NGC6888 Crescent nebula - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

NGC6888 Crescent nebula - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6888 Crescent nebula
Exponering: 77*300 sek + 25*180 sek
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon EOS 350D mod
Kommentar: Här har jag valt ut de subs som har FWHM < 5. Det stora projektet handlar om att se vad man kan göra i min ljusförorenade miljö, och därför har jag försökt samla mycket ljus. Själva bilden här visade sig svår att bearbeta. Det blir väldigt mycket stjärnor och svårt att få fram nebulosan. Här har jag använt Masked Stretch, en ganska aggressiv Morphologial Transformation för att få ner stjärnorna. Jag har lekt med både stjärnmasker och försökt maska så att bara nebulosan är med, och så strechat separat med curves transformation: lyft upp nebulosan lite, vänt på masken och minskat ner på bakgrund och omgivning, lagt på stjärnmask och ökat saturation, och så ökat saturation lite generellt - totalt 5-6 omgångar av Curves. Förslag på hur man kan utveckla det mottages tacksamt!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: NGC6888 Crescent nebula - Magnus Larsson

Post by petfol »

Hej Magnus

Jag tror du har fått med ganska bra data i den bilden. Försök höja bakgrunden litet mer för det ligger ganska mycket nebulositet runt om som man lätt kan misstolka som ljusföroreningar. Du har fått fram fina färger och minskat stjärnstorleken på de ljusstarkaste stjärnorna bra men det har nog kostat litet för mycket hos de medelstarka till ljussvagaste stjärnorna. Med teknikerna i steg 17 och 27-36 i mitt exempelflöde för behandling av DSLR-bilder i PixInsight (se viewtopic.php?f=6&t=10436" onclick="window.open(this.href);return false;) så brukar stjärnstorleken bli hyfsat kontrollerbar utan att man behöver köra så kraftig Morphological Transformation. En bra bok som precis släppts är Inside PixInsight av Warren Keller. Förutom att beskriva de vanligaste verktygen och ge en hel del bra tips så ger boken exempel på olika arbetsflöden, bl a ett för OSC-kameror som DSLR. Rekommenderas!

Mvh, Peter
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC6888 Crescent nebula - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Tack för tips! Boken ligger här och läses. Jag håller med om att bakgrunden blev för mörk här, den verkar ha blivit mörkare i exporten till png.

Jag kollar på din guide, kanon! Men jag får inte riktigt till det:

29. Applicera SM på s: Noise threshold 0.1000, Star Mask, Scale 7, Large-scale 3, Small-scale 1, Compensation 2, Smoothness 8 är bra utgångsvärden.

30. Applicera MT på s (med stjärnmasken från föregående steg aktiverad): Interlacing 1, Iterations 3, Amount 1.00, klotformat Structure Element, Size 7 (49 elements), Way 1 of 1. Börja med att köra Erosion. Alternera sedan med Closing, Morphological Median och Midpoint tills småstjärnorna försvunnit.

Här: menar du att alla småstjärnor HELT ska försvinna? Hos mig försvinner de inte helt. Och då blir det mer problematiskt med steg 32 ju. Eller missar jag nåt?


31. Applicera RS på s för att maska bort de stora stjärnorna: Dra Lower Limit så att så många återstående stjärnor som möjligt och så litet nebulositet som möjligt kommer med (vitmarkerade i den för övrigt svarta bakgrunden). Sätt Smooothness till mellan 10-30.
Man kan köra detta steg iterativt på varje skapad mask om man vill få större kontroll på stjärnmasken.

Hur menar du här med att köra iterativt? Den mask som produceras är ju svart-vit....?

32. Använd masken i föregående steg inverterat på s, då påverkas bara nebulosan framöver.

Magnus
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: NGC6888 Crescent nebula - Magnus Larsson

Post by petfol »

Hej Magnus,

Precis, man bör ta bort alla stjärnor så mycket som möjligt så att man kan separatbehandla all nebulositet utan att förstärka stjärnorna. Dessa läggs ju till igen med PixelMath i steg 35 och förhoppningsvis minskar stjärnstorleken i steg 36.

Man förstärker masken genom att applicera RS på den igen och kan med fördel upprepa detta iterativt på den senaste skapade masken (2-3 ggr brukar räcka) och sedan använda den sist skapade masken i steg 32.

/Peter
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC6888 Crescent nebula - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Nu har jag mekat med den, lagt upp en ny version. Vad tycker du om den? Jag lyckades inte följa din instruktion, dock. Jag blir inte av med småstjärnorna, och sen följer mycket av nebulosan med i min RS-process. Jag gjorde lite annorlunda. En RS och därefter PixelMath RS - star-mask, så blir jag av med nästan alla stjärnor. Sen lite CloneStamp på de som är kvar... så lyfte jag fram nebulosan lite. Mycket mindre aggresiv MT denna gång, och mer bakgrund med.

Magnus
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: NGC6888 Crescent nebula - Magnus Larsson

Post by petfol »

Smart, mycket bättre nu! Ja, det är riktigt svårt att få bort småstjärnorna helt, man kan laborera med Noise threshold vid Star Mask genereringen. Kan även vara värt att testa Morphological Selection i MT som tipsas om i Inside PixInsight.
/Peter
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC6888 Crescent nebula - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, den här kan jag nog meka med hur länge som helst.... :) Ny version nu, där jag experimenterade med att kombinera de båda kloner som du föreslår i din process, s och o. Men hur jag än gör där så får jag stora "blobbar" runt de starka stjärnorna...

Det jag testade istället nu var ColorMask. Med en röd sådan mask har jag:
- med curves transformation minskat på allt som inte är rött (RGB-K kanalen)
- minskat saturation på samma sätt
- inverterat masken och ökat saturation och lyft nebulosan lite
- sen tagit bort masken och ökat RGB-K igen - så ligger nebulosan längre "upp" i bilden, och lyft saturation på hela bliden lite grand

Jag är mycket mer nöjd med stjärnorna nu, men ser att det blir lite brus i bakgrunden också....men det lever jag med just nu...

Mer att läsa i Boken...:) Det är verkligen ett kraftfullt och spännande program, PI!

Magnus
Post Reply