Neptunusockultation av månen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Neptunusockultation av månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Neptunusockultation av månen
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: I natt ockulterades Neptunus i den varma ljusa sommarnatten.
Inträdet skedde 01:19:43 men då var månen svept i så täta disslingor att planeten inte kunde fångas på bild.
Kl. 02:04:55 hade månen stigit så pass högt och kommit ur de tätaste molnen så jag lyckades fånga Neptunus precis vid urträdet, på jordskenets kant. Då hade himmeln redan ljusnat märkbart.
Det är fantastiskt att kunna stå ute och observera i bara T-shirt.

Alla tider i lokal tid

/*Peter R


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Neptunusockultation av månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

18 minuter senare var himmeln märkbart ljusare och månen hade glidit ifrån Neptunus som syns på höger sida.
Det låg kvar några slöjmoln framför månen och jordskenet var inte längre synligt.

/*Peter R
_MG_1025-3M.jpg
_MG_1025-3M.jpg (505.2 KiB) Viewed 3502 times
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Neptunusockultation av månen - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Hej Peter!

Fina bilder av den här ockultationen. Neptunus är en skenbart liten rackare men man ser faktiskt skivan och färgen på förstoringen. Det observeras och fotas även i Midsommartid :good:

Själv har jag inte observerat något mer än Mars med blotta ögat igår. Det skall bli kul att titta lite mer på Uranus och Neptunus i slutet av sommaren.

Ha det så gott hälsar
Torbjörn
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Neptunusockultation av månen - Peter Rosén

Post by ragge »

En häftig bild när man tänker på de stora avståndsskillnaderna. Bilden påminner lite om den berömda "Pale Blue Dot" fast åt andra hållet. :good:
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Neptunusockultation av månen - Peter Rosén

Post by jwarell »

Wow, du är full av roliga fotoideer Peter! Kul att se att du också använder sommarnätterna för astronomi.

Jag hoppas på ytterligare tillfällen att fota Mars innan den försvinner bakom våra björkar...

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Neptunusockultation av månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ibland sätter jag mig med mitt astroprogram StarryNightPro och animerar månen eller planeterna framåt i tiden.
Det är så, lite av en slump, jag har upptäckt vissa intressanta företeelser på Jupiters månar, spännande månuppgångar, asteroidkonjunktioner osv. Denna ockultation upptäckte jag samma dag som den ägde rum men visste inte om Neptunus skulle vara synlig mot den ganska ljusa himmeln.
En häftig bild när man tänker på de stora avståndsskillnaderna. Bilden påminner lite om den berömda "Pale Blue Dot" fast åt andra hållet. :good:
Kul att du också har fått denna association :D. När jag la upp bilderna på SpaceWeather kallade jag den just "Pale Blue Dot - Occultation Of Neptune" http://spaceweathergallery.com/indiv_up ... miqp78scb0 .
Wow, du är full av roliga fotoideer Peter! Kul att se att du också använder sommarnätterna för astronomi.

Jag hoppas på ytterligare tillfällen att fota Mars innan den försvinner bakom våra björkar...

Johan
Jag gick upp i natt lite före midnatt för att ta en titt på Jupiter och Mars. Båda planeterna kokade rejält i den kraftiga turbulensen men jag tog ändå några sekvenser på Mars på 3° höjd vid halv ett. Jag fick med en grön blixt på den röda planeten och det var en premiär för mig.
Och trotts den starka turbulensen så gick det faktiskt ändå att få fram lite ytstrukturer på planetskivan efter stackning.
Kanske kompletterar denna post med bilden lite senare
Grön blixt på den röda planeten
Grön blixt på den röda planeten
Mars-green-flash 160627.gif (596.26 KiB) Viewed 3377 times
Post Reply