M33 Triangulum Galaxy - per sabelström

Bilder från galleriet
Post Reply
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

M33 Triangulum Galaxy - per sabelström

Post by pesa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangulum Galaxy
Exponering:
Fotograf: per sabelström
Teleskop: ASA N10
Kamera: Asus 460EX mono
Kommentar: Visar i rött vad som blivit överexponerat om jag exponerat i en timme.
Detta förutsätter att CCD-n är helt linjär och det är den förståss inte så 1 timme hade kanske överexponerat lite till. Jag är osäker på hur stark olinjäriteten är så detta är mellan tummen och pekfingret.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M33 Triangulum Galaxy - per sabelström

Post by AstroFriend »

Hej Per,
Det var inte mycket som var överexponerat i galax kärnan, vilt skilt från min värld (trodde jag).

Jag tog och plockade fram min gamla bild av M33 för att se vilka nivåer jag hade i kärnan. Den bilden var en av de få jag tagit på landet och lyckades med rekordet 240 sekunders exponering på en enskild sub, och då med en gammal okänslig DSLR kamera, QE ca 0.25 och antagligen ljussvagare teleskop än vad du har. Nu är det dock normalt ljusföroreningarna som är mitt stora problem, även på landet. Just i detta fallet var det annat som krånglade.

Här är min gamla M33 bild med en 240 sekunders exponering vid ISO 800, Canon 5D 12 bit (4000ADU). Teleskop APO 5" f 5.3.
M33 core level.jpg
M33 core level.jpg (157.1 KiB) Viewed 1440 times
Ser nu att min bild inte var speciellt hårt exponerad vad det gäller M33 galax kärnan. Ca 300 units över bakgrunden. ISO 800 på min gamla Canon 5D är ca 2e-/ADU. Pixlarna är 8.2 my rejält stora med dagens mått, FW uppskattat till ca 80ke-.

Med samma inställningar borde jag kunnat exponera 40 minuter innan det blir problem i galax kärnan, men då har den kamerans mörker ström gått i taket för länge sedan.

Tack för att du la upp din bild med markering av överexponering, var verkligen intressant att studera och jämföra och planera för framtiden. Hoppas få igång mitt observatorium på landet, även om det inte är perfekt mörker där heller så är det ett svart hål jämfört med hemma på balkongen.

Var detta en engångsföreteelse att du exponerade 60 minuter eller brukar du göra det för att samla data för dina bilder också?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
pesa
Posts: 135
Joined: 2011-10-17 18:43:27
spamtest: JA
Location: Enköping
Contact:

Re: M33 Triangulum Galaxy - per sabelström

Post by pesa »

Lars,
det var inte en entimmes-exponering. Det var 10min
10min = 1tim/6
1/6 av 65535 = 10833 så jag var väl generös när jag satte WP till knappt 12000.
1timme hade alltså genererat ngt större utbränt område än vad som visas i rött i bilden

pelle
Post Reply