Synscan wifi-modul problem samt fw till montering

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Orion
Posts: 10
Joined: 2020-11-27 22:52:26
spamtest: JA

Re: Synscan wifi-modul problem samt fw till montering

Post by Orion »

hellbom wrote:Jag har Synscan WiFi adapter. Funkar fint. Men mobilen måste frikopplas från wifi som man använder dagligen i lägenhet eller huset. Synscan wifi har egen accesspunkt (fristående wifi som inte har göra med huset egen wifi). Man går till systeminställningar i mobilen och väljer annan accesspunkt som hittar Synscan och väljer det. Mobilen tappar då husets wifi. Det går inte ha både och, det är att välja accesspunkt. :good:
Jag gissar att du har androidtelefon? Har nämligen iphone här, men tvivlar på att det är problemet. Jag har bara varit ute några få ggr med min utrustning men ska testa med tipsen i länken nästa molnfria kväll.
Jag har riggat likadant utomhus som inne, men det är bara utomhus som ”Synscan” inte dyker upp. Funderade om det har med temperaturen att göra... återkommer när jag testat!
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Synscan wifi-modul problem samt fw till montering

Post by hellbom »

Jag använder iPhone. Fungerar utmärkt. Det går bra testa inomhus.
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Synscan wifi-modul problem samt fw till montering

Post by hellbom »

När man åker ut med bil och tar med montering med Synscan WiFi adapter, långt borta ute på fältet. Därför måste den generera egen wifi nätverk, så att mobilen får kontakt mot montering och styra montering. :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
Orion
Posts: 10
Joined: 2020-11-27 22:52:26
spamtest: JA

Re: Synscan wifi-modul problem samt fw till montering

Post by Orion »

hellbom wrote:När man åker ut med bil och tar med montering med Synscan WiFi adapter, långt borta ute på fältet. Därför måste den generera egen wifi nätverk, så att mobilen får kontakt mot montering och styra montering. :good:
Den genererar nätverk med samma styrka oavsett om man är på ett fält eller i huset.
Nu har vädret varit på min sida så testade lite och löste problemet. Det är enkelt bara man vet några saker.

Problemet: är att modulen har standardinställningar när man köper den (öppet nätverk och kansl 6). Detta resulterar i att en massa andra trådlösa enheter (tex grannars routrar) hittar Synscan-nätverket och ”stjäl” anslutningen. Detta resulterade för mig i att jag som bäst kunde ansluta 10 sekunder på baksidan innan nätverket byter namn till ESP... och inte längre hittas av appen.

Lösningen: jag visste att det funkar i min källare. Jag stängde av min router och startade upp montering med synscan-modulen. Alla nätverk på telefonen som hade ”anslut automatiskt” på, ändrades till av.

Iphonen hittade nu nätverket med rätt namn Synscan... jag anslöt till detta och öppnade Synscan Pro-appen. Jag tryckte ”connect” och anslöt utan problem. Sedan ”settings” och ”synscan wifi”. Här stod informationen om nätverket (channel: 6 och öppet nätverk). Eftersom kanal 6 är vanligt bland enheterna klickade jag och ändrade till 13. Sedan tryckte jag på nätverk och ändrade från öppet till ”wpa/wpa2 authentification” och skrev ett lösenord.

Sedan stängde jag ned appen, gick till telefonens inställningar och anslöt till nätverket igen. Denna gång skrev jag in mitt lösenord. Nu kan bara enheter med lösenordet inskrivet ansluta, dvs min telefon :)

Uselt att detta inte finns i produktmanualen! Där rekommenderas att man ställer sig på en mer avlägsen plats, utan wifi-enheter, för att ansluta.

Nu kan jag stå på baksidan och styra utan problem!
Post Reply