NGC7331 m.m. Unbarred spiral galaxy and Stephans Quintet - Jimmy

Bilder från galleriet
Post Reply
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

NGC7331 m.m. Unbarred spiral galaxy and Stephans Quintet - Jimmy

Post by Jim »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7331 m.m. Unbarred spiral galaxy and Stephans Quintet
Exponering: 17x8min
Fotograf: Jimmy
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Ska så småningom ha mer data till denna, men området är rätt spännande tycker jag, många små ganska tydliga galaxer.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: NGC7331 m.m. Unbarred spiral galaxy and Stephans Quintet - Jimmy

Post by vroomster »

Kul område med mycket innehåll. den får bli nästa mål tror jag :good:
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: NGC7331 m.m. Unbarred spiral galaxy and Stephans Quintet - Jimmy

Post by ragge »

Det blir en intressant bild som man kan titta länge på när det finns många subtila objekt att upptäcka. Bra idé att lägga mera tid på samma område och försöka maxa det som utrustningen klarar, men då måste också himlen hålla hög kvalité.
Är detta en croppad bild ? I så fall skall jag inte klaga, men annars tycker jag att fokuseringen kanske kunde varit något bättre. Du kör ju med dator och FWHM om jag minns rätt, så min metod är väl inte aktuell men någon annan kanske kan ha nytta av den :

Jag ställer fokus med Bahtinovmask mot en tillräckligt stark stjärna, flyttar sedan till objektet som jag skall fota och roterar kameran etc så att utsnittet stämmer. När jag sedan börjar fota "på riktigt" använder jag den första bilden som referens för fortsatt fokuskontroll. Dvs jag väljer en viss stjärna ur den bilden som referens att jämföra med på kommande bilder. Då behöver jag inte lägga på masken igen (inte så ofta i alla fall) bara för att kolla fokus.

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: NGC7331 m.m. Unbarred spiral galaxy and Stephans Quintet - Jimmy

Post by Jim »

Jo du har väl rätt så Ragnar, bilden är inte klar, det var någon som ville se den.
Har precis skaffat PixInsight och lär mig dagligen en massa som är bra eller dåligt.
Tyckte härmodagen att jag hittat en process som fungerade, men det var nog för den bilden
bara. Bilden som ligger här är rent för mycket "Gaussian blur" efter en eller två slaviskt
följda guide, "rättade till det" med att måla lite, testade lite på den igår och fick mer skärpa
på de mindre galaxerna. Har testat flera olika exempel med pre processing i PixInsight vilket bara
ger mig pixlade bilder, Ja det ska det ju göra men dessa blir som ett schackbräde vid enkel förstoring.
Har gjort några olika Pre- i Pix nu men alla blir helt oanvändbara.
Försökte ge mig på petolfs guide här, men för mig som novis är den ofullständig och jag tappade tråden
direkt vid pre processen. Bilden får duga som navigering till de som kan bättre.
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC7331 m.m. Unbarred spiral galaxy and Stephans Quintet - Jimmy

Post by MrZ »

Snyggt!
Kanske ta lite kortare exponeringar också för att få med detaljer I central delarna av galaxen.

MVH/Zoltan
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: NGC7331 m.m. Unbarred spiral galaxy and Stephans Quintet - Jimmy

Post by Jim »

Japp ska göra det när tillfälle ges, tack Zoltan
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: NGC7331 m.m. Unbarred spiral galaxy and Stephans Quintet - Jimmy

Post by Jim »

Lärde mig ett nytt sätt att bearbeta i Pixinsight idag som verkar fungera bättre har därför precis uppdaterat bilden.
Har också precis skaffat en polemaster efter tips från ragge som jag väntar på att testa, förhoppningsvis slipper man kasta timmar av material
där man varit off polar alignment. Men som sagt, ska skaffa mer data på detta område kanske t.o.m. helt ny data.
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
Post Reply