NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Morgan Fröwall

Bilder från galleriet
Post Reply
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Morgan Fröwall

Post by Morgan »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6992 Eastern Veil Nebula
Exponering: 40x300sek
Fotograf: Morgan Fröwall
Teleskop: TS APO 65mm Quadruplet
Kamera: ASI533MC PRO (Color)
Kommentar: Efter 8 års uppehåll är det dags att komma igång med den här hobbyn igen. Snacka om att man är ringrostig när det kommer till fototekniken och bildbehandlingsprocesser, det är verkligen som att börja om från ruta ett.
Anledningen varför jag lade av senast, var att dom tekniska lösningarna var ett hopplock av diverse komponenter och programvaror som inte alltid lirade så bra tillsammans. Det gjorde att det tog allt för lång tid att justera och kalibrera och när man väl var klar så kom molnen och förstörde kvällen.
Tidigt i våras fick jag upp ögonen för ZWO ASI Air Pro som hade precis det jag hade önskat och som jag då beställde, men p.g.a. diverse omständigheter kom jag aldrig igång med den förrän nu.
NGC 6992 är plåtad med ASI533MC Pro, som har ett litet 1” chip med imponerande prestanda. Framförallt märks det här i Stockholm som inte har dom bästa förutsättningarna för djuprymdsfoto.
Jag har använt mig av Optolong L-pro filter som ska ta bort dom värsta ljusföroreningarna, min 8år gamla TS 65 AOP, samt min gamla 15åriga trotjänare SW HEQ5-Pro.
På ASI Air Pro använde jag den senaste uppdateringen som numera även har autofokus och gjorde fokuseringen gick som en dans.
Bildbehandlad i Pixinsight som jag är helt okunnig på samt lite justering i PS. Stjärnreducering försöker jag lära mig, men det tar ett tag innan jag bemästrat tekniken.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
// Morgan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Morgan Fröwall

Post by kribba »

Grattis till nystarten och en mycket bra bild!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Morgan Fröwall

Post by PEJU »

fin bild med mkt kompetenta delar du använder.

L-pro är ett fantastiskt bra filter för många objekttyper.
Bra användarerfarenhet vad gäller Zwo-kameran också som ligger i pipeline för egen del, men just nu så är det monokromt som gäller för mig.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Morgan Fröwall

Post by MartinS »

Kul att du kommit igång ingen efter alla år. :) Tycker bilden ser kanon ut, färgerna känns naturliga och precis lagom med saturation.

Jag använder ibland en metod som är förhållandevis simpel jämfört med stjärnmasker och MorpTrans. Med morphological trans. är det lätt att förstöra stjärnornas form och styrka om man vill göra lite mer extrema reduceringar. Min andra metoden går till enligt följande.

1. Stretcha linjär bild med histogram tills du tycker att du ser lagom med stjärnor samt att du kan skönja nebulosan.
2. Tar bort alla stjärnor med starnet+ samt klicka i generate starmask.
3. Stretcha din nebulosa tills du tycker den är är lagom stark.
4. Addera stjärnbilden och nebulosan med Pixelmath.

Denna metod funkar bäst om du har lite brus och inte försöker göra allt för extrema justeringar. Se exempel i bilderna nedan, en vanlig stretch samt en med metoden jag beskrivit. Här har jag överdrivit lite vilket gör att vissa galaxer i bakgrunden blir påverkade samt att bilden upplevs lite brusigare.

/Martin
Attachments
Star reduction.jpg
Normal Stretch.jpg
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Morgan Fröwall

Post by Morgan »

Tack för kommentarerna och tipps på bildbehandlingsteknik.

PEJU, jag har en beställning på Optolong L-eNhance extream, som jag hoppas få inom kort. Så det ska bli intressant att jämföra resultaten mellan L-Pro och L-eNhance extream när vädret tillåter.

MartinS, tack för din utförliga förklaring på bildbehandlingsteknik. Jag använde en liknande teknik men förstod nog inte allt i det jag gjorde, så det blev säkert något/några fel på vägen.

Mitt nästa projekt blir pelikannebulosan. Inte lika lätt att plåta som NGC 6992, men väl värt ett försök.
// Morgan
User avatar
gost
Posts: 608
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Morgan Fröwall

Post by gost »

Härligt att se att du är igång igen Morgan!

Jag har också hoppat på ASIAir-tåget, riktigt mysig liten pryl som bara fungerar. Har inte hunnit testa den nya mjukvaran än med autofokus etc, så det blir en spännande test framöver.
User avatar
Rommen
Posts: 571
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Morgan Fröwall

Post by Rommen »

:sad: o
Morgan wrote: ...
PEJU, jag har en beställning på Optolong L-eNhance extream, som jag hoppas få inom kort. Så det ska bli intressant att jämföra resultaten mellan L-Pro och L-eNhance extream när vädret tillåter. ...
Har du gjort nån jämförelse? Jag använder för tillfället CLS filter och funderar skaffa L-Enhance eller extreme för att köra på min Sony kamera. Hade varit intressant att höra dina erfarenheter.

/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: NGC 6992 Eastern Veil Nebula - Morgan Fröwall

Post by bootz_98 »

Snyggt att du fått fram så mycket på L-pro-filtret i Stockholm! Jag har också ett L-PRO men har inte hunnit testa den än men ska göra det så snart som möjligt!
Post Reply