Jupiter Jupiter och Io i dagsljus - Magnus Nyborg

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Jupiter Jupiter och Io i dagsljus - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter Jupiter och Io i dagsljus
Exponering: 90sek@125fps
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: Skywatcher 190MN
Kamera: ASI 185MC Cool
Kommentar: Jupiter och Io f?ngade i dagsljus, om ?n med en ned?tg?ende Sol, i s?ndags kv?ll. Tog bilderna bara f?r att se vad som gick att f?nga. Och det blev faktiskt betydligt mer ?n jag f?rv?ntat. ?versta bilden ?r originalstacken utan annan processning (vitbalanserad dock).

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Jupiter Jupiter och Io i dagsljus - Magnus Nyborg

Post by Miska »

Coolt! :good:
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter Jupiter och Io i dagsljus - Magnus Nyborg

Post by Peter R »

Väldigt fint resultat du får med din kombination av teleskop, kamera och hantverk och då inkluderar jag dina bilder på Saturnus och Mars :good:
Hur lyckades du få in Jupiter dagtid på sensorn, har du en fast montering?
Innan Venuspassagen fotograferade jag flitigt planetens tunna skära alldeles i närheten av solen som jag kunde utgå ifrån. Ändå var det inte lätt att få allt att stämma.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Jupiter Jupiter och Io i dagsljus - Magnus Nyborg

Post by timokarhula »

En gång har jag sett Ganymedes (magnitud 5.2) visuellt i dagsljus strax före solnedgången. Den 29 mars 2012 använde jag en Celestron-9.25 och 290x förstoring. Strax efteråt syntes de andra månarna också. Att se Ganymedes i teleskopet var ungefär lika svårt som att se Jupiter med blotta ögat i dagsljus, men mycket lättare att hitta!

/Timo K
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter Jupiter och Io i dagsljus - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Peter R wrote:Väldigt fint resultat du får med din kombination av teleskop, kamera och hantverk och då inkluderar jag dina bilder på Saturnus och Mars :good:
Hur lyckades du få in Jupiter dagtid på sensorn, har du en fast montering?
Innan Venuspassagen fotograferade jag flitigt planetens tunna skära alldeles i närheten av solen som jag kunde utgå ifrån. Ändå var det inte lätt att få allt att stämma.

/*Peter R
Tack, det finns fortfarande en hel del för mig att jobba på dock.

Jag plockade ut teleskopet före lunch, riktad mot Solen, och nyttjade driftalign för att förbättra under den tiden. När Solen sedan placerade teleskopet i skugga framemot kvällningen så beslöt jag mig för att testa Jupiter, som låg tämligen nära Månen. Så goto Månen - synk - goto Jupiter och sedan hittade jag Jupiter i sökaren. Efter ca en timme på Jupiter fortsatte jag sedan tillbaka till Månen för mina första högupplösande (F/14.5) försök på lite kratrar.

Sedan blev det lång väntan tills Mars var i läge, och tyvärr så hindrade en låg molnbank Saturnus från att framträda (annat än några korta ögonblick).

Som synes hade Autostakkert problem med den dagsljusa Jupiter, men jag valde att släppa igenom det då bilden som sådan ändå inte var så fantastisk. Mer intressant att visa möjligheterna och att kontrasten faktiskt var riktigt god.

mvh,
Magnus
Post Reply