Ville ha lite utomstående tankar. (teleskop/ombyggnad)

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Ville ha lite utomstående tankar. (teleskop/ombyggnad)

Post by Miska »

Kanske det här förklarar hur sensorn är uppbyggd.
Sensor-Sizes-and-Crop-Factors.png
Sensor-Sizes-and-Crop-Factors.png (122.89 KiB) Viewed 2627 times

Sen, vad som gäller objektiv, så är alla egentligen avsedda för 35mm formatet, men de som t.ex heter "DX" hos Nikon eller "EF-S" hos Canon har mindre öppning på bakre glasen vilket är avsedd för just det sensorformatet som gäller. Många teleskop fungerar betydligt bättre med exempelvist APS-formatet än med 35mm-formatet.

Skulle du äga, säg, en Nikon D810A, så kan du använda dig utav ett DX 18-55/3.5-5.6 objektiv, men vid bredaste brännvidden (18mm) så får du svarta rutor/kanter runt bilden, medan vid 55mm blir det som om inget hänt med bilden, dvs den är helt normal och anpassad för sensorn.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ville ha lite utomstående tankar. (teleskop/ombyggnad)

Post by stoffe »

MSaarikko wrote:
Skulle du äga, säg, en Nikon D810A, så kan du använda dig utav ett DX 18-55/3.5-5.6 objektiv, men vid bredaste brännvidden (18mm) så får du svarta rutor/kanter runt bilden, medan vid 55mm blir det som om inget hänt med bilden, dvs den är helt normal och anpassad för sensorn.
Har du testat detta själv Miska?

Jag testade min Sigma 10-20 zoom avsedd för DX på min FX kamera. Det blev svarta kanter på alla zoomlägen. Även min 18-135 mm DX zoom blev det likadant med. Ordentlig vinjettering (jag testade nyss) Intressant om 18-55 mm kitgluggen skulle funka på 55 mm på FX.

Nåväl, alla FX kameror som jag sett har kunnat ställa om till DX-läge för att kunna använda DX-optik. Detta gäller endast Nikon. Canon har inte den terminologin och så finns det någon form av fysisk spärr så det inte ens går att montera objektiv som är anpassade till cropsensorkameror på fullsensorkameror, det var något med att deras kamerahus är så grunt att spegeln skulle slå i bakersta glaset på objektivet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Repaterion
Posts: 82
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Ville ha lite utomstående tankar. (teleskop/ombyggnad)

Post by Repaterion »

Sant att det blir väldigt konstigt i detta fall, men kommer man från rent fotomässiga förhållande med systemkameror så är det ganska logiskt.
I slutändan är det bara en förenkling.
det skall bli intressant att testa med "vanlig optik" svarvade en lite bussning så jag kan använda en dovetailskena att spänna fast huset i.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ville ha lite utomstående tankar. (teleskop/ombyggnad)

Post by stoffe »

Bra då är det hela uträtat :good:

Ett tips är att även förbereda möjlighet för en extra skena från dovetailfästet för att i framtiden kunna montera en liten stegmotor parallellt med objektivet. Så har jag gjort och jag kan nu få autofokus med kameror som bara har en fysisk koppling till mitt objektiv. Allt styrs sedan direkt från datorn.

Stegmotorn driver en rem som ligger runt objektivets fokusring. Det har fungerat väldigt bra.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Ville ha lite utomstående tankar. (teleskop/ombyggnad)

Post by Miska »

stoffe wrote:
MSaarikko wrote:
Skulle du äga, säg, en Nikon D810A, så kan du använda dig utav ett DX 18-55/3.5-5.6 objektiv, men vid bredaste brännvidden (18mm) så får du svarta rutor/kanter runt bilden, medan vid 55mm blir det som om inget hänt med bilden, dvs den är helt normal och anpassad för sensorn.
Har du testat detta själv Miska?

Jag testade min Sigma 10-20 zoom avsedd för DX på min FX kamera. Det blev svarta kanter på alla zoomlägen. Även min 18-135 mm DX zoom blev det likadant med. Ordentlig vinjettering (jag testade nyss) Intressant om 18-55 mm kitgluggen skulle funka på 55 mm på FX.

Nåväl, alla FX kameror som jag sett har kunnat ställa om till DX-läge för att kunna använda DX-optik. Detta gäller endast Nikon. Canon har inte den terminologin och så finns det någon form av fysisk spärr så det inte ens går att montera objektiv som är anpassade till cropsensorkameror på fullsensorkameror, det var något med att deras kamerahus är så grunt att spegeln skulle slå i bakersta glaset på objektivet.
Personligen har jag inte provat med Nikon, men med min Canon 6D har jag med ett liknande objektiv där jag var tvungen att använda mig utav långa brännvidden. Många fisheyeobjektiv fungerar precis så, där brännvidden ligger på 8-15mm och du får en svart tunnelseende runt bilden på 8mm medan på 15mm blir det fisheye effekt men inte fullt ut dock.
Repaterion wrote:Sant att det blir väldigt konstigt i detta fall, men kommer man från rent fotomässiga förhållande med systemkameror så är det ganska logiskt.
I slutändan är det bara en förenkling.
det skall bli intressant att testa med "vanlig optik" svarvade en lite bussning så jag kan använda en dovetailskena att spänna fast huset i.
Angående dovetail/skena, skaffa en som är ca 20 cm i längden så du får plats med t.ex en autoguider bredvid parallelt i samma riktning som kameran på monteringen.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Repaterion
Posts: 82
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: Ville ha lite utomstående tankar. (teleskop/ombyggnad)

Post by Repaterion »

Stoffe
Du skrev något ang autofokus och ombyggnad utav fokuseraren.
Kräver inte detta att kameran har en funktion som kallas "exposure simulation" vilket D90 inte har,
så jag kommer skaffa mig en Bahtinov för att ställa skärpan.

Det blir den billigare fokuseraren ändå.
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ville ha lite utomstående tankar. (teleskop/ombyggnad)

Post by stoffe »

Att få autofokus med alla möjliga optiska instrument är inga problem bara man kopplar den till datorn. Kameran vet inte ens om att den ingår i ett autofokussystem. Den tar bara bilder och skickar till datorn där de analyseras i FocusMax/Maxim DL och så körs fokuseraren av samma program. Jag har autofokuserat med 8" teleskop med min gamla D80 och även min nyare D600. Det har fungerat utmärkt.

Det jag tror du är ute och far efter är stödet för gamla AiS gluggar och andra icke fokusmotorstyrda objektiv som t ex Samyang. Där tittar man genom sökaren och så får man en pil som talar om hur man ska vrida fokusringen för att få fokus. När man fått fokus så blir pilen en grön prick istället. Det är inte den typen av autofokus som jag menar.

På mina teleskop har jag tagit bort möjligheten att fokusera manuellt och använder endast motorfokus. Det ger många fördelar, den enda nackdelen är att man måste ha en extra pryl med sig. Nämligen fokusmotorkontrollern. Men den har jag byggt väldigt lätt. Jag har två fokusmotorkontrollers. Den ena sitter permanent monterad på min pir och styrs via USB och har möjlighet till en liten handkontroll. Den andra är en lätt portabel variant med en kabel utan USB-stöd som bara kör fokuseraren in och ut. Detta underlättar enormt för fin fokusering, speciellt vid planetfoto.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Post Reply