Utrustning för uppgradering?

bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Utrustning för uppgradering?

Post by bootz_98 »

Hej allihopa! Detta är verkligen en sån fantastisk sak att hålla på med! Jag blir helt tagen av alla era vackra foton!
Jag tänker mig att inom snar framtid faktiskt köp det jag behöver för att kunna ha ett ordentligt amatörastrofoto-uppsättning hos mig. Just nu har jag ett 150/750 Newton, Eq3 synscan och Omoddad EOS 600D (och ett helt ok autoguidnings-setup). Min tanke är att investera i en refraktor för att slippa det där spikarna stjärnorna får av newtonteleskopet? Jag förstår att det handlar om en hel del pengar, men jag känner verkligen att detta är min grej!
Tänker mig eventuellt denna uppsättning?:

Teleskop: refraktor på 80mm med trippellins? Något bra tips på en bra men prisvärd refraktor?
Montering: HEQ5 (eller är det bättre med eq6 även om man måste transportera allt varje gång man ska fota?
Kamera: 1600mono med kylning
Filter: RGBL, Ha kanske? Några fler? OII, SII?
Något typ av filterhjul? Eller det fanns 1600mono med någon slags filterhjul inbyggt va?
Dew heater
Ljuskälla för flatsen, men min iPad kanske räcker?

Det jag är mest fundersam på är nog själva kameran? Ska man kanske snarare börja med monteringen och refraktorn och först ta lite bilder med den och se? Tänker mig kanske att monokameran tar tid att vänja sig vid och att det kanske är bättre med ett sånt monokamera-med-filter-system när man kan ha teleskopet på en plats hela tiden och inte behöva transportera den varje gång? Jag bor ju i ett alldeles för ljusförorenat område i Stockholm.

Tack igen,
Filip
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by pava0555 »

Låter grymt! Jag kör själv på en 80mm F6 refraktor från TS, med flattener (ej reducer). Kan rekommendera denna lilla refraktor som är så enkel att sköta och använda.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by bootz_98 »

Hej och tack för feedback!
Jag har tittat på telescope-express.de och dreglat just över den refraktorn faktiskt! Du är nöjd antar jag? Vilken flattener använder du och påverkar den f-värdet på något sätt? Det kanske bara reducers gör? Funderar på en reducer också om jag vill ta lite större områden :green:
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by Shimonu »

Kan rekommendera att kolla på FLO(First Light Optics). Det verkar vara bra pris på deras saker.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by bootz_98 »

https://www.firstlightoptics.com/zwo-ca ... undle.html" onclick="window.open(this.href);return false;



Skulle den bundlen var bra? Jag undrar lite över hur det funkar när man köper från England i dessa dagar?
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by bootz_98 »

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;



Där verkar sammanbundne kosta 2160 euro plus frakt inklusive moms. Hur är det i England med den förra ovanför? Jag förstod inte riktigt ^^
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by pava0555 »

Tjena,

Jag köpte Tsflat2: https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... hluss.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Notera att du lär behöva extensionrings för att köra med denna reducer, som kräver 128 mm backfocus. Dessa ringar kostar skjortan. Det finns en som reducerar också, om du vill ha kortare exponering och effektiv brännvid (kortare backfocus också).

Jag är supernöjd med denna. Till skillnad från alla andra teleskop är denna supersmidig att använda. Liten, komptakt, lätt, nästan lite mysig också. :-)

Glöm inte autoguider. Jag köpte en off-axis guider, och det har funkar bra för mig (ZWO's variant). Guide kamera är ASI290MM.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by Datarolf »

Hej Filip!

Roligt att du också upptäckt tjusningen med astrofoto. Här är några tankar från mig som hunnit prova på ett tag nu.

Att byta till en bra refraktor är bara att rekommendera. Jag bytte till en 107mm APO från TS Optics från ett Schmitt-Cassegrain spegelteleskop för flera år sedan och det gjorde allt fotograferande mycket lättare - både fysiskt (vikt) och rent hanteringsmässigt. Andra kan ge förslag på lämplig modell vad gäller pris/prestanda, men välj något akromatiskt (APO) så att du slipper felfärgning av stjärnorna. Kvalitet brukar löna sig, men se till att pengarna räcker till bästa möjliga montering - den är ännu viktigare för att det ska bli bra.

När det gäller kamera beror det på hur djärv du vill vara i ett enda uppgraderingssteg. Att byta till refraktor och använda din Canon DSLR är ett ganska måttligt steg som ändå ger nya möjligheter. Att byta till en monokrom kamera med filterhjul är ett betydligt större steg vad gäller förändringar av arbetsflöde och komplexitet. Det första du kommer att upptäcka är att eftersom astrokamerans bildsensor vanligen är mindre än sensorn på din Canon kommer du att få ett mycket mindre bildutsnitt (teleskopet ser en mindre del av stjärnhimlen). Det kan vara bra för planetfoto och för att fotografera galaxer, men sämre om du vill få med större objekt som nebulosor. Det mindre synfältet innebär också att det blir svårare att hitta och centrera objekt och att kraven på guidningen + monteringen ökar. Astrokamerans monokroma bilder kräver också lite mer komplex efterbearbetning om du vill åstadkomma färgbilder.

Visserligen brukar det följa med ett program för att styra kameran, ett annat för att styra filterhjulet och kanske har du andra program för att styra t ex ett motorfokus. Men ganska snart upptäcker man att det blir bökigt att hålla på att ta serier av monokroma bilder med olika filter och att då behöva byta program hela tiden. Du behöver något slags överordnat styrprogram, och här skulle jag vilja slå ett slag för Sequence Generator Pro (SGP) som jag nu använt i flera år. SGP hjälper dig också att centrera på rätt objekt med hjälp av sk plate solving. Fortsätter du med Canon-kameran kan du däremot också fortsätta med det kameraprogram du redan använder.

Vad är då den största vitsen med astrokameran? Två saker tycker jag: 1) Du kan fotografera från mer ljusförorenade platser, särskilt om du använder ett Ha-filter tillsammans med de vanliga R, G och B för dina bilder och 2) Bättre förmåga att fånga det röda i emissionsnebulosor och generellt en högre känslighet för ljussvaga objekt än en omoddad DSLR.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by kribba »

Hur van/intresserad är du av bildbearbetning? Tänker är man ovan så kräver mono mer även om det är det optimala.
Senaste färgkamerorna släppta i år ZWO533/2600/6200 presterar ju betydligt bättre än dom gamla ( obetydligt noice och inget amp glow ).
Med ett duo/triband filter som som Optolong L-eXtreme går det att göra rätt fina grejer.
Eventuellt kommer jag kanske sälja min EQ-6:a framöver!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by bootz_98 »

Tack för alla svar! Mycket att tänka på nu! Känner mer och mer att prioriteten ligger nu först och främst på en bra montering (Med eq3-an får jag slänga de flesta bilder jag tar tyvärr) och en refraktor. Vad tänker ni om en refraktor med flatfield ”inbyggt”? Typ denna?


https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... scope.html" onclick="window.open(this.href);return false;
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by bootz_98 »

kribba wrote:Hur van/intresserad är du av bildbearbetning? Tänker är man ovan så kräver mono mer även om det är det optimala.
Senaste färgkamerorna släppta i år ZWO533/2600/6200 presterar ju betydligt bättre än dom gamla ( obetydligt noice och inget amp glow ).
Med ett duo/triband filter som som Optolong L-eXtreme går det att göra rätt fina grejer.
Eventuellt kommer jag kanske sälja min EQ-6:a framöver!

Den där Zwo 6200 ser ju ut som en dröm! Priset var dock ungefär lika mycket som jag hade tänkt lägga på hela utrustningen, så det kanske får bli något snäpp under :D
Den där 533 såg trevlig ut, men sensorn var så liten? Undrar lite vad man får för resultat med en sån sensor och är det värt att lägga drygt 9 lusingar på?
Bildbearbetning tänker jag att själva inlärningsprocessen kommer in också! Jag är inte helt van vid det och har inte Photoshop än (vad jag förstår är PS ett väldigt bra verktyg om man vill ”förhöja” sina astrofoton) och lallar runt lite mest med GIMP och PixInsight (där jag än så länge fortsätter att lära mig fortfarande). Problemet känner jag med min utrustning just nu (framför allt min eq3) är att jag har svårt att ta mig vidare i min utveckling när man gör allt rätt (polar align, autoguiding och sånt) men att man ändå måste slänga de flesta bilderna för att utrustningen antagligen är för tung för min eq3-a. De tidigare bilderna har jag fått köra utan autoguidning men så fort jag provade att sätta på den biten på teleskopet också så gick det inte längre att balansera och monteringen skakade till varje gång autoguidaren skulle rätta till (vilket den då ju fick gör hela tiden...).
Det är där min idé kommer kring en mycket bättre montering och en refraktor (som är både mindre och lättare) så att man sen ”har råd” att sätta på ett guide-teleskop med liten kamera. Tänker jag rätt?

/Filip
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by kribba »

Problemet med Sverige är vårt dåliga väder, tror du kommer märka det mer och mer för varje år du ägnar dig åt hobbyn.
Förstår din idé med refraktor och slippa spikar. En kort refraktor är oxå väldigt enkel att komma igång med och få bra resultat.
Hade jag börjat om idag här hemma hade dock vädret fått avgöra. Hade köpt det snabbaste systemet jag hade råd med för
att suga in så mycket fotoner som möjligt på så kort tid som möjligt för att kunna utnytja dom tillfällen som ges t.ex.

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... -Tube.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... -Tube.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... -Tube.html" onclick="window.open(this.href);return false;

PM:ar tillbaka i eftermiddag!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by magnuslar »

Hej!

Jag undrar om inte den här som Chrille föeslår:

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... -Tube.html" onclick="window.open(this.href);return false;

är den samma (med annat namn) som den Sharpstar Hyperbolic Astrograph som testades i septembernumret av Sky & telescope? Kanske kan ge lite mer material för att fundera.

Mvh

Magnus
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by bootz_98 »

Otroligt vilka f-värden! Vad är nackdelen med ett sånt teleskop och varför är inte alla teleskop såna? :green:
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Utrustning för uppgradering?

Post by Datarolf »

Ja astrografen från TS-Optics ser spännande ut. Men notera att brännvidden "bara" är 420 mm - det är den faktorn som gör att ljusstyrkan blir så hög (f 2.8). Att jämföra med ett Scmidt-Cassegrain spegelteleskop som ofta har brännvidder runt 2 500 mm men f 10 som ljusstyrka. Så astrografen är inte helt idealisk om du tänker dig planetfoto, eller för den delen att studera små djuprymdsobjekt. Däremot skulle det vara intressant att prova den för lite större nebulosor. Ytterligare en kommentar om astrografen är att den bör kollimeras (parallellställning av speglarna) då och då. Med en refraktor slipper du det - en refraktor är enligt min mening helt enkelt mer lättanvänd än alla typer av reflektorer, särskild för astrofoto.

Du är ju själv inne på att monteringen är en viktig komponent och det kan jag bara hålla med om. Jag är nu inne på min tredje montering (EQ6 pro) och skulle kanske vilja ha något ännu bättre. Tänk på att en stor montering kan bära ett litet teleskop, men inte tvärt om, så det skadar aldrig att köpa en stor (=bärkraftig) montering, om du bara orkar flytta runt den. Allra bäst är förstås en fast montering men det är få av oss förunnat att kunna ha ett stationärt observatorium hemmavid.

Lycka till med funderingarna!

Rolf J
Post Reply