IC 410 - Per Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

IC 410 - Per Johansson

Post by Pelle »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 410
Exponering: Halfa 2h, O3 3,5h i 40s subbar
Fotograf: Per Johansson
Teleskop: Vixen ED80 F9
Kamera: Olympus E-PM2
Kommentar: Fotad i mars i år vid två tillfällen och två tillfällen 2014.
Tot: 2h Halfa, 3.5h O3 i 40s subbar med Vixen ED 80 reducerad till F5.6 och Olympus E-PM2 omoddad. Ingen RGB. Stjärnorna har fått "påhittad" färg. Varje sub var så "svag" att nebulosan var svår att ana. Stacken behövde hård stretchning och brutal brusreducering :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: IC 410 - Per Johansson

Post by ragge »

Det blev ju en snygg och intressant bild ! Inte illa jobbat heller, att få så pass resultat med omoddad kamera. 40 sekunders subbar - jag antar att du kört oguidat då, eller ?
Hoppas att du kan få lägga vantarna på en moddad kamera så vi får se vad den kan leverera...
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: IC 410 - Per Johansson

Post by Tannerswe »

Helt fantastiskt att du får fram så mkt som du får med 40s subbar och filter! Gott jobb!

Jag testkörde lite med 10 minuters Ha men var tveksam då det blev så svag signal vid en visuell granskning... men med tanke på hur väl du lyckats så är det bara att tugga på och bygga upp ett par timmar sen i höst och se hur det ter sig då.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC 410 - Per Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Per,
Den bilden har du fått till bra.

Extra spännande att du i dessa sammanhang har en lite udda kamera. Kan du berätta lite mer om den. Typ av sensor, hur du kopplar den till teleskopet, hur du styr den från datorn, varför du valde den framför de vanliga som Canon o Nikon?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: IC 410 - Per Johansson

Post by Pelle »

Jo jag kör oguidat och dom korta subbarna ger mycket brus. Bäst är egentligen att använda ljusstarka objektiv för att få in mycket ljus i varje kort sub.
Jag försöker hålla utrustningen så enkel som möjligt annars är jag rädd att jag inte skulle få mig ut. Kameran har en maxtid på 60s i seriebildsläge så jag fäster en klämma på avtryckaren för att slippa en extern kontroll. Avsaknaden av autoguider ger en drift som funkar som dithering. Jag förskjuter även manuellt nån gång under exponerandet för att förbättra dither effekten. På det sättet slipper man ta darks.
En förbättring av utrustningen som inte ger mer krångel vore en moddad kamera. Jag har hittat Olympus moddare i USA men inte i Europa vilket skulle kännas enklare. Känner ni till nån?
Att det blev Olympus var en slump för 10 år sen och efter ett tag har man byggt fast sig i systemet. 4/3 sensorerna har fördelen att passa bra till teleskop eftersom de kräver mindre korrigerad bildcirkel. Många kör ju med kaf8300 som satt i min första Oly. Spegellöst är ju även bra för att få mer backfokus och kunna använda objektiv från andra märken.

/Per
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: IC 410 - Per Johansson

Post by ragge »

Jag har låtit modda mina båda Nikon D7000 här :
http://www.dslr-astrotec.de/modifikationen-eng.html
Han moddar även Olympus, men anger iofs bara dessa modellerna: "E-P1, E-PL1, E-PM1, E-P2, E-PL2 and E-PL3".
Men dra iväg ett mail och fråga om du tycker det verkar intressant, han kan ta även andra modeller. Jag är helnöjd med både arbetet och bemötandet, även om det var lite segt att få mail-svar ibland.

Man skickar först iväg kamerahuset (med batteri), sedan får man en faktura och efter att den är betald börjar han arbetet. Proceduren känns väl "så där" men jag googlade mycket på firman och hittade bara positiva kommentarer.

Han fixade också en "custom" vitbalans så att kameran mycket väl kan användas till "vanligt" foto. Jag märker ingen försämring alls av färgtonerna men har iofs inte jämfört seriöst före resp efter.
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Pelle
Posts: 203
Joined: 2011-11-02 08:20:54
spamtest: JA
Location: Skellefteå

Re: IC 410 - Per Johansson

Post by Pelle »

Tack för jättebra tips! Jag ska skicka ett mäjl till honom. Kan han alla dom andra Oly modellerna kan han säkert e-pm2 oxå.
Optik: Meade 10" SNT, Vixen ED80 F9, Bresser 127 F9.5, Canon FD 300 F4, Samyang 135 F2, Olympus 45 F1.8, Panasonic 15 F1.7 och 10 F2.5
Monteringar: AVX, EQ5, Giro2
Post Reply