NGC 281 Pacman nebula - Rolf Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

NGC 281 Pacman nebula - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 281 Pacman nebula
Exponering: 10 * 3min
Fotograf: Rolf Johansson
Teleskop: TS Optics 107mm APO
Kamera: Nikon D800 DSLR
Kommentar: Har satt tillbaka den helt omoddade Nikon D800 DSLR på min refraktor för att få det vidare bildfält som en fullformats-sensor ger. Med lite efterbearbetning i Pixinsight och Photoshop tycker jag att resultatet duger, särskilt som det rådde fullmåne vid fototillfället.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC 281 Pacman nebula - Rolf Johansson

Post by Martin F »

Det finns inget som förstör så mycket som fullmåne när man försöker fånga nebulosor med omoddad kamera, så det där tycker jag absolut att du ska vara nöjd med! Särskilt med så lite exponering.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC 281 Pacman nebula - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Tackar för detta. Som vi alla vet är det ju inte så gott om klara nätter här i Sverige, så man får försöka utnyttja det som erbjuds - måne eller inte...
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC 281 Pacman nebula - Rolf Johansson

Post by kribba »

Brist på klara nätter har du ju rätt i! Men du har inget clip-in CLS filter? Tänker den borde plocka lite månljus oxå.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC 281 Pacman nebula - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

D800-kameran är som den var när den kom ny i kartongen. Men nu har jag bytt till en D850 för allmänfotograferingen så det kanske är dax att göra något åt D800 för astrofoto. Billigare än att skaffa en ZWO ASI fullformatskamera vill jag tro.

På just den här bilden finns det ingen möjlighet att urskilja någon nebulositet alls på de enskilda RAW-bilderna. Efter stackning och bearbetning i Pixinsight kan man ana Pacman. Men lyftet - om man nu kan tala om något sådant - kommer när man maskar bort alla små och stora stjärnor i bilden så att man kan angripa enbart nebulositeten och lyfta fram den. Metoden med maskerna finns beskriven här i Astronet i ett gammalt inlägg om bildbehandling av DSLR-bilder med Pixinsight. Guld värt. Hittade det igen här:

viewtopic.php?f=6&t=10436&p=54218&hilit ... ght#p54218" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
SDST
Posts: 10
Joined: 2019-06-30 20:22:18
spamtest: JA

Re: NGC 281 Pacman nebula - Rolf Johansson

Post by SDST »

Eftersom du har Pixinight, har du uppdaterat till sista version som inkluderar Starnet++ ? Då får du både ut en stjärnfri master och en stjärnmask med
automatik. Mycket lättare att stretcha en stjärnfri nebulosa som tips.
Team SDST ( Kribba, Pava, Goran, Roger, Claes ). Teleskopet är ett entusiast drivet projekt och finns i Extremadura,
Spanien. ASA DDM60, TS 130mm APO, QHY268mm med LRGBHOSVI filter, ASI174, Voyager och PHD.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC 281 Pacman nebula - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Hej!

Jag har senaste versionen av Pixinsight och där finns processen "Star Net". Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag ska använda den eftersom den tycks kräva en "RGB" eller "Grayscale weights file" som jag inte vet hur jag får fram. Dokumentationen är ju inte heller precis överväldigande för just den processen. Eller syftar du på något annat verktyg i Pixinsight?

Vänliga hälsningar
Rolf J
Post Reply