Vintergatan - Björn Schubertsson

Bilder från galleriet
Post Reply
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Vintergatan - Björn Schubertsson

Post by bjosch »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan
Exponering: 75 sekunder ISO 3200
Fotograf: Björn Schubertsson
Teleskop: Samyang 14mm f/2.8
Kamera: Canon 5DSR
Kommentar: Fotad i en glänta för att ge känslan av att titta upp på Vintergatan mellan träden. En Perseid fick jag med också. Tyvärr så fick jag minska filen rejält för att den skulle gå igenom och på en bild med så mycket stjärnor försvinner en del.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Björn Schubertsson

Post by Miska »

Snygg bild, men tyvärr måste jag meddela dig om att det är inte en Perseid meteorit utan en satellit.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vintergatan - Björn Schubertsson

Post by AstroFriend »

Hej Björn,
Mäktig bild över vintergatan, måste nog också hålla med om att det mer ser ut som en satellite det stora strecket.

Det är första gången jag ser någon här använda en Canon 5DSR. Vad är din erfarenhet av den kameran för astro?

Den har om jag minns rätt 40Mpix, blir det inte praktiska problem i redigerinsprogrammen, speciellt DSS och Fitswork som bara är 32 bits program?

Jag skulle själv behöva någon liknande kamera för att bättre ta vara på min refraktorn upplösning. Har ju funderat mycket på Sonys A7 serie, speciellt då A7 R II. Med 40 Mpix blir ytan på varje pixel hälften jmf med min Canon 6D, medför dubbla exponeringstiden men det kan det vara värt om fler detaljer framträder.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Björn Schubertsson

Post by bjosch »

Har hittills bara använt kameran till widefield och Månfoto påmonterad min 9,25:a Celestron (Kameran har över 50 MP) och till de motiven är den suverän. Lågt brus och enorm detaljrikedom i RAW och TIF (den postade bilden är komprimerad till 2048x2048, Facebooks maximerade bildmottagning. Okomprimerad är storleken 8688x5792). Även med bilder på en 24" datorskärm syns tydligt vilken skillnad i detaljrikedom, färgnyanser och djup en RAW.fil eller TIF 16bitar har gentemot en Jpeg.fil. Till mer krävande ljussamlande objekt har jag inte provat än, men jag misstänker att din 6D är bättre på det. Har inte provat att köra något i vare DSS eller Fitswork än (Köpte den mest för vanligt foto och har tänkt att modda min 60d till astro). Blir det en bra vintersäsong hoppas jag dock få chansen att testa den och kan återkomma med feedback då.
MVH Björn
Post Reply