Solen i enkel projektionslåda, first light Solen - Anders Källberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Solen i enkel projektionslåda, first light Solen - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen i enkel projektionslåda, first light Solen
Exponering: 1/400
Fotograf: Anders Källberg
Teleskop: Projektionslåda
Kamera: Canon EOS 6D
Kommentar: Vad göra med en hyfsat lång och smal kartong som blivit över? Jo, man kan ju göra den till en låda att projicera solen i. Inga konstigheter. Hål för en vanlig fältkikare. Vitt papper i botten. Hål att titta/fota i. För att förbättra kontrasten på projektionen är lådan svartmålad inuti. Enkelt och kul att ha och visa barn och intresserad allmänhet med. Synd bara att det dröjer till nästa Venus/Merkuriuspassager, och att det är glest med solfläckar nu.

/Anders
PS. å,ä,ö verkar inte funka ordentligt ännu.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Solen i enkel projektionslåda, first light Solen - Anders Källberg

Post by ThomasK »

Ja, den här solfläckscykeln går definitivt mot minimum nu. Idag såg jag 3 grupper med sammanlagt 7 fläckar, men bara en hyfsat stor, som också syns på din bild. Tidigare i sommar var solen helt utan fläckar några dagar i början av juni och en vecka i månadsskiftet juni/juli.
Thomas Karlsson
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Solen i enkel projektionslåda, first light Solen - Anders Källberg

Post by Yquem »

Jo, jag har förgäves försökt hitta de andra tre grupperna av fläckar, men kan inte säga att jag ser dem säkert. När jag försöker titta efter svagare strukturer blir det problem med dammprickar som lagt sig på det vita papperet. Ska försöka blåsa rent det vid tillfälle. Tror det bl.a. är stoft från den svarta sprayfärgen som regnat ned.
/A
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Solen i enkel projektionslåda, first light Solen - Anders Källberg

Post by Yquem »

Ungefär så här såg solen ut (egentligen dagen efter, från Spaceweather.com). Som synes är det tre grupperna rätt svaga, så inte så konstigt att jag inte såg dem.
Spaceweather 160713,rot,l,25.gif
Spaceweather 160713,rot,l,25.gif (251.4 KiB) Viewed 4272 times
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Solen i enkel projektionslåda, first light Solen - Anders Källberg

Post by ThomasK »

Jag kör projektion med en lite större kikare, min 25x100 mot ett handhållet vitt papper. Missade gruppen 2563, men såg de övriga.
Thomas Karlsson
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Solen i enkel projektionslåda, first light Solen - Anders Källberg

Post by Magnus Nyborg »

Jag diggar experimentlustan, framförallt den synnerligen gedigna monteringen. Keep it up!

mvh,
Magnus
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Solen i enkel projektionslåda, first light Solen - Anders Källberg

Post by Yquem »

Tack båda för kommentarer! :)
ThomasK wrote:Jag kör projektion med en lite större kikare, min 25x100 mot ett handhållet vitt papper. Missade gruppen 2563, men såg de övriga.
Jo, 25 x förstoring gör förstås skillnad. Min kikare är 10,5x42. Kanske hade jag ändå väntat mig lite bättre skärpa.
Magnus Nyborg wrote:Jag diggar experimentlustan, framförallt den synnerligen gedigna monteringen. Keep it up!

mvh,
Magnus
Hm, jo det är onekligen lite väl enkelt/primitivt, men jag har nog tänkt att göra någon slags support som kikaren ligger på - i kartong, förstås! :D Kameran håller jag i när jag fotar, så den hängde jag bara dit för att visa när jag tog bilden. Att kikaren hänger lite snett, vilket gör att jag måste kompensera genom att rikta lådan lite snett mot solen för att få bilden på papperet i botten, är möjligen en bidragande orsak till att skärpan inte är så bra som jag hade väntat mig.
/Anders
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Solen i enkel projektionslåda, first light Solen - Anders Källberg

Post by megrez 90 »

Kul att experimera!! Tänk bara på att större kikare får intensiv värme på okularlinserna, som ofta är "kittade" (hoplimmade). Så blända ned öppningen! Skärpan kan dessutom bli bättre, speciellt i 100 kikare. Blända ned den till 40-50mm så blir skärpan med hög sannolikhet bättre! Fortfarande "stor" öppning, så korta gluttar bara! 42mm ned till ca 25 för att vara snäll mot okularet. 42 mm kikare är ofta dyrare varianter, även din?
Galen i refraktorer :)
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Solen i enkel projektionslåda, first light Solen - Anders Källberg

Post by Yquem »

megrez 90 wrote:Kul att experimera!! Tänk bara på att större kikare får intensiv värme på okularlinserna, som ofta är "kittade" (hoplimmade). Så blända ned öppningen! Skärpan kan dessutom bli bättre, speciellt i 100 kikare. Blända ned den till 40-50mm så blir skärpan med hög sannolikhet bättre! Fortfarande "stor" öppning, så korta gluttar bara! 42mm ned till ca 25 för att vara snäll mot okularet. 42 mm kikare är ofta dyrare varianter, även din?
Tack för tipset, megrez 90! Hade inte riktigt tänkt på det. Ljus finns det ju så det räcker, så det ska inte göra något att blända ned, snarare blir skärpan bättre, som du skriver. Kikaren är väl i mellanprisskiktet. En hygglig fågelkikare för drygt 4000 kr för några år sedan, om jag minns rätt.
/A
Post Reply