M33 Triangulum Galaxy - per sabelström

Bilder från galleriet
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

M33 Triangulum Galaxy - per sabelström

Post by pesa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangulum Galaxy
Exponering: 2.tim20 Lrgb 8*10min,3*3*400s
Fotograf: per sabelström
Teleskop: ASA N10
Kamera: Asus 460EX mono
Kommentar: Har börjat beta av vinterns fångst.
Börjar med M33.
Bakgrunden lite plattare än jag tänkt men det får duga så länge

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangulum Galaxy - per sabelström

Post by AstroFriend »

Hej Per,
Du fick upp bilden till slut, är lite knepigt ibland med att få med data på utrustning som man tänkt sig tycker jag.

Du verkar ha exponerat ganska mycket på galaxen, i varje fall relativt det jag brukar åstadkomma. Menar du att du exponerat 10 minuter på enskilda luminans bilder? Trodde att kärnan helt skulle gå i mättnad på en så ljusstark galax. Det verkar ju vara ett ljusstarkt teleskop och kameran är väl också relativt känslig.

Man ser många detaljer i de centralare delarna, men åt kanterna försvinner de i mörkret, i varje fall på min skärm. Är det du upplever som "platt" ? Såg också att du har ett rött vertikalt streck mitt i bilden, kommer det från sensorn eller är det något annat som hänt?

Fin bild blev det i varje fall och spännande att studera inre armarna med alla detaljer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: M33 Triangulum Galaxy - per sabelström

Post by pesa »

Tack för synpunkterna Lars!

Pixelskalan är ca 1.08"/pixelbredd. Jag tror det är förklaringen till att den inte blivit överexponerad.

Ja, L är exponerat i 10min per råbild och10min är mkt för en galax. Kärnan här är dock inte så ljusstark som den ofta är.
När jag fingranskar de centrala delarna ser jag att inte ens 40 min hade bränt ut kärnan. Inte ens en timme (i stort sett bara stjärnorna hade blivit överexponerade) hade bekymrat mig för bara en mkt liten del hade blivit överexponerad och sen bränner jag ändå ut innersta delen när jag stretar i kurvorna.

En timme hade förståss varit bra för dynamiken men dels är det inte becksvart (fast nära) och dels har jag ingen guidning och 1 timme hade blivit ett problem för monteringen. Och eftersom det inte är smalband så skulle skillnaden i dynamik förmodligen bli försumbar med den här lågbrusiga kameran.

Jag lägger upp "1timme.png" som visar vad som blivit överexponerat om jag exponerat i 1 timme.

Det röda strecket är en satellit men jag hade bara 3 exponeringar per färg och var för snål att offra en av dom :)
Kanske ska jag ändå försöka med bara 2 R för det är faktiskt inte så snyggt.

Precis som du observerat så kunde jag visat mer av ytterområdena och data räcker definitivt för det, men.... av nån anledning visar den blå kanalen mkt mer data i högra ytterområdet så bilden får då ett starkt blåstick där. Ingen aning om varför.


pelle
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: M33 Triangulum Galaxy - per sabelström

Post by stoffe »

Ser bra ut! Vad är det för blå prickar under stjärnorna i vänstra delen av bilden? Ett rött streck genom galaxen verkar ha smugit sig in ser jag. Jag fick märkliga saker i mina bilder när jag hade en dålig strömförsörjning till kameran. Den är nu utbytt till en betydligt bättre version och felen försvann.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: M33 Triangulum Galaxy - per sabelström

Post by pesa »

Bra fångat stoffe!
Nu ser jag prickarna, tror jag registrerat de blå delbilderna ofullständigt, dvs nån delbild låg fel innan jag slog ihop dom.
återkommer



pelle
Post Reply