Månen - Hans H

Bilder från galleriet
Post Reply
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Månen - Hans H

Post by hahied »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering: 8 ms, 600/1200
Fotograf: Hans H
Teleskop: TEC 160 FL
Kamera: ZWO ASI 6200MM Pro
Kommentar: Halvmånen lyste fint över Malmö igår (21/3). Använde PMx2 som ger f/14. Exponering 8 ms vid gain 100 och 2,6 fps. 1200 bilder varav 600 stackades. Bildbehandling via ASICAP, PIPP, AS3, ImPPG och PS CC.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Månen - Hans H

Post by magnahrl »

Väldigt snyggt, fantastisk skärpa. Vid största versionen av bilden känns det som en "nära Apollo upplevelse" Mycket fint :good:

/Magnus A.
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Månen - Hans H

Post by hahied »

Tack Magnus :) .

De moderna fullformats CMOS-sensorerna är flexibla och trevliga att arbeta med på många sätt. Smidigt att kunna få med hela månen med god upplösning på sensorn. Det blir dock stora datamängder, mina 1200 bilder blev 86GB data att bearbeta. Programmen för bildbearbetning klarade det bra, dock inte Registax som klagade över filstorleken. Bytte till ImPPG för skärpning med Lucy-Richardson dec samt unsharp mask. En bra dator med lite "muskler" är naturligtvis också en fördel.

/Hans
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Hans H

Post by Peter R »

Hej Hans,

Det var ett tag sedan jag var inne på AN och då är det extra kul att mötas av den bästa månbilden jag sett här på åratal.
Du måste ha haft extremt bra förhållanden för att nå denna upplösning och din bildbehandling är i mitt tycke helt perfekt.
Många fina och spännande detaljer och man kan ana fåran som löper genom Vallis Alpes även om det är på gränsen :good: :good: :good:

/*Peter R
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Månen - Hans H

Post by hahied »

Hej Peter,

Tack för din kommentar :) .

Jo det var bra förhållanden denna kväll den 21/3. Halvmånen stod högt, dryga 50°, varför jag körde utan ADC men med Uv/Ir-cut filter. Seeing bedömde jag som en knapp 4 av (1-5) och med utmärkt transparens. Jag lät refraktorn temperaturstabilisera drygt två timmar innan fotografering och fokuseringen gick sedan lätt att få exakt via kontroll av videobilden i monitorn. Bildseriens 1200 exponeringar uppvisade alla jämn och god kvalitet varför jag lät stacka hälften via AS3.

/Hans
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Månen - Hans H

Post by gorang »

En fantastisk månbild.
Den skulle verkligen göra sig som förstoring på en helvägg
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Post Reply