M57 Test av kamera - Hans H

Bilder från galleriet
Post Reply
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

M57 Test av kamera - Hans H

Post by hahied »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Test av kamera
Exponering: Ha 12x5 min RGB 48x20 sek
Fotograf: Hans H
Teleskop: AP 130 GT + QuadTCC f/4,5
Kamera: ZWO ASI 6200 MM Pro
Kommentar: Bild på ringnebulosan tagen mest för att testa kamerans känslighet (nya ASI 6200 mm). Jag ville se om det gick att få med antydan av yttre halon med i sammanhanget kort exponeringstid för Ha. Jag använde gain 100 som ger lägsta läsbrus, cirka 1,5 e. För att öka upplösningen något använde jag Drizzleintegrering av RGB-exponeringarna. Seeing var dock ganska dålig under kvällen. Bildfältet är beskuret till 9,7`x 7,3`. Kameran tycks hålla vad den lovar :) .

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M57 Test av kamera - Hans H

Post by Martin F »

Jag har inga problem att se den yttre halon så det verkar ha funkat bra! Blir spännande att se vad du kan göra med mer exponering.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M57 Test av kamera - Hans H

Post by Peter R »

Väldigt snyggt utfört och halon syns tydligt :good:

För ungefär 2 år sedan gjorde Lars Zetterlund och jag ett gemensamt projekt på den yttre ringen och fick fram följande resultat med mycket hård bildbearbetning http://astronet.se/view_image.php?id=5618&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false;

/*Peter R
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: M57 Test av kamera - Hans H

Post by hahied »

Tack Peter !

Intressant jämförelse med er fina bild.

Jag trodde först att jag misslyckats, såg absolut ingen antydan till halo i de enskilda Ha-exponeringarna. Först efter integrering syntes en antydan till signal precis strax över brusnivån. Det blev till att stretcha Ha så långt det bara gick. Jag har använt CCDStack2 och PS CC.

/Hans
Post Reply