Satelliter på rad - Anders Wettergren

Bilder från galleriet
Post Reply
Anders W
Posts: 12
Joined: 2012-06-08 23:51:04
spamtest: JA
Location: Norrköping

Satelliter på rad - Anders Wettergren

Post by Anders W »

Ny bild i galleriet
Objekt: Satelliter på rad
Exponering: 10 sekunder
Fotograf: Anders Wettergren
Teleskop: Inget
Kamera: Mobilkamera Samsung S20
Kommentar: Nu hände det igen. 14 oktober 2010 såg jag satelliter på rad som gick genom Valfisken. Nu hände det igen, på exakt samma ställe den 14 oktober 2020. Nu blev de med på foto också, med mobilen. Geostationära satelliter eftersom de ligger stilla i söder medan stjärnorna sakta rör sig förbi västerut. Jag såg det båda gångerna vid midnatt när de kan reflektera solljuset maximalt. Mars markerar söder. Något speciellt med 14 oktober just? Någon annan som sett?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Satelliter på rad - Anders Wettergren

Post by staffastro »

Intressant! Jag får ofta med geostationära satelliter när jag tar bilder kring deklination -8, men de är då mycket för ljussvaga för att synas på en mobilkamerabild. Den 14 oktober är solens deklination kring -8, och om ritar upp geometrin så kan det mycket väl vara så att man just då har chans för direkt spegelreflektion från några av satelliterna! Så datum är säkert signifikant, även om någon dag hit eller dit kanske också kan gå. Nästa chans blir kring 1 mars nästa år, kommer nog att hålla extra utkik.
Staffan S-m
Anders W
Posts: 12
Joined: 2012-06-08 23:51:04
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Satelliter på rad - Anders Wettergren

Post by Anders W »

Jo, så måste det bli. Tack för uppslaget. Ritar man upp det geometriskt så blir det en nästan exakt reflektion. Solen är 8 grader under himmelsekvatorn och vi tittar på satelliterna vid deklination -8. Det blir en reflektion med himmelsekvatorn som axel, dvs solljuset kommer in från -8 grader och reflekteras mot satelliterna uppåt +8 grader mot vår latitud. Från oss sett ligger satelliterna förstås vid -8 grader. På våren, vid deklination +8 grader blir det väl en perfekt reflektion, solen på exakt motsatt sida av himlen. Måste kolla det.
User avatar
Juo
Posts: 54
Joined: 2007-08-12 20:27:35
Location: Luleå
Contact:

Re: Satelliter på rad - Anders Wettergren

Post by Juo »

Kul Anders! Jag ska hålla ögonen öppna nästa år vid den här tiden :)
/ Juo
Post Reply