- Björn Schubertsson

Bilder från galleriet
Post Reply
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

- Björn Schubertsson

Post by bjosch »

Ny bild i galleriet
Objekt:
Exponering: ISO200 1/800 sek
Fotograf: Björn Schubertsson
Teleskop: Celestron 6" f/10
Kamera: Canon 5DSR
Kommentar: Tagit c:a 100 bilder av hela förloppet. Med jämna mellanrum har mörka ringar dykt upp på olika platser av Solytan. Optiskt eller ett magnetfält som inte riktigt klarar att hålla bort energin från att nå ytan, någon som vet ?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: - Björn Schubertsson

Post by Magnus Nyborg »

Om du menar ringar liknande den som syns på övre delen lite till vänster (lite nedan en solfläck) så är det med all sannolikhet fråga om damm-partiklar på en optisk yta nära kameran. Dammet genererar en ofokuserad och inverterad (mörk mot ljus yta) defekt som har samma form som optikens ingångspupill, dvs för ditt teleskop som har sekundärspegel en ofta kallad 'donut'.

Åtgärder som kan minimera detta:
1. Dammfritt närmast kameran, blåsa rent eventuella optiska ytor som är nära kameran.
2. Inga optiska ytor nära kameran (så inget damm kan fastna). En spegeldiagonal direkt innan kameran skulle exempelvis kunna vara onödigt ur foto-perspektiv, men en källa för damm att landa på.
3. Flat-field kalibrering, vilket är ett perfekt sätt att lösa det på, men omständigt att producera dessa flat-field-bilder,

mvh,
Magnus
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: - Björn Schubertsson

Post by bjosch »

Tror att du har helt rätt. Har närstuderat bilderna jag tagit och även skickat dem till andra och så småningom kunnat se att de mörka ringar som uppträdde på olika platser på Solytan, inbördes hade ett mönster som var likadant. En blandning av att vinkeln ändrades under dagen, samt att jag beskurit bilderna lite olika då Solen inte varit på exakt samma ställe (körde oguidat) förvillade mig först. Tack för svaret och bra tips för att undvika problemet. Det var ändå en underbar dag och jag hade solsken hela tiden där jag befann mig :good:

mvh Björn
Post Reply