Teckningar av djuprymdsobjekt - Johan Warell

Bilder från galleriet
Post Reply
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Teckningar av djuprymdsobjekt - Johan Warell

Post by jwarell »

Ny bild i galleriet
Objekt: Teckningar av djuprymdsobjekt
Exponering:
Fotograf: Johan Warell
Teleskop: 52 cm f/4 Newton
Kamera: Blotta ögat
Kommentar: Bland det roligaste jag tycker man kan syssla med inom amatörastronomin är att teckna. Det skärper ens förmåga att se detaljer samtidigt som man dokumenterar för sig själv, andra och eftervärlden. Med pennan i handen förvandlas tiden vid teleskopet från ett tittande till ett strukturerat observerande som man kan jämföra med foton och andra visuella observatörers resultat.

Här är några tecknade djuprymdsobjekt från kvällen 4 mars med 52 cm reflektorn. Det var första gången jag observerade (alltså inte bara tittade på) dessa objekt med det nya teleskopet. Himlen var klar, dess ljusstyrka 20,5-20,9 (SQM-L) och jag kunde bara svagt skymta Vintergatsbandet.

M1 (Krabbnebulosan) var anslående lik en detaljrik tvåarmad spiralgalax med flera svaga stjärnor spridda över nebulosan. Kontrasten förstärktes något med UHC-filter jämfört med blotta ögat (IL) och Deep Sky-filter, särskilt i de ytterst svaga oregelbundenheterna nära centrum.

NGC 2261 (Hubbles variabla nebulosa) är en reflektionsnebulosa och förstärktes inte alls med UHC. Den variabla stjärnan R Mon ses i nebulosans spets, liksom detaljer i nebulositeten. De svaga delarna av nebulosan försvann gradvis mot himmelsbakgrunden.

NGC 2438 är den planetariska nebulosan i M46 och är troligen ett förgrundsobjekt till stjärnhopen. Nästan perfekt sfärisk med en diffus ring och en icke-centrerad centralstjärna. Ringen något ojämn i ljusstyrka och jag tyckte mig skymta att den mot N och SE hade en något diffus yttre rand.

NGC 2392 (Eskimånebulosan) var mycket detaljrik och hade kanske visat fler detaljer i ännu högre förstoring än x220. Ytljusstyrkan var mycket hög och färgen grönaktig. Som väntat förstärktes kontrasten avsevärt med UHC-filter och stjärnan blev betydligt svagare. Den inre skivan och ringen var svagt elliptiska och orienterade i samma riktning. Den diffusa ringen var ljusast mot SW men även dess NE del var något ljusare. Den inre skivan visade en smal ljusare kant i UHC-filtret och var tydligt avlång.

NGC 2219 ("den intergalaktiska vandraren" från den tid då man trodde att den inte var bunden till Vintergatan) var lätt att upplösa i x220 i stjärnor mellan mag 14 och 16, men dessa är alla troligen förgrundsstjärnor och tillhör alltså inte hopen. Dock var gryningheten så utbredd över hela skivan att de svagaste stjärnorna, av mag 16 och svagare, måste tillhöra hopen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Teckningar av djuprymdsobjekt - Johan Warell

Post by DHEB »

Mycket fina teckningar, Johan.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Teckningar av djuprymdsobjekt - Johan Warell

Post by wilt »

Jag håller med – jättefina teckningar! Och intressanta reflektioner kring tecknandets roll i amatörastronomin.

Vänliga hälsningar,

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teckningar av djuprymdsobjekt - Johan Warell

Post by Torbjörn »

Fint jobbat Johan :good: Trevliga teckningar av vackra objekt.

/Torbjörn
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: Teckningar av djuprymdsobjekt - Johan Warell

Post by sweron »

Intressant läsning och superimponerad över dina teckningar!
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Teckningar av djuprymdsobjekt - Johan Warell

Post by Hans Bengtsson »

Väldigt roligt att se dessa teckningar med stort teleskop!

En kommentar i marginalen:
Centralstjärnan i NGC 2438 är inte identisk med den relativt ljusa stjärnan inne i ringen, utan är betydligt svagare och ligger just centralt.

https://www.aanda.org/articles/aa/full_ ... 05-13.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Teckningar av djuprymdsobjekt - Johan Warell

Post by jwarell »

Tack för trevliga kommentarer1

Hans, hade missat att centralstjärnan i NGC 2438 är betydligt svagare. I artikeln nämns också en avståndsuppskattning där nebulosan hamnar på 1,7 kpc, alltså 0,2 kpc bakom hopen, inte framför som man trodde innan. Man får nog fortfarande ta detta med en rejäl nypa salt. Men eftersom de har olika radialhastighet rör de sig iaf inte tillsammans i rymden, och nebulosan är dessutom betydligt äldre, så det vore en ren slump om de befann sig på samma avstånd.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Teckningar av djuprymdsobjekt - Johan Warell

Post by magnahrl »

Fina teckningar och intressanta kommentarer. M1 är verkligen magnifik i 52 cm apertur! Att teckna är ett billigt sätt att ge nya insikter vid okularet. Visst är det skillnad på allmänt tittande vs observerande... Själv ägnar jag mig mest åt det förstnämnda + beundran!

Magnus A.
Post Reply