Venus - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus
Exponering: 2 min video, 60 FPS
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag fotograferade Venus i morse kl 03 UT. Jag tog en 2 min video med 60 FPS genom två filter: Ett Wratten 47 violettfilter + ett IR-blockfilter. Jag filmade med IC Capture, stackade med Autostakkert!, wavelets i Registax 6 och efterbehandlade med GIMP. Bilderna är från vänster till höger allt hårdare skärpta med oskarp mask i GIMP för att illustrera hur schatteringarna i molnen framträder.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by jwarell »

Fint resultat Torbjörn, bra skärpa och bildbehandling. Tydliga schatteringar. 2 min är ganska kort tid även om Venus är ljus. Man kan ju köra ”hur långa filmer som helst” för att få mer exponeringstid och bra SNR.

Ser att du har ett kolumnmönster på skivan som jag antar uppstår i kameran. Har du noterat detta tidigare? Det kan gå att få bort med avancerade inställningar i AS3.

Hur bra var seeingen?

Mvh Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Tackar! Med kolumnmönster antar jag att du menar ett slags rastermönster? Jag provade att drizzla samma bild och då blev det värre. Jag vet inte riktigt vad det beror på men det kan dyka upp ibland. Jag får nog kolla upp saken. Det kanske är dags att gå över till Autostakkert!3 :)

Seeingen var väl ganska skaplig men det hade försämrats något sedan jag tog Marsbilderna, och Venus var ju inte jättehögt upp när jag tog bilderna...

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,

Grattis till ett väldigt fint resultat. Jag vill minnas att vi hade ett väldigt gynnsamt fönster på Venus för några år sedan då vi kunde fånga fina molnstrukturer på Venus. Det höll i sig i några dagar och sedan blev det på nytt omöjligt att fånga annat än en slät yta, oavsett våglängd.
Så det kanske är dags att passa på :good:

Beträffande rastret så minns jag att det dök upp då och då på dina Jupiterbilder till vårt Jupiterprojekt, ibland var det på hela planeten och ibland framträdde det i zoner.
Jag vet inte hur Autostakkert3 löser det men jag använder en väldigt enkel metod i Photoshop som går ut på att lyfta en kopia av bilden till ett nytt lager. Detta sätts till 50% opacitet och förskjuts en pixel till höger eller till vänster. Det går säkert att göra något motsvarande i GIMP.
Jag antar att man kan säga att man binnar 2x1 vilket behåller en högre spatial upplösning mot om du binnar 2x2 vid capture-tillfället.

Jag har samplat upp bilden 400% för att det ska synas tydligt. Klicka på den för att visa den i full upplösning.
Överst originalbilden och nederst det korrigerade resultatet.
venusmontage7septb-2PR.jpg
Detta belyser också en annan fördel med att visa bilderna i högre skala och som jag diskuterade med Johan igår. Givetvis tillkommer det inte flera detaljer men ögat och hjärnan kan lättare identifiera små skiftningar och strukturer i bilden.

Du kan testa att gå ner till 30 eller 15 b/s och se om problemet minskar eller försvinner,
Jag kör fortfarande på de äldre modellerna av TIS-kamerorna men med 4x större sensor. På pappret klarar den 15 b/s men jag går aldrig över 7,5 för att undvika artefakter som "lökringar" osv. Jag tror att förklaringen var att de inte riktigt hann med utläsningshastigheten, men det såg ju bra ut på specifikationerna.
Jag får dessutom samma typ av vertikalt linjeraster om luminansen är låg och jag måste pressa gain vilket ofta sker med Saturnus på riktigt låg höjd.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Venus - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

@ Peter R Tackar! Ja det blev ganska lyckat. Tack för dina tips om hur man blir av med de här retfulla rutmönstren, jag skall prova det vid tillfälle. Det är roligt när man lyckas få fram mönster i molnen på Venus. Det är väldigt svårbedömt hur det kommer att gå när man sitter och filmar.

/Torbjörn :)
Post Reply