NGC1931, IC417, IC410, IC405 Nebulositet i Kusken - Peter Folkesson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

NGC1931, IC417, IC410, IC405 Nebulositet i Kusken - Peter Folkesson

Post by petfol »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC1931, IC417, IC410, IC405 Nebulositet i Kusken
Exponering: Ha:234x90s, RGB: (115+103+109)x45s
Fotograf: Peter Folkesson
Teleskop: Skywatcher Esprit 80ED
Kamera: ZWO ASI1600MM-C
Kommentar: Mosaik över den centrala nebulositeten i stjärnbilden Kusken. Exponeringarna är tagna 2016-11-23, 2016-11-24, 2016-11-28 och 2016-12-02. Flertalet exponeringar fick slängas pga dimma och höga moln. Stackad och behandlad i PixInsight samt finputsad i Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC1931, IC417, IC410, IC405 Nebulositet i Kusken - Peter Folkesson

Post by Lazze »

Det första jag tittade på var exponeringstiderna och tänkte "Hur katten tar man såna bilder med så kort exponeringstid?"
Sen såg jag att du använder en CMOS-kamera och det gav ju en del av förklaringen men det är ju skicklig processning bakom detta också.
I vilket fall en riktig kanonbild :good:

Och du får gärna dela med dig mer av dina erfarenheter av kameran.

/Lasse
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: NGC1931, IC417, IC410, IC405 Nebulositet i Kusken - Peter Folkesson

Post by ragge »

Wow vilken kanonbild ! Varsamt och fint behandlad, det ger ett naturligt och vackert resultat. :good:
Men så får man ju vara lite petig också :green: det finns några starkare stjärnor som har en stor blå halo omkring och det går lätt att fixa med PS (content aware fill). De övriga stjärnorna tycker jag har en liten övervikt av rött - men det kanske är så de ser ut (?). Annars har jag för mig att det kan bero på en liten fokus-offset i kombination med kromatisk aberration, dvs om fokusen ligger på den röda sidan om exakt fokus. Men kanske handlar det om H-alfa subbarna som påverkat stjärnorna.
Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC1931, IC417, IC410, IC405 Nebulositet i Kusken - Peter Folkesson

Post by Martin F »

Du är en jäkel på mosaik! :) Det underlättar såklart när man kan köra så korta exponeringar. Blir riktigt sugen på en sån kamera. Bilden är riktigt snygg! Får man be dig lägga till en rad över, en rad under och en kolumn till höger? :D Området är stort och spännande.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: NGC1931, IC417, IC410, IC405 Nebulositet i Kusken - Peter Folkesson

Post by petfol »

Tack Lazze!

Har aldrig provat CCD så där kan jag inte kommentera skillnaderna men jämfört med DSLR är CMOS-kameran ett verkligt lyft. Eftersom det är en 12-bitars sensor så krävs många exponeringar för att jämna ut nyansövergångar. Den är emellertid så känslig och har så lågt termiskt brus i och med kylningen i kombination med extremt lågt utläsningsbrus att korta exponeringar fungerar bra, även om det blir mycket data att behandla vid stackningen (flera hundra exponeringar i regel). Däremot blir bildbehandlingen enklare än för DSLR-kamera pga det lägre bruset och renare färgerna från RGB-filtren (i varje fall i jämförelse med det ljusföroreningsfilter som jag använde för DSLR-kameran).

Smalbandsfoto är nog det som är roligast med kameran, den höga känsligheten gör det enkelt att snabbt hitta stjärnor för fokusering och redan efter 90s Ha avslöjas detaljer som man inte kunde ana. Jag brukar blanda Ha med luminans (äkta eller syntetisk från RGB) för att bevara detaljerna.

Naturligtvis finns det nackdelar också. Fjärrstyrd fokus blir ett måste då kameran saknar "live view". Jag har råkat ut för isbildning inne i kameran vid hög utetemperatur och luftfuktighet. Den är dessutom ganska känslig för vilket USB-kablage och programvara som används (dator med Sequence Generator Pro och USB 2.0 <-> 7,5m USB <-> strömsatt USB hubb dit även fokuserare och filterhjul är kopplat <-> 3m USB <-> kamera, fungerar dock bra för mig). En del har haft problem med "amp glow", dock inte jag (tror det har löst sig med senare versioner av USB-drivrutinerna).

Kort sagt, kan inte annat än att rekommendera CMOS (börjar ju dyka upp fler intressanta alternativ nu, t ex QHY163M)!
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: NGC1931, IC417, IC410, IC405 Nebulositet i Kusken - Peter Folkesson

Post by petfol »

Tack så mycket Ragnar! Det stämmer att det blåa filtret ger upphov till halos runt de ljusstarkaste stjärnorna men ska testa content aware fill (ny för mig). Den röda tonen tror att det kan vara från att jag infogar Ha i bilden eller så kan det bero på behandlingen av de röda exponeringarna som jag inte lyckas få i riktigt lika skarp fokus som de andra kanalerna.
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: NGC1931, IC417, IC410, IC405 Nebulositet i Kusken - Peter Folkesson

Post by petfol »

:D Tack Martin :) Tycker det är jättesvårt med mosaiker, det var litet tanken att fota ett större område men vädret satte stopp :angry: , får se om jag fortsätter framöver, finns ju en del stjärnhopar ovanför t ex ;)
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: NGC1931, IC417, IC410, IC405 Nebulositet i Kusken - Peter Folkesson

Post by Lazze »

Tack för all infon om kameran Peter.
Jag ska erkänna att jag tittat lite på just QHY163M men skulle gärna se en 14-bitars QHY167 i monoutförande. Hoppas det kan komma CMOS monokameror i lite större format under 2017 och i rimlig prisklass.

/Lasse
Post Reply