Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Bilder från galleriet
Post Reply
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Ny bild i galleriet
Objekt: Merkurius-Venus
Exponering: F/20 2min 800x600@108fps (12bit)
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: Skywatcher 190MN
Kamera: ASI 185MC Cool
Kommentar: Det är sällan man ser foton av Merkurius, lite oftare av Venus. Därför tänkte jag passa på nu när de bägge var nära varandra och åtminstone en bit ifrån Solen. Närheten till Solen orsakar problem med tube-currents och ojämn uppvärmning vilket förskjuter fokus så det hela var inte trivialt. Mitt första försök någonsin på Merkurius, så där är jag mycket nöjd. Eventuella detaljer är sannolikt artefakter. Venus är så slät så det blev extra svårt fokusera.

Dessutom är detta första försöket att fota vid ca F/20, efter omfattande arbete med kollimeringen.

mvh,
Magnus

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by magnahrl »

Hej Magnus,

Verkligen snyggt och imponerande tycker jag. Stor applåd! Dessutom omfattande kollimering innan; applåd för öppen ridå :good:

/Magnus A.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by Torbjörn »

Fina planetbilder! Det är nog den "rundaste" Venus som jag har sett på länge. På Merkurius verkar det som om det går att se mörka skuggningar dessutom. Bra fångat :good:

/Torbjörn
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

magnahrl wrote:Hej Magnus,

Verkligen snyggt och imponerande tycker jag. Stor applåd! Dessutom omfattande kollimering innan; applåd för öppen ridå :good:

/Magnus A.
Omfattande kollimering skall läsas "har tagit lång tid", nästan ett halvår av tweaks. Det svåra var att få diagonalen centrerad och vinkelrät så att det enda kollimeringsfelet som återstod var primärspegeln. Mak-Newt är inte enkel att kollimera. Artificiella stjärnor hade hjälpt avsevärt dessutom.

Tack!

mvh,
Magnus
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Torbjörn wrote:Fina planetbilder! Det är nog den "rundaste" Venus som jag har sett på länge. På Merkurius verkar det som om det går att se mörka skuggningar dessutom. Bra fångat :good:

/Torbjörn
Jag tycker mig inte ens kunna se fasen på Venus, men tube-currents gjorde det väldigt svårt att fokusera, plus att solens uppvärmning av insidan av tuben gjorde att fokus flyttade sig kontinuerligt. Sannolikt döljs fasen av att det är en smula suddigt. Solljuset nådde dock aldrig huvudspegeln, vilket var mitt egna krav på att våga försöka. Jag funderar på vad som kan göras framöver med avskärmnings-skydd.

Markeringen på Merkurius misstänker jag dock är en artefakt av bildbehandlingen. Svårt att veta, men jag har sett liknande på andra 'suddiga' foton, även av Venus, där skarpare foton inte har haft likadant. Endast 6% av 2-minuters sekvensen användes (ca 775/13000 frames) då bilden hoppade enormt mycket och det mesta bara var en oregelbunden blob. Med bloben i åtanke, så är jag väldigt nöjd med resultatet.

mvh,
Magnus
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by magnahrl »

Off topic: Aj då Magnus det där lät som ett elände med kollimeringen. Jag håller tummarna för dig och hoppas kollimeringen håller sig nu :S

Hälsningar,
Magnus A.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

Torbjörn wrote:Fina planetbilder! Det är nog den "rundaste" Venus som jag har sett på länge. På Merkurius verkar det som om det går att se mörka skuggningar dessutom. Bra fångat :good:

/Torbjörn
Bättre bildbehandling av en av sekvenserna visar inte den markering som syntes i tidigare version.
mercury 20160721 1143 (720p).jpg
mercury 20160721 1143 (720p).jpg (13.64 KiB) Viewed 4141 times

Hittade en sekvens där Venus var bättre fokuserad, här syns fasen tydligt.
venus 20160721 1409 (720p).jpg
venus 20160721 1409 (720p).jpg (27.93 KiB) Viewed 4141 times

mvh,
Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by stoffe »

Kul att du är igång med planetfotot, extra kul att du fångat Venus när den verkar vara full. Den måste stått väldigt nära solen vid fototillfället?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

stoffe wrote:Kul att du är igång med planetfotot, extra kul att du fångat Venus när den verkar vara full. Den måste stått väldigt nära solen vid fototillfället?
Venus var ca 12 grader från Solen och Merkurius 15 grader.

mvh,
Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by stoffe »

Ja det är lite läskigt nära solen, kul att du vågade dig på att fota :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Merkurius-Venus - Magnus Nyborg

Post by Torbjörn »

Det är riktigt fina bilder. Venus är lite skum på det viset att ibland verkar det nästan inte finnas några skuggningar på planeten oavsett hur bra bilden är, medan de andra gånger är tydliga. Molnen på Venus roterar tydligen med en omloppstid på 4 dygn (om jag minns rätt) och de ändrar sig hela tiden. Det kan underlätta med ett W47 violettfilter för att öka den lilla kontrast som finns.

Det är fortfarande extremt lite fas på Venus, på de flesta bilder man ser är den i alla fall lite äggformad.

Riktigt trevligt att se dessa bilder :)

/Torbjörn
Post Reply