Rowan belt uppgradering på HEQ5

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Mille
Posts: 47
Joined: 2020-06-03 18:56:31
spamtest: JA

Rowan belt uppgradering på HEQ5

Post by Mille »

Hej

Satt nu och skulle uppgradera min HEQ5 med rowan belt. Började med DEC och när jag skulle lossa kabeln för motorn för att få ut den lossnade den helt från kretskortet för den satt så hårt. Måste jag svetsa tillbaka den nu? Fan kan ingenting om svetsning. Sedan nu när jag ska lossa kabeln till RA motorn sitter den som berget. Finns det nåt knep att få ut kabeln från kretskortet? Tar jag i mer kommer den också lossna helt från kretskortet ju.
Nu ångrar jag att jag gav mig in på detta :|
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rowan belt uppgradering på HEQ5

Post by AstroFriend »

Hej Mille,
Oj, nej, inte svetsa, du skall mjuklöda ! Kanske någon kamrat kan hjälpa dig med det. Den typen av kontakter har nästan alltid en låsanordning för att de inte skall falla ur. Om du tittar närmare ser du kanske några hullingar på dom. Där finns också någon pigg eller liknande man skall bända eller dra åt sidan för att låset skall släppa.

Skicka något kort på hur det ser ut nu. Kanske du måste köpa en ny kontakt. Kostar inte mycket om det är av standardmodell.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Mille
Posts: 47
Joined: 2020-06-03 18:56:31
spamtest: JA

Re: Rowan belt uppgradering på HEQ5

Post by Mille »

Hej

Menade så klart löda. Såpass dålig på detta så vet inte ens skillnaden mellan lödning och svetsning :D

Se bilder på motorn för DEC där kontakten lossnade helt från kretskortet. Jag kan inte hitta någon låsanordning och på alla videor jag sett drar folk bara ut den. Så lite förvirrad
Attachments
6FC3CA56-A32F-4CE3-95D1-9A9975BADEF5.jpeg
84B8FC1D-3A09-4E20-AC5A-073002F3CA33.jpeg
84062342-A4F5-45FF-8BD2-BDC114C1DF3A.jpeg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rowan belt uppgradering på HEQ5

Post by AstroFriend »

Hej Mille,
Du har nog rätt i att den kontakten inte har någon låsanordning. Om den fastnat kan mad en lagom stor skruvmejsel bända upp den på sidorna, liten bit i taget på varje sida tills den släpper. Ser att det är ett kretskort med ytmontering. Kontakten verkar dock vara en standard där de bara vikt benen åt sidan så den går att ytmontera. Ytmonterade komponenter är normalt svåra att löda. I det här fallet kanske lätt då benen sticker ut på sidan av kontakten så att man kommer åt. Däremot måste antagligen kretskortet tas ur för att man skall komma åt. Sitter det löst i ett spår eller är det skruvar längre ned som håller det på plats ?

Jag har själv en HEQ5 som är Rowan moddad, har dock inte gjort det själv utan den var så när jag köpte den beg. Har dock öppnat serviceluckan och kontrollerat att drivremmarna är rätt spända.

Kanske någon annan här som har tagit ur kretskortet och kan assistera dig hur du skall gå tillväga. Framförallt behöver du komma i kontakt med någon i närheten som kan hjälpa dig att löda fast kontakten. Du måste kontrollera också att kontakten, både på den på kretskortet och på kabeln är hel. Blir det avbrott kan drivelektroniken på kretskortet ta skada.

Var bor du ?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Mille
Posts: 47
Joined: 2020-06-03 18:56:31
spamtest: JA

Re: Rowan belt uppgradering på HEQ5

Post by Mille »

Hej

Tack för svar. Försökt på alla sätt att få ut kontakten. Skruvmejsel, vicka fram och tillbaka på varje sida försiktigt. Den rör sig inte. Förstår inte hur det på videor man sett bara drar ut den med fingrarna :?:

Kretskortet sitter med skruvar längre ner på kortet så kommer inte åt. Kanske att man kan från motorsidan komma åt om man tar bort motorerna men vågar inte testa. Japp benen på kontakten lödas på kretskortets yta och ett litet ryck gjorde att den lossnade helt. Jag ser nu också att en av kablarna till motorn tog lite skada då jag försökte lossa kontakten och tången jag använde tappade greppet och skadade kabeln :(

Jag bor i Stockholm.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Rowan belt uppgradering på HEQ5

Post by AstroFriend »

Hej Mille,
Jag googlade på hur man byter kretskort och fann en länk där de visar hur man får bort kretskortet.

https://lonewolfonline.net/synscan-goto ... -kit-heq5/" onclick="window.open(this.href);return false;

Du gör det genom att montera bort motorerna, då kommer du åt skruvarna, tror den här äldre monteringen stämmer ur det avseendet med din.

Bäst du börjar träna, för sedan när du skall installera det nya ställs färdigheterna på prov :-)

Jag bor i Stockholm också, jag kan nog löda fast kontakten på kretskortet. har dock inte någon speciell utrustning för det, men brukar gå bra. Jag bor i Hagsätra. Är däremot kabeln på motorn skadad blir det värre, det har jag inga verktyg för att krympa fast en ny kontakt med möjligen att man kan komma åt att löda, blir inte lika bra dock.

Det ser ut som en JST kontakt. Här brukar jag köpa elektronikkomponenter nuförtiden:

https://www.electrokit.com/produkt-kate ... don-2/jst/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply