IC 4592 Blå Hästhuvudet - Anders Hansson

Bilder från galleriet
Post Reply
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

IC 4592 Blå Hästhuvudet - Anders Hansson

Post by AndersH »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 4592 Blå Hästhuvudet
Exponering: 40x85sek
Fotograf: Anders Hansson
Teleskop: Stellarvue 80S (LOMO)
Kamera: 7D MKII
Kommentar: Blå Hästhuvudet i Scorpius, söder är uppåt
Fotograferad under två nätter i Kalifornien denna sommar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC 4592 Blå Hästhuvudet - Anders Hansson

Post by AstroFriend »

Hej Anders.
Häftigt med bild tagen i Kalifornien. Hur lyckades du med detta? Har du med dig montering på semestern eller lånade du på plats?

Hur upplever du natthimlen där?



Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

Re: IC 4592 Blå Hästhuvudet - Anders Hansson

Post by AndersH »

Hej!

Alla saker flyger tillsammans med mig, även monteringen, men visst, det kräver massor med planering och eftertanke hur man packar sin utrustning, vad som kan checkas in och vad som måste bli kabinbagage. Monteringen är den numera utgågna Takahashi P2Z, den är en förutsättning för att uppgiften skall gå att lösa. Det är annars extremt svårt att hitta en lätt montering med nödvändig precision, som inte kräver aktiv guidning i normalfallet. Jag törs inte säga rakt upp och ned om det finns något likvärdigt alternativ för fotografiskt bruk utan sladdar och ledtuber idag, men det finns små japanska firmor som har rätt fokus enligt min mening. Dessa är dock oerhört svåra att nå om man är västerlänning.

Södra Kalifornien har det bästa vädret, men för mycket ljusföroreningar. Norra delen, alternativt platser i Nevada och Oregons inland är intressanta or detta perspektiv. Det är bra med lokala kontakter och vänner, eftersom man behöver en del logistik på marken så att säga. Jag delar på en hyrd husbil med amerikanska vänner som har samma intressen. Det fungerar fint.

Mvh
Anders H.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC 4592 Blå Hästhuvudet - Anders Hansson

Post by AstroFriend »

Hej Anders

Det låter som om du ordnat det bra för dig. Hur kom du i kontakt med dina us astrovänner. Via astrohobbyn eller kände du dom innan?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

Re: IC 4592 Blå Hästhuvudet - Anders Hansson

Post by AndersH »

Hej igen,

Mina första kontakter knöts runt 1998 via usenet och på den vägen är det. Jag tror att den främsta svårigheten med astronomiska USA-resor rent gemerellt är att många svenskar gärna vill åka runt och se så många olika sevärdheter som möjligt istället för att stanna på en speciell plats och helt enkelt stanna där under större delen av besöket.

Att förstå sin obsplats och dess förutsättningar är extra viktigt "over there" eftersom allting bygger på en god förståelse från markägare, markägarens grannar, jägare, boskapsskötare, skogsvårdare, rangers samt delstatspolisen. En gång började kulorna vina mitt i natten då det var en oplanerad småviltsjakt på gång från ett överförfriskat sällskap i en öppen jeep. Det är inte bara rykten och skrönor att det finns mycket vapen i USA, det får man väl konstatera!

Det är jättesvårt att säga generellt om det är kostnadseffektivt med denna typ av USA-resa jämfört med en exotisk resa till en astrofarm i Namibia, men för mig personligen så är det ett mycket intressant alternativ. speciellt om det verkligen funkar att få med större delen av sin utrustning ända ut till den avlägsna obsplatsen.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC 4592 Blå Hästhuvudet - Anders Hansson

Post by AstroFriend »

Det låter som om du tänker besöka us nästa år och se solförmörkelsen. Har du planerat någon plats för det?

Skulle jag ge mig ut på en astroresa med tyngre utrustning försökte jag nog fara med bil. Södra Spanien kanske, men Frankrike, Södra Tyskland, Österike eller Sweich är ju betydligt närmare till. Har dock aldrig hört om någon som gjort en sådan resa till de tre senare platserna.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

Re: IC 4592 Blå Hästhuvudet - Anders Hansson

Post by AndersH »

Hej,

Jag hoppar troligen över solförmörkelsen eftersom jag inte har möjlighet att göra två stora USA-resor 2017. Deep-sky är det som är viktigt för mig, men Casper Wyoming har diskuterats intensivt. När det gäller obs i Europa, så är Österrike helt OK ur ett ljusföroreningsperspektiv, men vädret är å andra sidan inte speciellt bra.Tyskland kan vi nog tyvärr glömma, man kan köpa bra grejor där, men inte observera. Frankrike känner jag inte till ur ett astronomiskt perspektiv, men ju längre söderut desto bättre är väl grundregeln. Spanien har oerhört mycket light pollution, men kanonbra väder under stora delar av året. Det skulle kunna ge utdelning att forska lite kring ödsliga platser i södra Spanien, men man behöver massor med tid. Det behövs troligen 2 övernattningar åt bägge håll om man kör själv hela vägen och minst två dagar på småvägar för att lista ut var man kan stanna med sina prylar. Ännu mera tid går åt om man är sugen på färjan vid Cadiz för att nå Kanarieöarna med sig själv och sin utrustning, även om man har den bästa horisonten där, givetvis. Absolut bäst är troligen att hyra lägenhet på Kanarieöarna för att sedan köra upp i bergen för sina observationer. Utrustningen kan skeppas med DHL till den address där man bor helt enkelt.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC 4592 Blå Hästhuvudet - Anders Hansson

Post by AstroFriend »

Hej Anders,
Jag har inte tänkt något djupare på att man kan frakta utrustningen. Tänkte det var alldeles för dyrt. Men i gengäld är det billigt att bo på Teneriffa, man kan hyra stuga i bergen, de har väl elförsörjning där normalt får jag hoppas. Annars får man väl införskaffa sig en liten Honda bensingenerator. En månads semester där nere borde ge utdelning i form av bilder.

Hur säkert är det att frakta med DHL eller någon motsvarande? Försäkringar kan man kanske lägga till för överkomlig summa men blir utrustningen skadad är det klen tröst. Men vad kostar frakten och vad får man räkna med för transporttid? Kan tänka mig att jag kan samla ihop 70kg om jag inte behöver ha med blyackumulatorn. 5" APO refraktor samt en EQ6 montering och några datorer.

Någon som har gjort detta och har erfarenhet?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
AndersH
Posts: 27
Joined: 2013-03-17 14:57:46
spamtest: JA

Re: IC 4592 Blå Hästhuvudet - Anders Hansson

Post by AndersH »

Hej igen,

Jag tror att det enklaste är att ta en dialog med kuntjänst på exempelvis DHL. Man skeppar det som är tyngst och besvärligast, men behåller helst optiken och kameran i handen när man reser. Det borde handla om ett par tusen enkel resa, men jag har inte testat personligen. Packning av montering och de allra bökigaste metallföremålen kan ske med hjälp av en eller två riktigt kraftiga resväskor av tjock hårdplast, såvida man inte har originalpaketen kvar för sin montering, givetvis. Motvikter skall man vara oerhört försiktig med, näst farligast är motviktsstången. Packningen mäste vara rigorös.

Om erbjudandet från fraktbolaget inte låter ekonomiskt vettigt, så kan man lyssna med sitt charterbolag. Det är bra att flyga direkt från Sverige till Tenerife Sur, Reina Sofia utan några byten och omlastningar. Då är det mycket god chans att man klarar sig ifrån skador eller förlust av bagage. Det är inte alls ovanligt med specialbagage och extra väskor på denna destination, men man behöver ringa ett par samtal och kolla regler och priser.
Post Reply