NGC 2244 Rosettnebulosan - Rolf Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

NGC 2244 Rosettnebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2244 Rosettnebulosan
Exponering: 30*2 min, UV/IR-filter
Fotograf: Rolf Johansson
Teleskop: TS Optics 94mm APO
Kamera: ZWO ASI2600MC
Kommentar: Sökte mig till min vanliga observationsplats ute i Tyresta naturreservat (Bortle 4) och fångade Rosettnebulosan med brännvidden drygt 400mm. En trevlig överraskning var att signaturen pavo555 med vänner dök upp för visuella observationer och gav mig möjlighet att också se några objekt i verkligheten, så att säga.

Efterbehandlad i Pixinsigt och Photoshop. Lite fusk med stjärnstrålarna kunde jag inte låta bli - jag är nog mer fotograf än astronom.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: NGC 2244 Rosettnebulosan - Rolf Johansson

Post by blomma »

Hej Rolf, fin bild du tagit på Rosetten !
Har varit i kontakt med dig tidigare då jag vet att du har en refraktor TS optics 107 samma som jag har. Är nöjd med denna men vill ha något med kortare brännvid. Ser att du har skaffat dig en lite mindre, var bara nyfiken om du är nöjd med denna och var köpte du den. Köpte du även till någon reducer/flattener eller behöver man inte detta. Tänkte även investera i mono kamera men gått och funderat länge, sedan köpte jag L-extreme filter till min asi 2600mc och lärde mig hur man kan få fram Hubble palett med dessa. Blev faktiskt ganska bra i Pixinsight.

Ha de gott
Peter. Ulricehamn
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC 2244 Rosettnebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Hej Peter!

Tack för berömmet! Ja, jag har bytt från en Atik 460EX monokrom CCD-kamera och min APO 107mm refraktor till färgkameran ASI 2600MC på en 94mm refraktor, allt för att få ett större bildfält. Jag har kvar den äldre utrustningen och kommer att använda den också, men jag har blivit bortskämd med färgkamerans enkla handhavande och når också acceptabla resultat genom att använda smalbandsfilter, bl a L-extreme när jag fotograferar hemifrån.

Jag köpte refraktorn från TS-Optics och den kom med en integrerad flattener, vilken tar ner brännvidden till 414mm vilket passar bra till färgkamerans APS-C-stora sensor. De 700mm jag har med APO107 är lite för mycket för att t ex få med hela M31.

Refraktorn var denna https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... f-4-4.html men jag ser att den just nu verkar vara slutsåld. Är i vilket fall mycket nöjd med den, lagom brännvidd, utmärkt teckning ända ut i kanterna och hög ljusstyrka (f/4.4). Kanske finns den på andra ställen, jag tycker mig ha sett exakt samma under andra varunamn också.

Vänliga hälsningar
Rolf J
Post Reply