Säljes: Tamron, Minolta, Sigma, Pentax, Vivitar, Pentacon, Yashica objektiv

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Säljes: Tamron, Minolta, Sigma, Pentax, Vivitar, Pentacon, Yashica objektiv

Post by AstroFriend »

Som vanligt har man samlat på sig för mycket prylar med tanke på astronomifoto och timelapse.

Kanske kan komma till nytta hos någon annan?

Uppdaterade information på en del objektiv så långt jag nu vet.



Tamron 300mm f/5.6 (Såld):
Äldre objektiv med adapter till Pentax m42, till Canon köper man enklast en m42 till Canon EOS adapter, men finns för andra fabrikat också. Tror att det är Adaptamatics som är föregångare till Adaptal adaptersystem på den och stämmer det går den ju att anpassa för de flesta moderna kameror utan att gå över Pentax m42 gängan, se länk nedan. Bländarautomatiken tycks fungera nu, verkade bara vara att jag monterat adaptern felaktigt, men man använder ju den manuellt så spelar ju inte någon roll. Optiskt bedömmer jag som att den är i bra skick.
Tamron 300mm f5_6 01.jpg
Tamron 300mm f5_6 01.jpg (85.52 KiB) Viewed 3537 times
Tamron 300mm f5_6 02.jpg
Tamron 300mm f5_6 02.jpg (63.7 KiB) Viewed 3537 times
Det bör vara denna:
http://www.pentaxforums.com/userreviews" onclick="window.open(this.href);return false; ... -f5-6.html
pris (Såld)


Minolta MD ROKKOR 50mm f/1.4 (gamla analoga) (Såld):
Även detta ett äldre och ljusstarkt objektiv. Lite dis kan man se på inre lins.
Minolta md rokkor 50mm f1_4 01.jpg
Minolta md rokkor 50mm f1_4 01.jpg (68.09 KiB) Viewed 3537 times
Minolta md rokkor 50mm f1_4 02.jpg
Minolta md rokkor 50mm f1_4 02.jpg (116.75 KiB) Viewed 3537 times
Det bör vara den här:
http://phillipreeve.net/blog/lenses/min" onclick="window.open(this.href);return false; ... 50mm-11-4/
Som vanligt bäst lite nedbländat.
Pris: (Såld)

Pentax SMC 67 (6x7, 6*7), 165mm f/2.8:
Mellanformat objektiv för Pentax SMC 67 (6x7, 6*7), 165mm f/2.8. Bra skick i optiken, lite damm. På det inbyggda motljusskyddet finns en liten mekanisk skada. Enorm kvalité, byggt som en pansarvagn. Bländaren går att låsa mekaniskt. Speciellt för astro kan det vara intressant att veta att detta objektiv är konstruerat för en film på 60x70mm, en enorm imagecircle alltså. Dessutomr 84.95 mm i backfocus, du kan med andra ord montera massor av tillbehör emellan objektiv och kamera.
Pentax 67 165mm f28 01.jpg
Pentax 67 165mm f28 01.jpg (206.43 KiB) Viewed 3537 times
Pentax 67 165mm f28 02.jpg
Pentax 67 165mm f28 02.jpg (159.78 KiB) Viewed 3537 times
Adapter Pentax 6x7 till Canon EOS, OBS, denna adapter har både inre och yttre bajonett vilket krävs för att använda Pentax 67 större objektiv, finns ej på de billigare adaptrarna. Adaptern har också ett fäste för stativ. Inuti finns utrymme som man kan använda till att sätta filter i även om det inte är tänkt så.
Pentax 67 Canon EOS på kamera 04.jpg
Pentax 67 Canon EOS på kamera 04.jpg (180.24 KiB) Viewed 3537 times
På en bild ser man hur objektivet med adapter ser ut monterad på en Canon EOS digital fullframe kamera. Inga problem att adaptern tar i prismat.
Pentax 67 Canon EOS adapter 03.jpg
Pentax 67 Canon EOS adapter 03.jpg (117.53 KiB) Viewed 3537 times
Pris objektiv+adapter: 1950kr
Konica Hexar AR 135 f3_5.jpg
Konica Hexar AR 135 f3_5.jpg (64.69 KiB) Viewed 2846 times
Konica Hexar AR 135mm f/3.5:
Mera gammal optik från lådorna. Konicas linser har fått mycket bra resultat på en del mätningar. Den här använder jag inte själv, men kanske passar för någon annan? Ser ut som om den är i bra skick och original väska till den finns, dock inte skyddslocken. Auto och manuell bländarinställning.
Pris: 300kr

APS Auto Teleplus teleförlängare 2x för Pentax m42
Pris: 200kr

Pentax K adapter:
Pentax K till T2 (m42) adapter. Denna är lite speciell, följer antagligen inte standard backfocus avståndet.
Pris: 100kr

Pentax K adapter:
Pentax K (bajonet) till Canon EOS adapter.
Pris: 100kr

T2 adapter:
För Konica systemkamera (gamla analoga) med bajonet.
Pris: 100kr

Priserna går att diskutera, PMa mig om du har bättre ideer och byten kan också vara intressanta.

Hämtas i Stockholm

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Säljes: Tamron, Minolta, Sigma, Pentax, Vivitar, Pentacon objektiv

Post by Miska »

Funkar Minoltan på en Minolta Dynax 500si, tro?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Säljes: Tamron, Minolta, Sigma, Pentax, Vivitar, Pentacon objektiv

Post by AstroFriend »

Tyvärr så känner jag till Minolta väldigt dåligt. Köpte detta objektiv bara för att det hade ljusstyrka 1.4 och tänkte det kunde vara bra att ha till framtiden.

Din kamera tror jag har Minola AF mount, om det inte går att montera direkt kanske det finns adapters man kan använda. Men det finns kanske någon annan här som känner till bajonettens kompabilitet mellan olika Minolta generationer?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Säljes: Tamron, Minolta, Sigma, Pentax, Vivitar, Pentacon objektiv

Post by Miska »

Minoltan min har A-bajonett. Har ett par Voigtländer-objektiv till den, men ingen är ljusstark nog.

Vet du vad det är för bajonett på Vivitaren?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Säljes: Tamron, Minolta, Sigma, Pentax, Vivitar, Pentacon objektiv

Post by AstroFriend »

Denna Vivitar har Pentax m42 gänga, brukar finnas många adaptrar att få tag på .

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Säljes: Tamron, Minolta, Sigma, Pentax, Vivitar, Pentacon objektiv

Post by Martin F »

Lite småsugen på din Tamron 300mm. Har du kunnat ta några testbilder med den? Vore intressant att se hur skärpa och CA är.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Säljes: Tamron, Minolta, Sigma, Pentax, Vivitar, Pentacon objektiv

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Just detta objektiv har jag inte testat för astro, hade en motsvarande Tokina tidigare. Eftersom det är äldre konstruktion får man räkna med röda ringar runt stjärnorna som de flesta objektiv av äldre konstruktion ger, färgkorrigering blir ju inte så bra på icke APO. Köpte det mest för att det var just ett Tamron som brukar vara bra, men så hann jag köpa Sigma 180mm APO innan jag hann o testa Tamron objektivet.

Sigman som är APO bör bli bättre även fast det är en zoom, det objektivet har jag mest använt vid videofilmning och jag upplever det lika bra som ett 10 år nyare fast Sigma 180mm APO 2.8. 180mm har jag gjort några få test på astro med, ser bra ut men skulle tro att Canons 200mm 2.8 är något bättre.

Fördelen med de äldre objektiven med Pentax m42 gänga är att är lätta att koppla på moderna systemkameror.

Vilken kamera skall du använda det på? Är det en Canon EOS kan du ju komma förbi, har en adapter så det går att koppla ihop och vi kan testa på din kamera.

Jag har några adaptrar och teleförlängare jag kan sälja också, kompletterar annonsen med de. Samt kompletterar objektiven med lite mer information.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Säljes: Tamron, Minolta, Sigma, Pentax, Vivitar, Pentacon, Yashica objektiv

Post by AstroFriend »

Trot eller ej, men hittade ytterligare en telefotolins i mina lådor. Det är en Yashica 400mm, se på slutet i första inlägget, där finns foto och mer information. Jag har haft denna som guidetube för länge sedan.

Nästa gång det blir stjärnfoto skall jag ta med mig min Sigma 70-210mm APO 2.8 och se om den är användbar för astrofoto, blir det bra blir det svårt att skiljas från skönheten :-)

Ni som är nyfikna på någon av objektiven kan ju hänga på till Ingarö Brygga eller Björnö reservatet bredvid så tar jag med någon av linserna så ni kan testa själva.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Säljes: Tamron, Minolta, Sigma, Pentax, Vivitar, Pentacon, Yashica objektiv

Post by AstroFriend »

Jag la till ett objektiv till salu, denna är en Konica 135mm, se i första inlägget.

Update:
Jag har lagt upp mina saker som är till salu på min egen hemsida för att enklare hålla listan uppdaterad:
http://astrofriend.eu/till-salu/till-salu.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply