NGC4565 Needle galaxy - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

NGC4565 Needle galaxy - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC4565 Needle galaxy
Exponering: L 46*10 min, R 7 * 10 min, G 15*10 min, B 15*10min (RGB bin 2x2)
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Skywatcher 100 ED Pro f/7,6
Kamera: Atik 383+L
Kommentar: Min första LRGB-bild med bin2x2 i RGB. Bildens tillkomst är delvis en historia om det strul som hör till sånt här. Nästan varje natt när jag försökte fota, så slutade teleskopet funkar när jag gick till sängs.... Men till slut blev det så här. Kunde gott varit mer R framförallt. Här har jag för första gången också använt MureDenoise i PixInsight - och är djupt imponerad över hur bra verktyg det var! Allt är processat i PI, ganska standard process, och inte mycket post-processing alls. Den blev inte lika fin som Chrilles, men jag är rätt nöjd ändå.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC4565 Needle galaxy - Magnus Larsson

Post by kribba »

Fint :good:
Har inte själv provat MureDenoise än. Var det enkelt att köra?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC4565 Needle galaxy - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Tack!

Jag läste om det i boken Mastering Pixinsight, den sprillans nya. Superenkelt - men man kör det alltså på linjära bilder bara, väldigt tidigt, och bara på o-drizzlande bilder. Så den här fick bli o-drizzlad. Man ska ha lite värden, men det finns ett script som gissar de flesta. Man behöver en flat och en dark (tror jag det var). Sen är det nästan bara att köra. Väldigt lite parametrar att meka med... så: först lite meck, sen superenkelt. Testa!!

Hur fick du din så "opixlad"? Det är väl samma chip som på min kamera, KAF-8300? Och ungefär samma pixelskala, tror jag.

Magnus
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC4565 Needle galaxy - Magnus Larsson

Post by kribba »

Ska testa! Kör Drizzle på nästan alla galaxbilder för att få fram upplösningen. Är nästan nödvändigt med en refraktor och 8300.
En del brus i chipet men den kalibrerar väldigt bra tycker jag. Sen var en del av L datan i min bild taget med ASI183 med betydligt högre upplösning.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply