Olympus Mons, Phobos & Deimos - Ronnie Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Olympus Mons, Phobos & Deimos - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Ny bild i galleriet
Objekt: Olympus Mons, Phobos & Deimos
Exponering:
Fotograf: Ronnie Svensson
Teleskop: Celestron NexStar 8SE
Kamera: QHY5L-II C
Kommentar: Följande GIF-animation är ett litet kollage av bilder från förra natten. I botten ligger en stackning av ett dussin 2 sekundersexponeringar där man kan se (en överexponerad) Mars och dess 2 månar Phobos och Deimos. Inklippt är resultatet av en serie lucky imaging där man kan se detaljer såsom bl à Olympus Mons. Den Marsbilden togs samma natt, någon timme tidigare än månarna. Som försäkring om att det är Phobos och Deimos som syns växlar bilden till en halvt transparent skärmdump från WinJupos som visar var månarna skulle vara vid tidpunkten (och de matchar perfekt!). Inget mästerverk i kvalitet, men jag är likväl nöjd över vad man kan se med ett amatörteleskop, en halvtmulen natt nere i Skåne. 😄

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Olympus Mons, Phobos & Deimos - Ronnie Svensson

Post by magnahrl »

Hej Ronnie!

Väldigt fint fångat. Kul att se. Nöjd är det minsta du kan vara! Jag tror inte jag nånsin sett bild på Phobos och Diemos från Sverige...

Hälsningar,
Magnus A.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Olympus Mons, Phobos & Deimos - Ronnie Svensson

Post by timokarhula »

Fint fångat! Jag försökte samtidigt som du fotade försöka se åtminstone Deimos visuellt med 12" och 429x förstoring. Trots att jag hade Mars utanför synfältet strålade planeten med sitt ljus precis över där marsmånen skulle befinna sig. Det var ljusdiffraktionen från sekundärhållarens stag som spreds från Mars. Dessutom var seeingen dålig.

Har någon sett marsmånarna visuellt från Sverige?

/Timo K
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Olympus Mons, Phobos & Deimos - Ronnie Svensson

Post by Lazze »

Jättefina bilder och animation Ronnie :good:

Magnus: Månarna har faktiskt fotats ett par gånger tidigare, bl.a. av Peter Rosen.
/Lasse
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: Olympus Mons, Phobos & Deimos - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Tackar! Ja, det var faktiskt Peter Roséns bilder från förra veckans Mars-webinar som fick mig att vilja fånga dem. Av någon anledning finner jag nöje i att fånga dessa lite trixigare objekt. För någon månad sedan lyckades jag med Pluto, och nu var det Mars månar som stod på tur.
Seeingen var emellanåt riktigt bra natten när jag lyckades fånga Phobos och Deimos. Jag är van vid en ”dansande” Mars som rör sig kraftigt, men här blev tidvis bilden väldigt stabil. Och det var samma natt som Mars var i opposition! :D
Post Reply