M31 Andromedagalaxen - David Björkén

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

M31 Andromedagalaxen - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 2 timmar
Fotograf: David Björkén
Teleskop: Sky-Watcher Evostar 80ED Pro
Kamera: ZWO ASI 2600 MC pro
Kommentar: Ny edit på M31 på data från i februari. Stackad och processad i AstroPixelProcessor, efterbehandling i Topaz labs och Photoshop

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M31 Andromedagalaxen - David Björkén

Post by Peter R »

Det är otroligt vilka fina bilder du får ut av din, trots allt, lilla 80ED och du har en väldigt fin bildbehandlingsteknik :good:
Jag har jämfört dina båda versioner av M31 och tycker båda är fina men föredrar den förra på grund av att den har bättre teckning i galaxens kärna.
Kanske en bra kompromiss vore luminansen från den förra och 80% av färgen från denna:
m31-rgb_k4_org_2000px-02.jpg
User avatar
Le_Troglodyte
Posts: 44
Joined: 2019-10-14 15:34:59
spamtest: JA
Location: Boden
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - David Björkén

Post by Le_Troglodyte »

Peter R wrote:Det är otroligt vilka fina bilder du får ut av din, trots allt, lilla 80ED och du har en väldigt fin bildbehandlingsteknik :good:
Jag har jämfört dina båda versioner av M31 och tycker båda är fina men föredrar den förra på grund av att den har bättre teckning i galaxens kärna.
Kanske en bra kompromiss vore luminansen från den förra och 80% av färgen från denna:

m31-rgb_k4_org_2000px-02.jpg
Tackar! Jag är rätt imponerad av 80ED, speciellt i relation till priset! Jag är eventuellt på gång att köpa en WO Fluorostar och kommer bli intressant att se hur mycket (eller lite) som kommer skilja.
Den förra versionen har som sagt lite bättre teckning i kärnan. Den senaste är dock lite renare överlag och har bättre stjärnor så jag ska se om jag kan få ut mer ur kärnan i AstroPixelProcessor.
Post Reply