Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: Hästhuvudnebulosan
Exponering: HA:180x5min.
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX / ASA N10 @f3.6
Kamera: ASI1600mm-c
Kommentar: Planerade egentligen en RGB för detta objekt men mina filter hade svårt att handera Alnitaks stryrka, massor av halos och konstiga reflektioner. Ha filtret från Chroma hade dock inga problem så beslutade mig för att hamra på med Ha för att se hur mycket ljussvaga detaljer som gick att få fram. Detta är ca 15h Ha, måste säga att jag gillar Ha bilden för sig själv så ger upp försök med RGB tills vidare.

Eftersom det bara är en kanal har lagt mycket tid på att försöka få fram detaljer i de delar som har bra SNR. Får se om det kommer en ny version efter att ögonen fått vila lite. Tvekar kring om brusnivån är lite för hög.

/Martin

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by kribba »

Kanon bild! Grymt teleskop du har. Jo denna är svår i RGB.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by Lazze »

Fantastiskt fin bild och både kamera och teleskop levererar fint över hela bilden :good:
Hur upplever du kollimeringen av ASA:n? Behöver du justera ofta eller håller den bra?

/Lasse
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tack ska ni ha!

@Lazze den håller väldigt bra men tar ju aldrig av tuben från monteringen heller. Kollimerade den senast i somras och den är fortfarande bra. 8)
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by bootz_98 »

Guuud vad snyggt!!! Detaljerna är helt otroliga! Undrar om man kan ta rätt korta subs på RGB (för att rädda den utblåsta stjärnan?), stretcha ”sönder” färgkanalerna (ta bort stjärnorna först med starnet++), använda konvolution (sudda kanalerna ordentligt), sätta tillbaka stjärnorna och använda Ha som luminans? Alltså du har ju säkert redan testat det och jag är total nybörjare i detta så.
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tack @Bootz_98, har lagt mycket tid på noise cancelling och och deconvolution. Bilden är ganska hårt stretchad också, de mörkaste stråken lär innehålla väldigt lite Ha emissioner. Problemet är inte att stjärnorna blir utblåsta utan halon totalt dominerar bilden i RGB. Behöver fortfarande stretcha dessa nästan lika hårt och då får man allt annat med på köpet. Här ser du 75 min blå kanal som är värst.

Metoden du beskriver skulle säkert funka men behövs ganska mycket jobb och säkert +12h totalt i RGB med tanke på att objektet står så lågt och jag har ganska mycket ljusföroreningar (bortle5-6). Just nu finns det bara brus i skuggorna och dessa skulle därför bli "färglösa". Sedan är det svårt att bara lägga bara Ha som lum, ser lite skumt ut efter som det bara är luminans från en "färg". Men som sagt skulle säkert kunna bli helt ok om man stretchade mycket mindre, själv känner jag att det inte är värt det. :) Om du vill testa att tänja på gränserna så kan jag ju dela med mig av stackade filer. :)
Attachments
BlueStackedStretched.jpg
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by Hans Bengtsson »

En alldeles ovanligt vacker och välkomponerad bild!

Mvh
Hans Bengtsson
sweron
Posts: 65
Joined: 2019-11-11 23:36:29
spamtest: JA

Re: Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by sweron »

Superhärligt bild! Jag tycker liksom tidigare kommentatorer att du verkligen lyckats med kompositionen. :good:
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

@Hans Bengtsson , @Sweron Tack så mycket! Funderade en del på om den skulle vara liggande eller stående. Den liggande versionen framhäver Alnitak mer (vilket också är trevligt) men blev lite mer djupkänsla i den stående. Känns nästan som att man blir bländad av Alnitak men den är ju inte ljusare än vad skärmen kan visa vitt. 8)

/Martin
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by Ginge »

Fantastisk flott, Martin! Ser ut som Chromafilteret er verd prisen.

ginge
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Hästhuvudnebulosan - Martin Svensson

Post by MartinS »

Tack @Ginge, kan verkligen rekommendera dem. Men lär bli lite dyrare nu efter brexit. Har bara hittat dem hos FLO så då blir det tyvärr moms och tull. Vill köpa ett senaste RGB versionen men har inte hittat dem inom EU. Mina zwo filter jag har nu i rgb är inget vidare. Tips mottages varmt.
Post Reply