LDN1235 Dark Shark Nebula - Ronnie Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

LDN1235 Dark Shark Nebula - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Ny bild i galleriet
Objekt: LDN1235 Dark Shark Nebula
Exponering: L:253*4min + någon timme RGB
Fotograf: Ronnie Svensson
Teleskop: Nikon 300mm f/4
Kamera: Atik 460EX Mono
Kommentar: I förra veckan var det i Skåneland flera stjärnklara nätter nätter och nymåne, så det var dags att testa den nya monteringen, CGE Pro. Och då fick jag (den kanske dumma!) idén att jag skulle ge mig på the Dark Shark Nebula. Folk har beskrivit det som en väldigt svårt objekt som kräver en mörk natthimmel. Och låt mig säga, även i frånvaro av månen så är natthimlen INTE mörk mellan Malmö och Lund. Nåväl, med 17 timmars exponering skulle jag väl få fram något? Och resultatet ser ni här. Tyvärr har jag bara några få timmar RGB, men desto mer Lum. Det känns som ett objekt som jag gärna skulle pröva på igen, men då med en mörk natthimmel.
Och monteringen då? Den betedde sig föredömligt, men fick kämpa väldigt i kylan eftersom det fett som Celestron använt inte tycker om kyla (-10). Dock skötte sig motorerna trots det ökade motståndet, och de enda subbar som jag fick kassera var jag skyldiga till.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: LDN1235 Dark Shark Nebula - Ronnie Svensson

Post by Le_Troglodyte »

Snyggt jobbat! Och ett spännande objekt, som borde passa att testa på från Lapplands mörker!
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: LDN1235 Dark Shark Nebula - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Le_Troglodyte wrote:Snyggt jobbat! Och ett spännande objekt, som borde passa att testa på från Lapplands mörker!
Japp, med ditt mörker och 17 timmar hade det nog blivit riktigt bra!
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: LDN1235 Dark Shark Nebula - Ronnie Svensson

Post by kribba »

Lite brus annars strålande :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: LDN1235 Dark Shark Nebula - Ronnie Svensson

Post by sweron »

kribba wrote:Lite brus annars strålande :good:
Tack! Utmaningen är att jag fått pressa bilden väldigt mycket för att plocka fram hajen. Men med mer efterbehandlingskunskap kanske man kunnat dämpa bruset.
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: LDN1235 Dark Shark Nebula - Ronnie Svensson

Post by Pelle »

Imponerande att få fram denna under ljus himmel! Grattis till nya monteringen!
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: LDN1235 Dark Shark Nebula - Ronnie Svensson

Post by sweron »

Pelle wrote:Imponerande att få fram denna under ljus himmel! Grattis till nya monteringen!
Ja, men det krävde sina timmar... Angående monteringen så är det synd på att smörjningen segar ihop vid kyla. Det gör det närmast omöjligt att balansera när det väl kylts ned, så byte av utrustning låter sig inte göras utan att låta monteringen värmas upp först. Och efter att läst på så verkar just denna monteringen inte vara den lättaste att ta sig in i och smörja om. Men lyckligtvis är minus 10 grader och kallare inte så vanligt här nere i söder. :)
Post Reply