Sh2-200 Bearclaw Nebula - Hans H

Bilder från galleriet
Post Reply
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Sh2-200 Bearclaw Nebula - Hans H

Post by hahied »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sh2-200 Bearclaw Nebula
Exponering: Ha, OIII: 18 x 600s vardera. Summa 6h.
Fotograf: Hans H
Teleskop: AP 130 GT + QuadTCC f/4,5
Kamera: FLI MLx695
Kommentar: Sh2-200 aka HDW2 (Hartl-Dengel-Weinberger 2) aka Bearclaw Nebula är en ljussvag, gammal planetarisk nebulosa (PN) belägen mellan Cassiopeia och Giraffen. Den upptäcktes så sent som 1959 av Stewart Sharpless på fotografiska plåtar från Palomar Observatory och han inkluderade den då i sin katalog över H-II regioner.

År 1983 infördes den i HDW-katalogen över möjliga PN men det var först 2017 via spektralundersökningar som den säkert bekräftades vara en genuin PN. Centralstjärnan har så vitt jag vet ännu inte säkert identifierats.

På grund av sin ålder har denna PN hunnit expandera rejält och är därför en ganska stor men samtidigt ytljussvag och svårfotograferad. Mina 6 timmars exponering var på gränsen att räcka för acceptabel bildkvalitet. Speciellt omgivande Ha-områden var väldigt ljussvaga. Bildfält 53' x 40'.

/Hans


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Sh2-200 Bearclaw Nebula

Post by Lazze »

Fin bild av en nebulosa med en väldigt märklig struktur. Jag tror det är första gången jag ser den här nebulosan på det här forumet. Och alltid lika trevligt med en beskrivning av objektet :good:

/Lasse
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Sh2-200 Bearclaw Nebula

Post by jwarell »

Fascinerande objekt och en fantastisk bild Hans! Med lite mer timmar på den blir det väl en APOD?

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
amv8vantage
Posts: 35
Joined: 2020-08-21 10:28:38
spamtest: JA

Re: Sh2-200 Bearclaw Nebula

Post by amv8vantage »

Jättesnyggt fångat! Håller själv på med den men får inte till det alls så bra som du.

Är den fotad från Skåne?

/Sven
Ett universum som är tillräckligt enkelt för att vara begripligt, är för enkelt för att kunna producera ett sinne som kan begripa det.
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: Sh2-200 Bearclaw Nebula

Post by hahied »

Tack för kommentarer.
Är den fotad från Skåne?
Ja den är tagen från min radhustomt i Malmö. Förutom mina vanliga ljusföroreningar var det månfas 57%. Jag mätte SQM-L till 18,0 mags/arcsec^2 denna kväll. Smalbandsfilter på 3nm är effektiva men på ljussvaga objekt som detta stör ljusföroreningarna ändå i betydande grad. Det är viktigt att försöka kalibrera bort gradienterna från ljusföroreningarna med stor noggrannhet redan i början av bildbehandlingen.

/Hans
Post Reply