Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Orion Fornbo, Öland
Exponering: 12s ISO 800 f2. Panorama från 4 bilder, varje bild stackad från 4 bilder.
Fotograf: Jörgen Tannerstedt
Teleskop: Samyang 24mm f1.4
Kamera: Canon 6D Baader mod
Kommentar: Tidigare har vinterhalvåret inte varit min favorittid när det gäller att fotografera vintergatan men med all nebolusitet som finns i området kring Orion kan man inte annat än ändra åsikt :D

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by Björn »

Wow, otroligt snyggt (som vanligt) :D
En riktigt härlig bild av Orion!
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by ragge »

Astrokonst skulle jag vilja kalla detta, snyggt som vanligt :good:
intressant att det blir såpass skärpedjup med f2, men det är ju också relativt kort brännvidd.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by Katarina H »

Mitt i prick - igen! Dina bilder är fantastiska. Har lagt in din förra bild (den med fyren och fyrhuset och vintergatan och M31) som mobilbakgrund så jag ser den ofta. Intressant att se Orions placering relativt vintergatan också, hade inte det klart för mig riktigt.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by Hans Bengtsson »

Fin astrokonst! Jag tänker mig att du måste ha ägnat en hel del tid åt att kartlägga olika ställen på Öland för att alltid få fram dessa fantastiska förgrunder. Det känns som om det ligger mycket planeringsarbete bakom. Vore roligt om du berättade lite om just den saken.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by timokarhula »

Otroligt vacker bild igen tagen av Jörgen T.! Ungefär så där ser Orion ut med blotta ögat sett från W.A. .... Nästan. :) Faktum är att Lambda Orionis-nebulosan, Sh2-264, den röda, runda nebulosabubblan mot klockan 2 från Betelgöjse, kunde jag skymta med blotta ögat från den 10 februari och framåt när jag visste hur den ter sig i verkligheten. Ingen färg uppfattad men en mycket subtil skillnad på himmelstextur mot omgivningen.

/Timo K
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by Martin F »

Vackert, mäktigt, välgjort! Som alltid :good:
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by Mats »

Håller bara med alla andra. Verkligen stämningsfullt!
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

timokarhula wrote:Otroligt vacker bild igen tagen av Jörgen T.! Ungefär så där ser Orion ut med blotta ögat sett från W.A. .... Nästan. :) Faktum är att Lambda Orionis-nebulosan, Sh2-264, den röda, runda nebulosabubblan mot klockan 2 från Betelgöjse, kunde jag skymta med blotta ögat från den 10 februari och framåt när jag visste hur den ter sig i verkligheten. Ingen färg uppfattad men en mycket subtil skillnad på himmelstextur mot omgivningen.

/Timo K
Tack så mycket Timo!
:D det vore riktigt grymt att få möjlighet att åka till WA eller något med motsvarande mörker, dels att se visuellt men för att se vad som går att fånga med kameran med tanke på vad som går att fånga från östra sidan av Öland som har en del påverkar av fastlandet. Själv märker jag stor skillnad på östra och västra sidan och nu när denna är tagen är det inte alls i närheten ett bra mörker mot vad det blir på morgontimmarna efter det har frusit till ordentligt.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

Hans Bengtsson wrote:Fin astrokonst! Jag tänker mig att du måste ha ägnat en hel del tid åt att kartlägga olika ställen på Öland för att alltid få fram dessa fantastiska förgrunder. Det känns som om det ligger mycket planeringsarbete bakom. Vore roligt om du berättade lite om just den saken.

Mvh
Hans Bengtsson
Tack Hans!
Jo det ligger lite planering bakom varje resa och bild numera. När jag började med detta så var det rätt planlöst och det var 50/50 om man skulle köra söderut eller norrut när man kom över bron och sen stannade man där lusten föll på. Även om det finns 352 väderkvarnar på ön så blir det trots allt lite enformigt efter en 5-6st :D

I princip har jag varit ute varenda stjärnklar och månfri kväll de 3 senaste åren och efter alla mil man kört så känns det som om jag har jag rätt bra koll på nästan varje sten på ön. Och det är genom mina turer om nätterna som jag har "återupptäckt" Öland och den har gått från att bara varit ett partyplace sommartid från ungdomsåren, till att vara ett riktigt guldkorn naturmässigt året runt och som jag jag gör utflykter till så ofta det går. Tyvärr är det ju så att jag fortfarande bor på fel sida av bron men letar mer och mer aktivt efter ett alternativ med boende och arbete på ön för att ha allt runt omkring mig hela tiden och slippa resa på samma sätt.

Utöver alla mil på vägarna så blir det även en hel del tid med planering och kartläggning framför datorn för att hitta nya och spännande platser. Stellarium i kombination med google maps är en fin kombination. Men jag söker även en hel del och letar aktivt efter bilder på nätet som folk har tagit för att få inspiration och hitta nya platser. Men det är svårt att hitta något nytt på detta sätt, då det mesta är bilder på de klassiska turistmålen. Men ibland trillar det in något guldkorn :D

Senare tid har även fått lite annan inriktning och även gett mig en helt annan förståelse för mörkret och årstidsvariationer här ute. Nu är det lite över ett år sen vi i GAF införskaffa en SQM-mätare och den har jag haft med mig när jag är ute och åker sen dess. Nu är det lite över 200 mätpunkter som jag gjort hittills, vilket för min egen del är väldigt värdefullt särskilt nu när man även börjat på med teleskop och man har blivit lite bortskämd då man lätt ratar en 21,5 himmel mot en 21,8 bara 30 minuter bort :P Men det är inte lätt att få ihop det nu när det är två intressen som konkurrerar om tiden. Den ena är mer mobil och man försöker hinna med ett par platser per natt, medan den andra är mer fast uppställd för hela natten..


Det ligger redan nu en plan ca 1 år framåt i tiden med olika objekt och vilka månader det passar att besöka dessa platser. Lite grämer det mig lite att jag inte lyckats plocka öns 7 fyrar på något vettigt sätt, vilket planen för i år men det är bara att ta nya tag passa på nästa år istället.


I kommande nummer decembernummer av Telescopium kommer det att finnas en artikel om mitt fotograferande med även det blir lite kort och förenklat.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Orion Fornbo, Öland - Jörgen Tannerstedt

Post by Tannerswe »

ragge wrote:Astrokonst skulle jag vilja kalla detta, snyggt som vanligt :good:
intressant att det blir såpass skärpedjup med f2, men det är ju också relativt kort brännvidd.

Ragnar
Katarina H wrote:Mitt i prick - igen! Dina bilder är fantastiska. Har lagt in din förra bild (den med fyren och fyrhuset och vintergatan och M31) som mobilbakgrund så jag ser den ofta. Intressant att se Orions placering relativt vintergatan också, hade inte det klart för mig riktigt.

Katarina
Martin F wrote:Vackert, mäktigt, välgjort! Som alltid :good:
Mats wrote:Håller bara med alla andra. Verkligen stämningsfullt!
Björn wrote:Wow, otroligt snyggt (som vanligt) :D
En riktigt härlig bild av Orion!
Tack så mycket för era positiva ord. Värmer gott så här i grårusket och uppskattas!

Astrokonst... ingen dum benämning alls faktiskt :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Post Reply