M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
MatsJ
Posts: 31
Joined: 2010-10-20 22:48:26
spamtest: JA
Location: Uppsala
Contact:

M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by MatsJ »

Ny bild i galleriet
Objekt: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan
Exponering: R:24min,G:24min,B:60min,Ha:36min,OIII:120min
Fotograf: Mats Johansson
Teleskop: Canon 200L f/2.8 II
Kamera: ZWO ASI1600MM Pro
Kommentar: Fotat från Moonbase South Observatory i Namibia. Första bilden med nya kameran.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by fort-skala »

Ser mycket bra ut... Jag tror du kommer att gilla din nya uppsättning/kameran :D och kanske inte minst platsen 8)
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by kribba »

Grymt :good:
Kör ni piggy back med lins på teleskopet eller? Har denna lins själv, bländar ni ner eller kör ni full öppning?
Jag brukar ta ner till F4. Synd bara att bländar lamellerna blir så tydliga på stakare stjärnor.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
MatsJ
Posts: 31
Joined: 2010-10-20 22:48:26
spamtest: JA
Location: Uppsala
Contact:

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by MatsJ »

Hej.

Ja det är monterat piggyback på teleskopet och jag har använt f/4 när jag tog bilden. Har inte testat men borde gå att köra f/2.8 i smalbandsfilter.

/Mats
Piggyback.jpg
User avatar
MatsJ
Posts: 31
Joined: 2010-10-20 22:48:26
spamtest: JA
Location: Uppsala
Contact:

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by MatsJ »

Hej.

Har sett på min OIII stack att det syns en bubbla runt stjärnan VX Sgr, undrar om den kan vara verklig eller någon slags artefakt.
Bifogar ett utsnitt i OIII.
vx_sgr.jpg
vx_sgr.jpg (274.33 KiB) Viewed 1969 times
/Mats
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by kribba »

Fin rigg ni har!
Skulle gissa bubblan är nåt damm korn på filter eller lins. Flats borde fixa biffen!
Min erfarenhet är att man inte bör gå under F3.5 som lägst. Ha kan bli rätt blaffiga stjärnor då.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by ThomasK »

Jag tror att bubblan är verklig. VX Sgr är en röd superjätte och en mycket stark IR-källa. Kanske bubblan är överstrålning i infrarött från stjärnan själv, eventuellt från material som kastats ut från den.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by Hans Bengtsson »

Intressant! Ni får ta fler bilder för att se om bubblan ”sitter fast” på himlen eller finns i instrumentet.

Nedan två IR-bilder från DSS. På den ena finns en märklig blaffa nere till höger om VX Sgr. Orsakad av överstrålning från VX Sgr?

Mvh
Hans Bengtsson
30DB3951-D108-47DC-AE82-2A658A67A509.png
4C1254CF-C56A-446B-AF15-7E6ACDA7E055.png
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by timokarhula »

POSS 1 Red visar nebulositet i området, speciellt mot NE från VX Sgr. Det konstiga är att POSS inte visar någon tydlig bubbla som på er bild. Man kan dock ana bubblans kant mot SW (ned mot höger).

https://archive.stsci.edu/cgi-bin/dss_s ... v=NONE&v3=" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by fort-skala »

Jag håller med Hans, fler bilder bör tas på området... Kanske även med teleskopet på plats!
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by timokarhula »

Jag tog mig friheten och frågade min vän Brian Skiff på Lowell Observatory om bubblan kring VX Sgr. Han svarade och gav några tips:

This does not appear to be a known separate object, and is very interesting. You are correct that the nebula does seem to be superposed on the periphery of the broader H-alpha emission in the area, and does seem to be a separate thing. The offset from VX Sgr is not too worrisome, but one wonders what is the source of the uv flux necessary to produce the [OIII] emission? One possibility is an actual planetary nebula that happens to be superposed on the red variable star.
This deserves looking into further (“more data are required”). More deeper images (or a stack) would be helpful, especially if they can be taken in a dithered pattern to test for ghosting problems in the optics. It would be good also to examine the images with the brightness scale reversed (black stars, light-grey background) to make it easier to see the data at low light levels. Doing something like an H-alpha minus [OIII] would also help distinguish the various nebular components. And, of course, a spectrum reaching to the necessary brightness would be essential, but probably not easy to arrange.
We do not have the appropriate narrowband filters at Lowell, but surely someone in the southern hemisphere (ESO, CTIO, SAAO?) would have the resources for this.

\Brian


/Timo K
User avatar
MatsJ
Posts: 31
Joined: 2010-10-20 22:48:26
spamtest: JA
Location: Uppsala
Contact:

Re: M8 & M20 Lagun & Trifid nebulosan - Mats Johansson

Post by MatsJ »

Hej.

Tack för alla förslag.

Jag testade att fota med objektet på olika positioner på chippet och fick detta resultat:
anim.gif
anim.gif (516.13 KiB) Viewed 1791 times
Det är alltså någon typ av reflex. Kan vara så att filtret inte blockar IR 100%.

/Mats
Post Reply