M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Bilder från galleriet
Post Reply
Anders W
Posts: 12
Joined: 2012-06-08 23:51:04
spamtest: JA
Location: Norrköping

M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by Anders W »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering:
Fotograf: Anders Wettergren
Teleskop: Newton 17 f/4
Kamera: Visuellt
Kommentar: Teckning av Andromedagalaxen. Utförd med färdigt stjärnfält från Guide. Sedan inskannat, bearbetat och inverterat.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by Bengt »

Wow !
Mycket vackert tecknad skiss som inspirerar!

M31 är ett verkligen ett vackert visuellt objekt som gör sig fint i skissat format när den är observerad på mörk plats.

Är det inte dax att göra skisser här på forumet till egen kategori i galleriet ?

En astrogren som passar nybörjare som rutinerade astronomiintresserade med eller utan dyra instrument

Bengt
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by Björn »

Väldigt snyggt :good:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by Martin F »

Jättekul att se en så genomarbetad skiss! Snyggt jobbat!

Sent from my phone using Tapatalk.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by ThomasK »

Jag tänkte först: "Nu har Anders Wettergren börjat med astrofoto..." I stället den snyggaste och mest detaljerade skissen av M31 jag sett. Grattis
Thomas Karlsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by Håkan N »

Mycket snyggt. Det här är nåt som jag ser fler visual serious DSO entusiaster gör.
Jag hade 5'a i teckning under alla mina år i skolan men idag kan jag knappt skriva..
Kolla in vad ex Howard Banish ritat, ex M51. Han har en Kennedy 28"a.
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by Ginge »

Imponerende, jeg trodde også det var et foto først.

mvh Ginge
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by Torbjörn »

Jättefin teckning av M31, jag satt själv och studerade den länge i onsdags i min C8. Det är en favorit som man återvänder till gång på gång och du har fått med intrycket väldigt bra.

/Torbjörn :good:
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by bengtr »

Fint , kollade och jämförde med foto. Nästan varenda stjärna är ju med. Och jag tror till och med du fått med en klotformig stjärnhop G76.
G76.jpg
http://www.astronomy-mall.com/Adventure ... m31ccd.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


/bengtr
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by Håkan N »

Ang G76. Ödmjuk fråga.
Vet vi om detta är stjärnor eller är varje punkt en stjärnhop i Andromeda, eller är det stjärnor 'framför' galaxen ?
Låter tufft att hitta enskilda stjärnor i en galax 2.5 miljoner ljusår med en ex 10" Newton på halv-ok himmel jag läst om det går.
Nu är ju Andromeda stor som 3 st månar och nära kan ses med blotta ögat på bara halvbra himmel, men se enskilda stjärnor ?
Verkar nära otroligt i nåt stationerat teleskop ( oavsett storlek ) baserat nedanför atmosfären.
Anders W
Posts: 12
Joined: 2012-06-08 23:51:04
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by Anders W »

Jag vet att G76 finns med på teckningen. Gränsmagnituden på kartan som jag genererade i Guide är 12,3 men jag såg svagare stjärnor och jag har tagit med några sådana, bland annat G76 eftersom jag samtidigt letade efter den. Alla andra punkter här är förgrundsstjärnor i vår vintergata. Några enskilda stjärnor i Andromeda kan man inte nå, då magnituden på de ljusaste stjärnorna ligger ned mot 20 eller så.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Wettergren

Post by Hans Bengtsson »

Håkan:

Här är beskrivningar av de klothopar i M31 som är lämpliga med en 18-tummare (vilket ju är en relevant storlek för dig med tanke på ditt pågående byggprojekt):

http://www.astronomy-mall.com/Adventure ... /gcm31.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Ljusast och enklast är G1 av magnitud ca 13.7, för att skönja den kan det räcka med ett teleskop kring 8 tum. Det är fullt möjligt att jag skulle kunna detektera G1 med 8-tum Newton från min ljusförorenade balkong i Göteborg, även om jag aldrig har försökt. Men mycket lättare blir det förstås från 10 tum och uppåt.

Dessa klothopar tillhör alltså M31 på samma sätt som exempelvis M13 i Hercules tillhör vår galax.

När det gäller de allra ljusaste enskilda stjärnorna i M31 så finns det någon superluminös stjärna av magnitud 16, jag vet att Timo sett den och har berättat om det i en annan tråd. Men då behöver du säkerligen minst 14 tum och gärna 18-20 tum.

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply