NGC-7000 North american nebula - Frost

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

NGC-7000 North american nebula - Frost

Post by Frost »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC-7000 North american nebula
Exponering: Ha(16x600)x3
Fotograf: Frost
Teleskop: mak Newton 190
Kamera: SBIG-8300M
Kommentar: Då så var det dags igen med en ny säsong och nya bilder och som vanligt så kan jag inte hindra mig från att ta en mosaik, denna på NGC-7000 som nog är den bästa jag gjort hittills, även om den inte är precis som jag vill ha den då jag efter 2 år fortfarande har problem med ett ojämnt bildfält som bland annat syns i kanterna med uttagna stjärnor m,m.

Men i slutändan så blev det bra och jag lärde mig att använda pixinsights mosaikverktyg som var lite krångligt men det var det värt, mitt FWHM var runt 4,3 i alla bilderna, så det är inte det bästa plus att mittensektionen är fotad helt med fullmåne medans dom andra två är fotade utan vilket bevisar för mig att du kan fota med H-Alpha i månljus utan problem.

Jag planerar på att lägga till Sll och Olll och göra en hel hubblepalett utav det, fast det kommer att ta tid och få den datan jag har slängt ungefär 80% av alla bilder som jag tagit mest p.g.a dåligt FVHM.

Kalibreringsbilderna jag använde var ,darks,flats och dark flats på 68 sekunder och så är bilden nedskalad från 6006x3094 till 2100x1080.

Länk till råbilden i full storlek ( https://www.flickr.com/photos/127702037 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false; )

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC-7000 North american nebula - Frost

Post by AstroFriend »

Hej,
Halpha bilder ser alltid så mäktiga ut, blir ju bra skärpa och detaljer och din ser ut så också, mycket bra. Man kan se lite halos runt ljusstarkare stjärnor, kommer det från reflexer i korrektorns tjocka glas tro? Fast det kanske inte skulle yttra sig så, mer troligt någon reflex närmare fokusplanet.

Men tänkte på att du skrev du kastar bilder som verkar bra förutom att FWHM blivit lite högt. Nu använder jag inte PI själv, men där skall finnas funktioner som sorterar subbarna efter kvalite och låter de med sämre kvalite bidra med en mindre del. Tanken är att de skall bidra med att hålla bruset nere antar jag. Har du provat den funktionen? Kunde ju i varje fall vara värt ett test med tanke på vilken tid som är nedlagt på att ta subbarna. Funktionen är nog lite smartare än vad jag beskrev och gör mer saker innan den adderar ihop för att utnyttja det maximalt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply