M42 Närbild i Ha på Orionnebulosan - Lars Zetterlund

Bilder från galleriet
Post Reply
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

M42 Närbild i Ha på Orionnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Närbild i Ha på Orionnebulosan
Exponering: 70x30s
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Den här bilden var inte med i planeringslistan utan kom till efter en pratstund med en annan forummedlem i slutet av fjolåretsom frågade mig om jag sett någon amatörbild av centrum på Orionnebulosan som visade detaljerna i centrum.
Jag sa att jag hade sett många bilder på M42 som varit fantastiskt detaljerade men kom inte ihåg någon som inriktat sig på just de centrala delarna (fast jag är säker på att det finns om man googlar).
Så jag gjorde ett försök. Det här är bara 35 min av 30s exponeringar i Ha och jag inser i efterhand att det här hade värt att spendera mycket mer tid på.
Jag har petat in 2 pilar som visar bow shocks vid 2 stjärnor (vad kallar man egentligen bow shock på svenska?).

/Lasse


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M42 Närbild i Ha på Orionnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Martin F »

Mycket fascinerande och imponerande bild! Kanon!! :good:
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M42 Närbild i Ha på Orionnebulosan - Lars Zetterlund

Post by ThomasK »

Spännande bild. Även i ett så ofta fotograferat objekt som Orionnebulosan kan nya upptäckter göras. De här stjärnornas framfart genom nebulosan hade jag inte sett förut. Bogchock är nog det svenska namnet eller mer allmänt chockvåg.
Thomas Karlsson
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M42 Närbild i Ha på Orionnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Tack för kommentarerna.

Jag tror jag köper chockvåg om jag fotar någon mer "bow shock" vilket jag hoppas kunna göra nån gång. Tyvärr är det svårt att hitta bra andra exempel. Resultaten av en snabb googling visar mest samma fina Hubblebild på den övre av de 2 jag fotade och som knappt är skönjbar i mitt foto.

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M42 Närbild i Ha på Orionnebulosan - Lars Zetterlund

Post by AstroFriend »

Hej Lasse,
Vad spännande att man kan få fram bowshocken med amatörteleskop. Är det bara i Halpha man kan få fram det eller är det möjligt i "vanliga" färgbilder också tro? Får studera några bilder längre fram och se.

35 minuter får man väl räkna som ganska kort exponering med smalbandsfilter. Det står inte när du tagit bilden, men antar att det var långt tidigare.

Väntar på fler bilder :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M42 Närbild i Ha på Orionnebulosan - Lars Zetterlund

Post by Lazze »

Hej Lars,

Bra fråga och jag vet faktiskt inte om man kan se chockvågorna i andra våglängder. Syftet med bilden var egentligen bara att se om jag kunde få en bild på strukturerna i centrum och jag valde Halpha i och med att det funkar bra på Orion. Chockvågorna kom som en bonus men i och med att de är rätt så tunna så antar jag att det är svårt att se åtminstone den övre om man blandar in fler våglängder. Provar man med Lum så får man nog gå ner under 1s-exponeringar om man inte ska blåsa ut kärnan.

Bilden tog jag kring årsskiftet. Tyvärr har det blivit liggande en radda obehandlade bilder på hårddisken efter senaste säsongen. Få se om det kommer ett par riktigt blöta semesterdagar framöver så kanske man lyckas sätta sig ner och plocka fram någon mer.

/Lasse
Post Reply