M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Bilder från galleriet
Post Reply
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by bootz_98 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: 7*5min
Fotograf: Filip Gloria
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Mitt första foto med den nya monteringen (EQ6-R) men fick bara ihop 35 minuter lights totalt innan det stora batteriet tog slut. Måste fundera på vad som kan ha hänt med batteriet... såhär blev det efter stacking med darks och flats och processerad i Pixinsight. Ska se om jag kan få mer integration på detta någon annan kväll. Var mycket moln på himlen. Bortle 3 uppe i Ångermanland!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by Pelle »

Grattis till första bild med nya monteringen! Stjärnorna ser runda och fina ut så det verkar ju lovande!
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by bootz_98 »

Pelle wrote:Grattis till första bild med nya monteringen! Stjärnorna ser runda och fina ut så det verkar ju lovande!

Tack Pelle! Jag är nöjd för att vara den korta exponeringstiden! Inatt ska det bli väldigt fint väder igen inatt men är lite sugen på något nytt objekt så vi får se om jag tar mer data på denna galax. Som sagt är jag nöjd med resultatet under de rätt dåliga förutsättningar som fanns och monteringen fungerade super! Allt funkade från början och färgerna kom fram nästan helt naturligt ur bilden när jag processerade den så behövde inte manipulera det. Det är väl kanske det som är bra med mörka platser tänker jag! Jag slapp ljusföroreningsfilter också.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by kribba »

Fint resultat med den exponeringstiden :good: Ta 3-4 gånger mer data så ska du se att bilden lyfter en nivå till!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by bootz_98 »

kribba wrote:Fint resultat med den exponeringstiden :good: Ta 3-4 gånger mer data så ska du se att bilden lyfter en nivå till!

Tack Kribba! Jag tänker mig det och kanske mer till och med! Det ska vara riktigt fint inatt men är så sugen på nålgalaxen men kanske bättre att verkligen satsa på ett objekt ordentligt? Det var ju fullmåne i måndags också och ska vara riktigt stor måne inatt också så frågan är hur mycket bättre det kan bli av fler exponeringar när månen är så stor? Kan månen förklara den ojämna bakgrunden som jag inte verkar alls kunna få tillrätta?
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by bootz_98 »

Såhär sån en femminutersexponering ut! Väldigt mycket vinjettering (slutade med att jag fick klippa bort en hel del eftersom flatsen inte kunde rädda det riktigt) som jag misstänker kommer från koma-korrigeraren. Dock vet jag inte riktigt vad den mörka ”vinjetteringen” är i botten. Är det kanske från daggkåpan jag hade över som kanske hamnade lite snett? Sorry att jag ställer så många frågor, känner mig fortfarande ny på detta.
4FAB5959-F7E6-4ADB-BC38-145578B5ADDE.jpeg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by kribba »

Vad var det för teleskop du körde?
Jo månen påverkar. Kör själv bara smalband under stor måne ( eller möjligtvis stjärnhopar ).
Vanlig greja att göra i början att man vill ta så många objekt som möjligt snarare än samla på några få. Jag var lika dann förut :D
Har du mycket data kan du prova och köra drizzle på M51, så kan du croppa bilden hårdare ( bilden på M106 som ligger uppe är drizzlad x2 ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
bootz_98
Posts: 151
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: M51 Malströmsgalaxen - Filip Gloria

Post by bootz_98 »

kribba wrote:Vad var det för teleskop du körde?
Jo månen påverkar. Kör själv bara smalband under stor måne ( eller möjligtvis stjärnhopar ).
Vanlig greja att göra i början att man vill ta så många objekt som möjligt snarare än samla på några få. Jag var lika dann förut :D
Har du mycket data kan du prova och köra drizzle på M51, så kan du croppa bilden hårdare ( bilden på M106 som ligger uppe är drizzlad x2 ).

Det är en SW-150/750 PDS.
Just nu kör jag på Leos triplett! Kunde inte låta bli att testa att fota den också! Tycker att de är så vackra!!
Jag dither-ar efter varje femminutersexponering så dricker borde fungera om jag tar lite fler exponeringar :green:
I måndags tror jag kanske att det blev lite för mycket dither så det tog ett bra tag att få tillbaka balansen i allt! Inatt har jag också satt sten under så att monteringen håller sig jämn!

P.S.
Bifogar en av kvällens femminutersexponeringar! De blir ändå helt ok för att vara en 600D! Rätt snällt med brus tycker jag!
051E831B-D5EF-462E-A100-B53840FAABFE.jpeg
Post Reply