M81 Bodes galax - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

M81 Bodes galax - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 Bodes galax
Exponering: 20 x 180 sek
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Skywatcher 150 PDS Newton
Kamera: Celestron Neximage 5
Kommentar: Köpte en lätt begagnad Canon 700D med Baader mod från Cheap astronomy som jag ville testa. Har lyckats skrapa ihop en del bilder på olika objekt och försöker nu begripa mig på Pixinsight.
Bakgrunden ser inte så rolig ut, men det gick i alla fall att dra ut lite detaljer ur M81. Bara att gneta på så blir det bättre med tiden. Kommer att fixa en guidelösning vad det lider också.
Utrustning: Canon 700D, Neq6 pro och en Skywatcher 150 pds.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M81 Bodes galax - Ulf Strömquist

Post by AstroFriend »

Hej Ulf,
Jag tycker du skall vara väldigt nöjd med ditt resultat, man ser mycket detaljer i galaxen och fina färger har du fått fram också. Möjligen då att stjärnorna ser lite stora ut, men du kanske croppat bilden kraftigt och det är en effekt av det. Prova med dithering när du senare får till autoguidning så kommer säkerligen bakgrunden bli mycket lugnare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Ulf Strömquist

Post by magnuslar »

Hej!

Fint...:) Ja, jag håller med om bakgrunden....;) För att komma vidare med PI, som verkligen är komplext men också kraftfullt, så vore det kul att höra vad du använt i bearbetningen. Har du kvar process-historien (om du sparat som projekt)? I så fall kanske du kan ta en skärmdump av den?

Och så måste man ju tipsa om boken Inside Pixinsight om du inte redan har den....

Magnus
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ingen historik sparad är jag rädd. Sitter mest och testar olika saker än så länge, och kikar på lite guider på nätet.
bara lights till denna, så det borde bli bättre när jag får till ett helt set exponeringar. Nästa steg blir att börja köra guidat.
Jag ska ta en ordentlig till på kollimeringen inför nästa vända (som ser ut att dröja)
Refraktor måste vara skönt, men det får vänta tills astrokontot hämtat sig en aning :D
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Ulf Strömquist

Post by Fredrikdb »

Fin bild du fått :)

Om du frågar 100 personer hur man skall använda PI så kommer du nog få en 300-400 olika svar för det finns nog inte det "rätta" sättet att använda det på,
utan man får nog hitta det flödet som passaren själv i tycke och smak och dammsuga i sig alla råd och tipps som man hör och ser :)
Har själv använt PI i ett par år nu och lär mig hela tiden något nytt sätt att få ut mer data på



bra video med PI https://www.youtube.com/watch?v=XNURR_wf7ro" onclick="window.open(this.href);return false;


Keep it upp!!

F
Jim
Posts: 122
Joined: 2016-02-06 10:17:39
spamtest: JA
Location: Höör

Re: M81 Bodes galax - Ulf Strömquist

Post by Jim »

Mycket detaljer i galaxen, håller själv på att lär mig som en tok om allt möjligt, haft Pixinsight några veckor nu, lärde mig idag ett nytt sätt att bearbeta bilderna. Oavsett, snygg M81.
Camera: Canon EOS 700D Baader mod
Mount: Skywatcher NEQ6 Pro Synscan Goto
Telescope: Skywatcher Explorer 190 MN Pro Mak-Newton
Mina samlade bilder: http://www.itskane.se/picastro.asp
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: M81 Bodes galax - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Testade en gång till, enbart i photoshop denna gången. Blev lite mildare och bättre tycker jag.
m81.jpg
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Post Reply