ARP 188 Tadpole Galaxy - Magnus Gustafsson

Bilder från galleriet
Post Reply
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

ARP 188 Tadpole Galaxy - Magnus Gustafsson

Post by megmar »

Ny bild i galleriet
Objekt: ARP 188 Tadpole Galaxy
Exponering: 113*3 min + 61*5 min
Fotograf: Magnus Gustafsson
Teleskop: SW 130PDS
Kamera: Canon 500D
Kommentar: Har haft ett projekt igång sedan förra sommaren att försöka fota svansen på ARP 188. Så syftet var inte att skapa en vacker bild denna gång utan att försöka framhäva den svaga signalen genom hård stretchning av bilden. Totalt nästan 11 timmars exponering gav ändå ett visst resultat. Man kan se svansen och en del detaljer i den på denna crop. I respektive sub så finns inte ett spår av svansen (knappt av galaxen heller).
Kollade med Aladin och det finns stjärnor och galaxer ner till magnitud 21 vilket är rekord för mig :) Ett större teleskop och mörkare himmel än här i Stockholm hade ju underlättat projektet avsevärt, men man tager vad man haver..


Från Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Tadpole_Galaxy" onclick="window.open(this.href);return false;

The Tadpole Galaxy is a disrupted barred spiral galaxy located 420 million light-years from Earth toward the northern constellation Draco. Its most dramatic features are a trail of stars about 280,000 light-years long and massive, bright blue star clusters.

It is hypothesized that a more compact intruder galaxy crossed in front of the Tadpole Galaxy—from left to right from the perspective of Earth—and was slung around behind the Tadpole by their mutual gravitational attraction. During this close encounter, tidal forces drew out the spiral galaxy's stars, gas, and dust, forming the conspicuous tail. The intruder galaxy itself, estimated to lie about 300 thousand light-years behind the Tadpole, can be seen through foreground spiral arms at the upper left. Following its terrestrial namesake, the Tadpole Galaxy will likely lose its tail as it grows older, the tail's star clusters forming smaller satellites of the large spiral galaxy.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: ARP 188 Tadpole Galaxy - Magnus Gustafsson

Post by Robert Habolin »

otroligt coolt!!!

har nog aldrig sett en amatörbild av den innan... och man förstår ju varför... hyfsat ljussvag! men du har ju lyckats grymt.


kul med ett så ovanligt objekt. :good: :good: :good:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: ARP 188 Tadpole Galaxy - Magnus Gustafsson

Post by megmar »

Tack Robert!
Jo det är faktiskt lite coolt, men tålamodsprövande.
Är i princip bara under augusti och september jag kan fota detta objekt och dessvärre ligger den då mot väster/norr över Stockholms "lightdome" :sad:

Här är en ocroppad bild också...
ARP188EBigProc2.jpg
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: ARP 188 Tadpole Galaxy - Magnus Gustafsson

Post by Martin F »

Wow! Snyggt fångat och riktigt kul att se den sortens hängivenhet som 11 timmar innebär! :good:
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: ARP 188 Tadpole Galaxy - Magnus Gustafsson

Post by jörgen_jo »

Hej !

Mycket intressant och en imponerande prestation. Jag är också intresserad av den här typen av lite mer "udda" objekt

Mvh
Jörgen
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ARP 188 Tadpole Galaxy - Magnus Gustafsson

Post by Lazze »

Alltid kul att se lite mer ovanliga och spännande objekt på sajten.
Jag har också fotat denna men med ett större teleskop och från en mörk plats och när jag jämför måste jag säga att det är verkligen fantastiskt vad du lyckats få fram med din 130pds under dina förhållanden. Imponerande :good:

/Lasse
Post Reply