M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: c:a 60 min
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Jag tog några avi-filmer på mellan 1 och 40 sek, totalt c:a 1 timmes exponering. Fullmånen som jag la upp igår låg i närheten.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Robert »

Fin bild på M42 speciellt med tanke på fullmånen nära och din ljussituation. Fina detaljer i centrum av nebulosan och härlig röd färg.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Robert.
Jag har nu komponerat ihop bilden med en tidigare och mer detaljerad detaljbild på den centrala regionen runt trapetsen.
Här inifrån Stockholm verkar det omöjligt att få med de yttre nebulositeterna i M42. Jag får kanske försöka mig på Ha snart eller ta mig ut ur stan.

/*Peter R
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Lazze »

Det var nog första gången jag såg filmvarianten på Orionnebulosan någonsin. Som Robert skriver så är ju din ljussituation och fullmåne sämsta tänkbara utgångsläge och dessutom står det här objektet ganska lågt, så jag tycker att det blev en riktigt bra bild även innan du la in den mer detaljerade bilden.

Har du provat CLS-filtret? Det skär stadsljus mycket kraftigare än t.ex. IDAS-filtret (som jag också tycker är bra). På objekt som står under 40 graders deklination använder jag alltid det filtret inifrån stan, fast min stadsmiljö är förstås betydligt snällare än din.

/Lasse
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Har du provat CLS-filtret?

Nej, men jag har ett 2" IDAS-filter som jag provade för några år sedan.
I början var jag väldigt entusiastisk eftersom jag kunde exponera 2-3 gånger längre innan slöjan tog över för mycket och färgbalansen var mycket mera neutral eftersom natriumskenet hade klippts bort. Men efter bildbehandling fick jag fram ungefär samma slutresultat som utan filtret så jag har inte använt det sedan dess. Kanske jag borde testa på nytt för att se om det verkligen stämmer eller om jag idag kan få ut ett bättre resultat.

/*Peter R
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by gost »

Jag är lite sugen på att investera i ett filter för att se om det hjälper mot de värsta ljusföroreningarna jag har vid huset vid fotografering. Skall man satsa på ett 1,25" eller 2"? Enda anledningen till 2" som jag ser det är för foto med DSLR som har större sensor, för CCD-kameror räcker det med ett 1,25", är det rätt antagande?
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Antar att det beror på storleken på din CCD-sensor.
Jag började med 1,25" men det vigneterade med Eos-40Ds APS-C sensor. Jag bytte då till 2" som kostar det dubbla, men det löste problemet.
Jag har inte testat det på Eos-5DMkII fullformat sensor.
Tyvärr verkar det inte gå att använda tillsammans med fieldflattenern på min WO FLT-110 som skulle vara den mest intressanta kombinationen.

/*Peter R
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by gost »

Peter R wrote:Antar att det beror på storleken på din CCD-sensor.
Jag började med 1,25" men det vigneterade med Eos-40Ds APS-C sensor. Jag bytte då till 2" som kostar det dubbla, men det löste problemet.
Jag har inte testat det på Eos-5DMkII fullformat sensor.
Tyvärr verkar det inte gå att använda tillsammans med fieldflattenern på min WO FLT-110 som skulle vara den mest intressanta kombinationen.

/*Peter R


Ok, det låter inte så bra. Jag har en WO field flattner III som jag helst vill använda. Är det alltså 2" filtret som inte passar på den?
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Morgan »

För dom som har en Canon kamera med APS-C sensor så är Atronomiks clip-filter system en bra lösning och då får man inte problemet med flattern.

http://www.astronomik.com/en/eos_clip-filters.html

//Morgan
// Morgan
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by gost »

Morgan wrote:För dom som har en Canon kamera med APS-C sensor så är Atronomiks clip-filter system en bra lösning och då får man inte problemet med flattern.

http://www.astronomik.com/en/eos_clip-filters.html

//Morgan


Ja, synd att dessa inte görs till Nikon, det hade varit väldigt smidigt.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M42 Orionnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

På din modell tror jag att det funkar utan problem då det ser ut som om du har en 2" filtergänga i botten http://www.williamoptics.com/accessorie ... tures.php# .
Min modell är en helt annorlunda konstruktion där man skruvar bort okularhållaren och skruvar på flattenern i stället. Men det finns ingen plats eller gänga för 2" filter http://www.williamoptics.com/accessorie ... atures.php
Med mina små CCD-kameror behövs inte flattenern så där är det inga problem.

/*Peter R
Post Reply