M13 - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

M13 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13
Exponering: 29x120 sec, iso400
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 150mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: I helgen var jag och Gunilla och besökte Mariestads Starparty. Det var en häftig upplevelse, vilka teleskopbyggen och vilka observatorier de byggt till dom!

På lördagen inträffade ett under, vi fick stjärnklart. Om ni bara kunde förstå vilken upplevelse detta är för en storstadsbo. Upp med min lilla Star Adventurer. Nya problem dök upp direkt, låssprinten till ett av benen var av, letade i skuffen på bilen och fann ett spännband som jag kunde låsa benet med. Polinställde, relativt enkelt denna gång även om det inte blev perfekt. Använde mitt Sigma APO 150mm f2.8 objektiv. Ger riktigt bra bilder när det är nedbländat till bl4. Titta på bilden i fullstorlek och bedöm själva. Något som saknas i bilden är deep sky objekt, det brukar vimla av dom i bakgrunden.

Ett annat missöde som inträffade var att USB batteriet stängde av sig, eftersom jag både körde monteringen och värmebandet på det blev det allvarligt. Bilden på M81 & M82 fick utdragna stjärnspår och fick kasseras. Även drivningen på monteringen krånglade vid ett par tillfällen, verkade som om jag spänt dreven något för hårt. Men motgångar är till för att lösas!

Denna kväll provade jag också att sänka iso talet till 400, brukar ju mest använda iso 800 annars. Kameran är Canon 6D och hanterar antagligen det ganska bra och man uppnår lite bättre dynamik.

Inför bildbehandlingen gjorde jag några slarviga flat bilder att ha till kalibreringen. Märkte också att bilden förflyttat sig något mellan exponeringarna vilket kanske kunde fungera som dithering. De heta pixlarna blev närapå helt eliminerade och det är perfekt för då kan jag använda mitt nya program AstroImageJ med alla de fördelar det har. Ganska enkelt och automatiskt också när man väl fått kläm på hur det fungerar och med mina makron.

Ni som har Canon kameror, testa!
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ction.html

Man ser på färginnehållet på stjärnorna att dynamiken blivit ganska bra och att stjärnorna inte bara blivit vita klippta prickar. Dock är färgbalansen lite skev, saknar lite mer av det blåa. Bilden är endast myckelt enkelt processad så som jag brukar göra.

Vi åkte redan på måndagen och var hemma på söndag natt, 7 dagar och bara ett lyckat kort.

En fråga:
Med ett 150mm objektiv ställs större krav på hur man riktar in det mot objektet jämfört med ett 50mm. För längre fokallängder har man kraftfullare montering och Goto montering tar hand om det. Någon som har något bra knep när man har en enklare montering, i kamerans sökare syns ju inte mycket och den är också svår att nå vid högre liggande objekt. Förr brukade man sätta en ram i blixtskon som rikthjälpmedel.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by hbar »

Det blev en fin bild med din reseutrustning o det är väl trevligt med lite mörkare himmel för så kort brännvidd. Är det den nyare eller äldre 150mm du har? Den nya heter APO EX DG OS HSM och har bildstabilisering (som inte är till någon nytta i detta fall) men har annan optisk uppbyggnad och presterar lite bättre enl lenstip.

/Håkan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by Martin F »

Snygg skärpa över hela fältet och varsamt behandlad. Det där kan nog bli en riktig kanonkombination om du får möjlighet att köra lite mer exponering från mörka områden. Tänk några timmar på området runt Sadr eller så :)
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Håkan och Martin,
Det här är varianten utan bildstabilsering. Är lite misstänksam mot de löst upphängda optikelementen som bildstabiliseringen har, säkerligen inget problem i praktiken, mer psykologisk känsla.

Den största förbättringen jag kan göra nu är att göra polinställningen med bättre precision. För det tror jag det blir nödvändigt med en mindre modifiering av wedgen. Längre exponeringar i kombination med kortare, kanske 2 minuter som nu och 8 minuter om det går att få polinställningen så bra, monteringen kan autoguidas i RA.

Sedan måste jag lyckas rikta in objektivet bättre mot objektet ifall jag skall komplettera med fler bilder vid senare tillfällen.

När jag har sensorns långa axel parallell med RA tar kamerahuset i fästet i vissa vinklar. Kan kanske lösas med en distans.

Kul att det går enkelt att hänga på två kameror på monteringen. Nu hade vi nämnda 150mm på fullframe och 22mm på APS-C.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by Martin F »

Rödpunktssökare i blixtskon borde väl kunna funka?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Ja det kanske inte var någon dum ide. Men bländar inte de röda ljuset så att det är svårt att urskilja stjärnorna? Har aldrig använt en sådan, finns de att köpa med blixtskofäste eller bygger man det själv? Någon bra länk till där man köper en sådan som klarar astronomiska förhållanden?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 583
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by hbar »

Ljuset bländar inte och där är en styrkeinställning. En adapterplatta måste du fixa men du kanske kan fästa den på armen istället för i blixtskon (blir lite stabilare). Jag har själv
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... rodpunktso
och
http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ick-finder
Rigel (som fungerar på samma sätt som telrad) tycker jag är lättast att använda.

/Håkan
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: M13 - Lars Karlsson

Post by ragge »

Hej Lars,

Visst är det härligt att få fota under en mörk himmel. Och frustrerande med teknikstrul... men som du säger, det är ju sådant man får lösa. Fin och annorlunda bild på M13. Man får en bra känsla för hur liten den är på himlavalvet när man ser den i det här havet av stjärnor.

Ang att sikta rätt - Montera ett rödpunktssikte (eller laser om man är ensam på platsen), kollimera detta mot tex Polaris, och rikta sedan in lite grovt mot motivet. Jag antar att du inte har någon pc kopplad till kameran - det är ju en reseutrustning. Men om du kan tänka dig en smartphone (jag kör själv med Android-appen dslrdashboard) så kan du bekvämt analysera en testbild och jämföra den med en tidigare tagen bild. Själv använder jag den metoden i kombination med en whiteboardpenna där jag markerar några referensstjärnor på en bit transparent plast.

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply