M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Bilder från galleriet
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 Bodes Galax
Exponering: 20x300s + Darks
Fotograf: Mattias Pettersson
Teleskop: Celestron EdgeHD 800
Kamera: ASI 294MC PRO
Kommentar: Var ute för att testa min stora tub innan säsongen är över. Galaxen är tagen med 0,7 reducer och Idas LPS P2, snabbt arbetad med i APP. 20x300s Guidningen låg mellan 0,55 och 0.8 Tot. Varför blir stjärnorna så utdragna? Är som om stjärnan har en halo fast den hänger bara på ena sidan. Likadant över hela bilden.. Nu är dom visst lite utbrända oxå ser jag men ett första försök iallafall.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by Lazze »

Lite svårt att se i och med att fokus inte är optimal men skulle gissa på kollimeringsfel före tilt. Tycker kometsvansarna på stjärnorna är längre i nedre högra hörnet än i övre vänstra.
Mina 2 ören.

/Lasse
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by SvenP »

Jag har ett likadant teleskop med 0,7 reducer. Jag har också problem med ovalitet fast inte lika mycket. Jag har inte hunnit testa färdigt än men jag är lite skeptisk till att jag ska få till det så teleskopet blir bra för galaxer. Mitt huvudsyfte med detta teleskop är annars att använda det för planet och månfoto. Mina erfarenheter hittills är:

-vissa filter orsakar halos och de blir gärna förstärkta åt ett håll om det finns samverkande omständigheter
-avståndet till sensorn från teleskopets M48-anslutning måste vara exakt enligt anvisning för utrustningen 105 mm för reducer och 133 mm utan om jag minns rätt.
-OAG torde fungera bättre då den följer ev egenrörelser i spegeln, med externt guideskop vet man inte riktigt hur bra guidningen blir eftersom den mäts på guideskopets rörelser. Jag har OAG men använder den inte då jag tycker det är alltför krångligt att hitta guidestjärnor och fokus.
-Min spegel har någon form av backlash i fokuseringen. Jag vet inte än från vilket håll fokuseringen blir bäst men jag ser en viss förskjutning i bilden då jag ändrar riktning på spegelns fokusrörelse (jag har motor). Givetvis har denna rörelse effekt på bildskärpan någonstans då det rimligen sker någon liten vinkeländring av spegeln, frågan är bara från vilket håll man ska fokusera och om man ev från uppnått läge ska backa något för att spegeln ska vara vinkelrät mot optiska axeln.

/SvenP
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Bilden är croppad och vriden på i PS. Bifogar en obehandlad 300s bild omgjord till jpg i fitsliberator.
När jag kollade kolimeringen var det helt ok tyckte jag, perfekt "munk-form". Fokus tyckte jag oxå var riktigt bra när jag gjorde det med Bathinovmasken..
Avståndet till sensorn är kanske inte helt 100 ioförsig men borde det bli sånna här effekter av det? Halvmånar har jag läst om.
Ja brännvidden blir lite väl stor även med reducern även för galaxer, var mest ute efter att testa hur det blev då mitt andra teleskop bara är på 400mm. Har oxå köpt det för att fota planeter och närbilder på månen från början. Fast vill ju att det ska funka till det här oxå :) Hehe.
Guidningen vid tillfället var riktigt bra för övrigt.
Attachments
Light_M81_300s_frame0009_bin1_2020-03-14-205458_-10C_gain200.jpg
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by SvenP »

Jag tänker att har man rätt avstånd till sensorn så kan man stryka det som orsak. Jag har exakt 105,0 mm uppmätt med skjutmått och kända mått på kameran, ASI294. Jag har fått använda packningsmaterial för finjustering. Jag har dock som sagt fortfarande bildfel med viss ovalitet på stjärnor.
Guidning kan i viss mån bidra även om totala RMS är litet, t.ex om RA utslagen är relativt betydligt större än de i deklination, eller vv.
Jag har ännu inte kollat om jag får någon skillnad i ovalitet om jag fokuserar från "in" eller "ut", mao vilket läge på spegeln som ger bäst resultat, den skevar ju uppenbarligen en aning eftersom bilden ändrar läge något vid byte från "in" till "ut" eller vv.
Om jag, mot förmodan, skulle få till det skriver jag några rader här. Hoppas du fixar det och i så fall berättar vad du gjorde.
Finns säkert någon fler som haft liknande problem och kanske lyckats lösa det.
Annars tror jag man måste ha lite tur med dessa kinatillverkade teleskop, en del exemplar fungerar bra andra sämre. Det finns nog lite standardavvikelse i precisionen.

/SvenP
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by Lazze »

Hej Matttias,

Kometsvansarna i bilden tyder ändå på att något inte står riktigt rätt till med kollimering och/eller tilt.
Jag körde bilden i CCDInspector och det finns lite fel i båda delarna.
M81_CCDInsp.png
Men programmet kan ha lite problem när det är en stor galax med i bilden så det bästa vore om du kan ta en bild på en öppen stjärnhop så går det att få ett säkrare resultat.

/Lasse
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Ok. Tack för hjälpen. Förstod inte så mycket av siffrorna där men antar jag får kolla kollimeringen lite bättre. Kanske göra det med min ASI178 med mindre sensor för att få upp "förstoringen" och därmed bli exaktare kanske.
Tilt antar jag betyder att nått sitter snett. får väll kolla över det oxå. Använder samma 55mm distans, filterhållare, kamera när jag använder min Esprit80 och där har jag inte reagerat på tilt. Kanske fins där dock men mindre tydligt....
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by ragge »

Fokusera en stark stjärna, i centrum av bilden, med bahtinovmasken (rotera masken så att spikes:en ligger någorlunda "vågrätt" i bild).
- Ta en bild.
- Flytta sedan stjärnan (dvs teleskopet) och fota (utan att fokusera om) tills du har flera bilder med stjärnan på olika positioner.
- När det är klart, passa då på att kolla om spikes:en rör sig uppåt eller nedåt (beror på hur masken är roterad) när du rör fokuseraren inåt resp utåt.
- Lägg samman bilderna :
TS71-focus-plane.jpg
Med ledning av detta kan du se om du har tilt (troligen i fokuseraren) åt något håll. OBS att med dslr blir allt felvänt, dvs om nedre vänstra hörnet ligger för långt ut (enligt bilden) så är det motsatt hörn (övre högra) som behöver justeras in (kameran vänder bilden "elektroniskt"). Vet inte hur det blir med dedikerade astrokameror.
/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by Lazze »

Hej igen Mattias,

Det blir väldigt subjektivt att säga vad som är ok eller inte när det gäller värdena som CCDInspector gav men för min egen del vill jag helst ha tilten till 1/10 av det som mättes i X-led (3,3px är ca 1,6" med dina grejer) och kollimeringen på högst hälften av vad som sågs i din bild. Ibland funkar det, ibland inte och det hänger på vilken teleskoptyp man har. Refraktorer behöver man ju generellt inte ens kollimera om fabriken gjort sitt och optiken inte skakat loss under transporten.

Men jag tror inte själv riktigt på värden som kom fram från din bild. Med stora galaxer i bilden litar jag aldrig på värdena och jag misstänker att fokuseringen också lurar programmet en del.

/Lasse
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by Robert Habolin »

Hej! Kan svära på att det är en kombo av kollimering och fokus.

Vid fokallängder som dessa märks minsta lilla micro-millimeter off i fokus på stjärnorna. Formen berättar oxo att kollimering inte är hundra. Den måste vara riktigt spot on för att du ska få runda stjärnor. har själv en ritchey-chretien tub, och de är oxo extremt känsliga för kollimering. minsta lilla fel, vi kan snacka en 20 dels varv på en av kollimeringsskruvarna och du får äggformade stjärnor.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Var ute i gårkväll o testade lite igen. Den är nog inte 100 kollimerad. Dock så kallt ute. Och tyckte det var svårt :). Hur jag en skruvade så vart det inte ok. Sen gav jag upp..,
Fins det nått bra sätt att göra detta hemma? Laser? Artificiell stjärna?
Gör ett nytt försök ikväll. Fast med Espriten.. :).
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by Datarolf »

Hej!

Jag provar mig fram med en sådan här inne i garaget innan jag tar ut grejorna.:
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... ljusstyrka" onclick="window.open(this.href);return false;

Men även jag har bekymmer med ovala stjärnor. Mycket lättare att fota med en refraktor än med en reflektor!

Lycka till med kollimeringen!

Rolf J
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Datarolf wrote:Hej!

Jag provar mig fram med en sådan här inne i garaget innan jag tar ut grejorna.:
https://astro.astrosweden.se/sv/article ... ljusstyrka" onclick="window.open(this.href);return false;

Men även jag har bekymmer med ovala stjärnor. Mycket lättare att fota med en refraktor än med en reflektor!

Lycka till med kollimeringen!

Rolf J

Nån som vet om den skulle funka med min Edge HD? Eller har annat förslag..
User avatar
Hogis
Posts: 55
Joined: 2012-11-19 16:00:28
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)
Contact:

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by Hogis »

Hej Mattias,

Jag har exakt samma teleskop, reducer och chippstorlek på kamera som du har.

Jag tycker mig kunna se problem med både fokusering, kollimering och avstånd mellan kamera och reducer.

Bildfältskrökningen (curvature) visar 113.9% på Lazzes bild i CCD inspector.
Bilden jag bifogat är en rawbild direkt från mitt teleskop, och den har curvature 27.8%.
Den mest troliga förklaringen är att du har fel avstånd mellan kamera och reducer.

Den svartvita bilden i inlägg 4 visar helt klart ofokuserade stärnor.
Med tanke på att du köpt ett väldigt fint teleskop och astrokamera, rekommenderar jag verkligen att investera i en fokusmotor med en fokuskontroller. Då blir det fokuserat 100% varje gång :)

De utdragna stjärnorna måste vara kollimeringsfel.
Kollimering av denna teleskoptyp kan vara förrädisk pga. "mirror flop". Det är därför teleskopet är försett med låsskruvar till huvudspegeln, men kräver då en extern fokuserare.

Din setup kommer att prestera kanon om du får bukt med punkterna ovan!

Bilden jag bifogat är en rawbild, helt obehandlad, dirket från Maxim.
5min exponering med L-filter.
NGC4151_NEW-0069_L.jpg
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: M81 Bodes Galax - Mattias Pettersson

Post by taipan »

Skulle kollimeringen även påverka planetfoto? Om man bara använder mitten tänker jag. Planeter är ju ganska små..
Skulle jag kunna använda Venus att kollimera mot? Det blir ju mörkt så sent nu framöver.

Känns trist att behöva köpa en extern fokuserare oxå. Måste gå att få till ändå. Jag är nog ganska kass på att fokusera dock :). Använder bathinow mask men verkar inte få till det ändå. Kan jag bara hitta ett sätt att få dit min fokusmotor på teleskopet kan jag testa mig fram lite även där :) (fins inga monteringsgrejer för zwo’s fokusmotor till edge hd)
Tackar annars för svar.
Post Reply