Variabeltest fjärrteleskopet!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by kribba »

Körde enl förslag på V483 Aur igår kväll. Nu satt jag inte med nån stjärnkarta så vi får hoppas platesolven träffade (-:

Tog 4 x 300sek V-filter. I länken nedan finns dels en kalibrerad fits på alla bilderna + jag lade till en okalibrerad rå fil.

https://we.tl/t-hPG39Y8Cug" onclick="window.open(this.href);return false;

(går att ladda ner flera gånger från länken )
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by kribba »

Kanske inte mitt i prick, men ser rätt ut
Attachments
vari_0002V_Annotated.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by wilt »

Kul! Har tankat ner filen för att pröva.

För att mäta i Vphot behövs lite parametrar för kameran och teleskopet:

Linearity limit i ADU
Gain i e/ADU
Platescale i ¨/pixel

Finns dessa möjligtvis till hands? Eller kan man kanske hitta information om exvis linjäritet och gain hos kamerans tillverkare?

Vänliga hälsningar,

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
eatabean
Posts: 59
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by eatabean »

Är kameran en ASI183MM så är det en CMOS chip, och då är det andra transformationer som gäller, eller?. Stora diskussioner om detta pågår ständigt på AAVSO. Spec finns i alla fall på https://astronomy-imaging-camera.com/pr ... m-pro-mono" onclick="window.open(this.href);return false;

Bra med lite test, framtidens användning kommer då att inkludera flera Svenska atronomer!
jim
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by kribba »

Oj, svåra frågor :D
Imagescale är iallafall 1,7 arcsec/pixel
Övrig info får man nog leta på Moravians hemsida .
Men det är G2-8300 gen1. Annars kanske man kan
ta nån liknande info generellt för Kaf-8300?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by Hans Bengtsson »

Allt detta känns extremt intressant ur svenskt variabilistiskt perspektiv!

Det skulle sitta bra med en steg-för-steg-instruktion som tar upp alla moment från början till slut, gärna i form av ett reellt exempel, som visar hur man beställer tid på teleskopet, hämtar bilden, analyserar fram magnituden, rapporterar, osv.

Hur ser prisbilden ut? Kan SAAF sponsra variabeltiden?

Fotometri kan göras mycket bra även när månen är uppe. Sådana timmar är kanske inte lika attraktiva för långtidsexponeringar av deep-sky-objekt? Det gäller ju att hitta ett koncept där olika intressenter känner sig nöjda, ett win-win-förhållande.

Mvh
Hans Bengtsson
eatabean
Posts: 59
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by eatabean »

Denna kamera har en ABG, anti blooming gate, vilket kan spöka till för fotometriska mätningar. Man behöver göra en linjärity test för att kunna se var Full Well Depth ligger, och från detta bestämmer man en säker ADU värde så att man kan exponera för bästa SNR och inte gå över gränsen där ABG klipper. I AAVSO CCD kurs1 har vi just gått igenom allt detta, mycket intressant. Kan du ta flats med teleskopet? Isåfall kan vi göra en linjärity test.
Jim
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by kribba »

"Kan du ta flats med teleskopet?"

Vi har lite problem med flip/flap lampan, men dusk/dawn skyflats funkar ( så vi kört hittils ).

"Hur ser prisbilden ut? Kan SAAF sponsra variabeltiden?"

Jag har skrivit senaste uppdatering om status 4 mars på;

https://www.facebook.com/fjarrteleskopsektionen" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag och Johan har fört diskutioner om att SAAF skulle ta en 1/6 del av driftkostnaden ( ca 10 000kr om året i hyra ) i ett första steg, och då ta 1/6 del
av tiden ( borde väl räcka en bra bit iallafall för variabler ). Förstod att det är en styrelse fråga.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
eatabean
Posts: 59
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by eatabean »

Tack för alla svar! Istället för flats borde jag ha frågat hur man tar dom med denna setup! För att göra en linjäritetsmätning måste man ha en konstant ljuskälla förstås, så twilight flats fungerar inte för detta ändamål. Hmmm... måst klura ut hur man kan göra! Det behöver bara göras en gång och inte uppdateras. Kanske man kan göra det på semester? ;) "Måste åka till Spanien och ta lite bilder med teleskopet!" hördes av flera fruar samtidigt... jag ska läsa lite i Cloudy Nights och på AAVSO forum om denna kamera.
jim
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by kribba »

Det är rätt konstant dämpad belysning inuti modulen
dagtid ( med taken stängda ). Har funderat på och be dom där nere sätta upp
en stor vit kartong bit man kan slewa mot. Kan det funka?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
eatabean
Posts: 59
Joined: 2015-10-16 22:29:35
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by eatabean »

Det tror jag. Jag har ställt frågan på AAVSO forumet, och också fågat om någon annan har samma kamera. Vi kanske kan få en ide om CCD'ns respons på detta sätt.
Fokal längden på teleskopet?
IOFS kan jag räkna ut det baklänges från upplösningen / pixel :P
Jim
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by kribba »

650mm F5.

Moravian G2 och G3 är bland dom absolut vanligast
förekommande kamerorna på E-Eye.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by wilt »

kribba wrote:Oj, svåra frågor :D
Imagescale är iallafall 1,7 arcsec/pixel
Övrig info får man nog leta på Moravians hemsida .
Men det är G2-8300 gen1. Annars kanske man kan
ta nån liknande info generellt för Kaf-8300?
Tack!

Gain är 0.4 e/ADU för 1x1 binning, 0.8 för övr binningar enligt sid 18 i tillverkarens manual. Det här skulle väl idealt sett mätas upp för just den här kameran, men man kanske kan köra på manualens värde för att komma igång.

Återstår linjäritetsgränsen. Den går ju att mäta, men för att komma igång kan man ju använda uppgifter från en sådan mätning gjord på någon annan kamera. Linjär upp till 55 000 ADU gäller för en annan kamera med Kaf-8300-chip enligt den här undersökningen.

Så jag skapade en teleskopprofil med de här värdena på Vphot och har laddat upp testfilen; men nu ligger det en faslig massa bilder före mig i kön, så själva mätningen får anstå lite ...

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by Hans Bengtsson »

Arne Henden (AAVSOs diskussionsforum) tror att linjäritetsgränsen ligger kring 60000 ADU, vilket ju ligger i paritet med 55000 som nämns i inlägget ovan.

Mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by Tompa »

Kul!

Jag fotar med 8300-sensor och har testat och den är linjär upp till över 55000 ADU. Jag satte dock själv gränsen till 51000 ADU i vphot för att vara på säkra sidan. Så det funkar ganska säkert med denna kamera oxå.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Post Reply