NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Bilder från galleriet
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Post by Corpze »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6992 Eastern Veil Nebula
Exponering: Ha O3 O3 + RGB ca 20h
Fotograf: Daniel Sundström
Teleskop: Meade 102mm APO
Kamera: Atik 460EX mono
Kommentar: En ny edit av Veil nebulosan med Bicolor smalband och RGB för stjärnorna.



Image
Klicka for att se stor version av bilden
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Post by Robert Habolin »

Hur snyggt som helst!

Hur går det med Newton tuben? inga bilder än?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Post by micke187 »

Undrar jag med. Väntar febrilt!
Skulle va väldigt intressant och se vad för resultat du får med den tuben :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Post by Corpze »

Ja detta skulle visa sig bli en riktig holmgång med Teleskop Service...

Jag fick en ny fokuserare då de skickat med fel, efter ca två månaders mailväxling "gick de med" på att byta till den som var specad för teleskopet...
Då blev det bättre, inget flex i kamera setupen.

Sedan var sekundärspegeln fel ditlimmad (ej i centrum på hållaren) så den skickades ner och åtgärdades.

Fortfarande en dragning i stjärnorna... suck

Beställde ett komplett Catseye system för att verkligen utesluta kollimeringsfel och ursäkta ordvalet men dra åt helvete vilket precist system!
Alla lasrar (även howie glatter) kan gått stå åt sidan.

Just nu väntar jag på klar himmel för att testa kollimeringen en sista gång, annars har TS gått med på att jag skickar ner tuben så de får kika på vad som är galet.

Antingen sekundären som kan vara astigmatisk (enligt Vic Menard så är detta mer vanligt än man kan tro)
Eller så är det korrektorn (TSNTRED) som har nupen optik eller liknande.

Det värsta i hela denna historia är att det tagit så sjukt lång tid för att testa, maila TS, vänta på kollimeringsprylar (catseye var restat i fem månader).

Men primären verkar vara ok och mekaniskt är teleskopet en stridsvagn... så vi får se hur det blir.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Post by kribba »

Snygg bild :good:

Jo jag har oxå haft en omgång med TS i sommar. Dom har altid tidigare varit bra, men inte i år. Konstigt år detta
även inom astronomi. Sega leveranser, väntetider på prylar, slutsålt och fel.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Post by Robert Habolin »

Fan va tråkigt. Jag såg ju nån testbild du la ut på fejjan tidigare, och de stjärnorna var ju som sagt rätt skeva. Såg INTE ut som kollimeringsfel i mina ögon. Då de var diamant formade och väldigt märkliga. Spikes såg oxo inte helt symmetriska ut. Jag skulle skicka tillbaka den där tuben nästan... verkar gått troll i det. Kollimering ska ju inte vara svårt, allafall inte att få till det något sånär. sen kan de vara nått hörn som felar, det är de nästan alltid för mig. Men resterande stjärnor är ändå runda o fina. Låter mer som speglarna eller korrektorn som felar. Du ska ju inte behöva hålla på att kollimera o testa så här mycket, då är det nått annat större fel.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Post by hellbom »

kribba wrote:Snygg bild :good:

Jo jag har oxå haft en omgång med TS i sommar. Dom har altid tidigare varit bra, men inte i år. Konstigt år detta
även inom astronomi. Sega leveranser, väntetider på prylar, slutsålt och fel.
Jag håller med om sega leveranser numera. Det är troligen med corona problem. Fabrikerna har problem att leverera. Jag bruka besöka Astrosweden nästan varje dag. Nu är mer och mer leverans problem, hemsidan meddelar "vet ej när leverans kommer", när man vill klicka på kundvagnen. Tråkigt....
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Post by Corpze »

Robert Habolin wrote:Fan va tråkigt. Jag såg ju nån testbild du la ut på fejjan tidigare, och de stjärnorna var ju som sagt rätt skeva. Såg INTE ut som kollimeringsfel i mina ögon. Då de var diamant formade och väldigt märkliga. Spikes såg oxo inte helt symmetriska ut. Jag skulle skicka tillbaka den där tuben nästan... verkar gått troll i det. Kollimering ska ju inte vara svårt, allafall inte att få till det något sånär. sen kan de vara nått hörn som felar, det är de nästan alltid för mig. Men resterande stjärnor är ändå runda o fina. Låter mer som speglarna eller korrektorn som felar. Du ska ju inte behöva hålla på att kollimera o testa så här mycket, då är det nått annat större fel.

Ja precis, den ja la ut var tagen strax efter jag kollimerat tuben, dock så var den kollimerad vid fel fokalpunkt (vilket är kritiskt med Catseye-systemet)
Så nu är det sista testet med kollimering vid rätt fokalpunkt, däremot är det som du skriver en minimal chans att det är ett kollimeringsfel.

Nu väntas det på klart väder för sista testet, annars har TS lovat att ta emot teleskopet för en genomgång.

Börjar på att bli lite luttrad nu faktiskt och suget börjar vika lite :/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Post by Robert Habolin »

Kollimerad vid fel fokalpunkt? vad... är det? typ fel fokus då?

Har du testat tuben utan korrektorn? kan ju vara en ide.. du kommer ju få koma mot kanterna, men i mitten ska det vara runt o fint. Kan vara lätt sätt att utesluta den.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Daniel Sundström

Post by Corpze »

Robert Habolin wrote:Kollimerad vid fel fokalpunkt? vad... är det? typ fel fokus då?

Har du testat tuben utan korrektorn? kan ju vara en ide.. du kommer ju få koma mot kanterna, men i mitten ska det vara runt o fint. Kan vara lätt sätt att utesluta den.

Ursäkta mina sena svar, är sjukt mkt att göra både på jobbet och fritiden nu...

Jag testade att fota utan korrektorn, tyvärr samma resultat, trots att jag var lite osäker på "clampningen" av kameran och nå fokuspunkten som blev lite annorlunda. (va rädd för tilt i kameran snarare än optiska felet)

Men det testet föll ut exakt som de innan (vilket i sig är bra)
Så det verkar vara sekundären, men alltihop är nerpackat och lämnas in till DHL-ombud imorgon
TS skall undersöka saken vidare.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply