Saturnus med m?nar - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Saturnus med m?nar - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus med m?nar
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag passade p? att fotografera Saturnus m?nar f?r f?rsta g?ngen ig?r kl 21:01:00 UT. Det ?r en fotomontage av m?narna vid denna tidpunkt och en inklippt Saturnus som ?r fotograferad alldeles innan. Allt filmat med f/10. Bilden ?r brusig av r?tt h?rdh?nt bildbehandling men m?narna framtr?der i alla fall. Saturnus filmade jag med 15 fps under 5 minuter och m?narna filmade jag med 3,75 fps under 5 minuter med h?gt gain. Stackning med Autostakkert d?r jag anv?nde 70% av bilderna. Wavelets med Registax 6 och efterbearbetning i GIMP och Paint.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus med m?nar - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,

din bild påminner i mångt och mycket om min på samma motiv :good:
Jag var också tvungen att dra hårt i bakgrunden men det var trevligt att se att månarna fanns där i den ljusa himmeln.

Nu är det bara en vecka kvar till sommarsolståndet och vi planetfotografer är igång som aldrig förr och presterar betydligt bättre än förväntat på Jupiter, Mars och Saturnus trots deras ofördelaktiga positioner.
Mina egna förväntningar gränsade till depression med tanke på den långa transportsträckan räknad i år innan Mars och Saturnus kommer upp igen på en bra observationsaltitud samtidigt som Jupiter försvinner ner.
På sensommaren hösten ser jag fram emot Uranus och Neptunus.

/*Peter
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus med m?nar - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Hej Peter,

Kul att lyckas få fram månarna, det var ju inte direkt idealiska förhållanden men det gick ändå. Roligt att det kan bli lite trevlig sommarastronomi med planeterna. De kommer ju inte att ligga speciellt bra till framöver.
Precis som du så ser jag fram emot Uranus och Neptunus, både visuellt och kanske fotografiskt. Jag vet inte om min planetkamera kan tänkas räcka till för att fota några av dem. Tänker prova i alla fall. Dessutom så är jag nyfiken på att obsa dem med min 12" Dobson och se om jag kan lyckas se någon måne visuellt. Neptunus Triton sägs vara "lättast". Det återstår att se.

Ha´re bra!

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Saturnus med m?nar - Torbjörn Holmqvist

Post by stoffe »

Sommarastronomi är kul! Detta är något som även jag ska fortsätta med, säsongen tar aldrig slut då :good:

Uranus och Neptunus kan du väl fota med din 12" dob och din planetkamera? Det borde vara en bättre kombination än med en 8" tub för ljussvagare planeter. Komplettera med en dobsonvagga för att få följning, en sådan går att bygga själv. På engelska heter det "dobson equatorial platform" i fall du vill googla på det. Det är inte bara för planetfoto utan allt man vill observera i riktigt hög förstoring anser jag att följning är ett måste för att man ska få ut så mycket som möjligt utav sitt teleskop.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply