ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren
Exponering: 9 x 10 minuter
Fotograf: ragge
Teleskop:
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Bilen gick sönder igår :-( så det fick bli backyard astronomi men lyckades ändå fota den intergalaktiska vandraren (ngc 2419).
Man trodde tidigare att den här klotformiga stjärnhopen for omkring mellan galaxerna som en rymdens flygande holländare, men numera vet man att den är knuten till Vintergatan även om den är längre bort från centrum än de Magellanska molnen. Förutom att vara den mest avlägsna av vår galax stjärnhopar är den också en av de ljusstarkaste.

9x10 minuter, iso 200
Edit : Meade LX200-ACF med reducer = 1400 mm

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by Juicy6 »

Snyggt. 90 minuter från tättbebyggt upplyst område är en bedrift i sig.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by magnahrl »

Hej!

Mycket fin bild och intressant information om objektet. Tack :good:

Hälsningar,
Magnus
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by Kroppefjäll »

Se där ja, det blev ju helt ok trots förutsättningarna innifrån stan! Kul! Ser att jag har med den på min lista över klotformiga stjärnhopar att observera men inte kommit till den ännu. Listan täcker alla klotformiga stjärnhopar synliga härifrån (87 st om jag inte missat någon) och ljusstarkare än 13.5, så den kvalar ju in med råge.

Som kuriosa, det visar sig att dessa 87 stjärnhopar i övrigt är distribuerade på sådant sätt att ca 33 % av dem återfinns i Ophiuchus, ca 25 % i Sagittarius och ca 5 % i Scorpius - vilket är ca 63 % av dem tillsammans. De andra 37 %-en är fördelade över 20 andra stjärnbilder! Att sedan just dessa tre stjärnbilder är "värdar" för många av dessa klusters är förmodligen ingen slump - och där bör ju finnas en koppling till vårt galaktiska center i så fall. Om sedan kopplingen är hög ålder på stjärnor vågar jag inte svara på?
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by hansg »

Tjusig bild ! Ngc 2419 är en av mina favoriter : http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ngc2419.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

h-g
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by Björn »

Spännande, denna stjärnhop kände jag inte till. Måste kolla in den när det blir klart nästa gång.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 376
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by Kroppefjäll »

hansg wrote:Tjusig bild ! Ngc 2419 är en av mina favoriter : http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ngc2419.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

h-g
Hej H-G! Har tidigare läst om halon av stjärnhopar, men inte riktigt hängt med på vilka eller hur. Har precis kollat Wikipedia där framstår det som om att alla klotformiga stjärnhopar egentligen finns i en halo runt oss? Trodde där fanns någon slags koppling till galaxkärnan, men det kanske inte är så då.

https://en.wikipedia.org/wiki/Globular_cluster" onclick="window.open(this.href);return false;
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by ragge »

Juicy6 wrote:Snyggt. 90 minuter från tättbebyggt upplyst område är en bedrift i sig.

Christer
Tack Christer. Det är väldigt trevligt att det finns lite att beta av "runt husknuten" när man inte kan ta sig till bättre platser.
magnahrl wrote:Hej!
Mycket fin bild och intressant information om objektet. Tack :good:

Hälsningar,
Magnus
Tack Magnus !
Kroppefjäll wrote:Se där ja, det blev ju helt ok trots förutsättningarna innifrån stan! Kul! Ser att jag har med den på min lista över klotformiga stjärnhopar att observera men inte kommit till den ännu. Listan täcker alla klotformiga stjärnhopar synliga härifrån (87 st om jag inte missat någon) och ljusstarkare än 13.5, så den kvalar ju in med råge.

Som kuriosa, det visar sig att dessa 87 stjärnhopar i övrigt är distribuerade på sådant sätt att ca 33 % av dem återfinns i Ophiuchus, ca 25 % i Sagittarius och ca 5 % i Scorpius - vilket är ca 63 % av dem tillsammans. De andra 37 %-en är fördelade över 20 andra stjärnbilder! Att sedan just dessa tre stjärnbilder är "värdar" för många av dessa klusters är förmodligen ingen slump - och där bör ju finnas en koppling till vårt galaktiska center i så fall. Om sedan kopplingen är hög ålder på stjärnor vågar jag inte svara på?
Ja, jag tycker det blev bättre än jag hade väntat mig. Jag gillar bilder som man kan sitta och fascineras av sådana fakta som du nämner. Helt klart finns det en förklaring till den ojämna fördelningen - kanske hittar man svaret någon gång.
hansg wrote:Tjusig bild ! Ngc 2419 är en av mina favoriter : http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ngc2419.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

h-g
Tack H-G. Intressant bild du hade på din hemsida, där man kunde se hur långt ut från Vintergatan som den här stjärnhopen seglar omkring ! Fantastiskt.
Björn wrote:Spännande, denna stjärnhop kände jag inte till. Måste kolla in den när det blir klart nästa gång.
Tack Björn !
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by Torbjörn »

En riktigt fin bild av Den Intergalaktiske Vandraren NGC 2419. Ett ovanligt och spännande fotoobjekt i alla fall här på AN och verkligen bra gjort att fota den inifrån stan med ett så fint resultat.

NGC 2419 är förresten ett Herschel 400 objekt, och ett av objekten på Caldwellistan som Sir Patrick Moore satte ihop.

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by ragge »

Torbjörn wrote:En riktigt fin bild av Den Intergalaktiske Vandraren NGC 2419. Ett ovanligt och spännande fotoobjekt i alla fall här på AN och verkligen bra gjort att fota den inifrån stan med ett så fint resultat.

NGC 2419 är förresten ett Herschel 400 objekt, och ett av objekten på Caldwellistan som Sir Patrick Moore satte ihop.

/Torbjörn :)
Tack Torbjörn !
Håller med om att det är ett spännande objekt. Kolla gärna på H-G:s hemsida där man ser hur avlägsen den är
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ngc2419.htm

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by Hans Bengtsson »

NGC 2419 ingår också i den tämligen okända AGDS-katalogen ....

http://www.aquilastronomy.com/observing/Agds.doc" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by timokarhula »

Kroppefjäll wrote: Som kuriosa, det visar sig att dessa 87 stjärnhopar i övrigt är distribuerade på sådant sätt att ca 33 % av dem återfinns i Ophiuchus, ca 25 % i Sagittarius och ca 5 % i Scorpius - vilket är ca 63 % av dem tillsammans. De andra 37 %-en är fördelade över 20 andra stjärnbilder! Att sedan just dessa tre stjärnbilder är "värdar" för många av dessa klusters är förmodligen ingen slump - och där bör ju finnas en koppling till vårt galaktiska center i så fall. Om sedan kopplingen är hög ålder på stjärnor vågar jag inte svara på?
Egentligen är det inte så konstigt med fördelningen av klothoparna i dessa tre stjärnbilder. Hoparna ligger ganska jämnt fördelade i halot kring Vintergatan med dess dynamiska tyngdpunkt i galaxens centrum. Om man skulle titta från solens läge i en av spiralarmarna, halvvägs ut från centrum och placerar klothoparna som i en 3D-modell runt vintergatans halo så ligger de allra flesta i riktningen mot det galaktiska centrat. Tre fjärdedelar av Galaxen och dess halo ligger ju i den riktningen. Av de ca 150 kända klotformiga stjärnhoparna (en lista från 1995) ligger 106 av dem mellan RA 15h - 21h. Bara en fjärdedels sektor av himlen men 71% av klothoparna. Om man också tar hänsyn till att Vintergatans centrum ligger i den södra himmelssfären så får man ett ännu större bias. 121 av de 150 hoparna (81%) ligger i den södra stjärnhimlen! M13 ligger bara åttonde plats i magnitud.

/Timo K
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by Lazze »

Snyggt jobbat och ett intressant objekt i sig. Jag har läst någonstans att stjärnhopar kan vara infångade dvärggalaxer, men Wikipedia hänvisar till senare forskning att det troligtvis inte är fallet med den här hopen.
/Lasse
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: ngc 2419 Den Intergalaktiska Vandraren - ragge

Post by ragge »

timokarhula wrote:
Kroppefjäll wrote: Som kuriosa, det visar sig att dessa 87 stjärnhopar i övrigt är distribuerade på sådant sätt att ca 33 % av dem återfinns i Ophiuchus, ca 25 % i Sagittarius och ca 5 % i Scorpius - vilket är ca 63 % av dem tillsammans. De andra 37 %-en är fördelade över 20 andra stjärnbilder! Att sedan just dessa tre stjärnbilder är "värdar" för många av dessa klusters är förmodligen ingen slump - och där bör ju finnas en koppling till vårt galaktiska center i så fall. Om sedan kopplingen är hög ålder på stjärnor vågar jag inte svara på?
Egentligen är det inte så konstigt med fördelningen av klothoparna i dessa tre stjärnbilder. Hoparna ligger ganska jämnt fördelade i halot kring Vintergatan med dess dynamiska tyngdpunkt i galaxens centrum. Om man skulle titta från solens läge i en av spiralarmarna, halvvägs ut från centrum och placerar klothoparna som i en 3D-modell runt vintergatans halo så ligger de allra flesta i riktningen mot det galaktiska centrat. Tre fjärdedelar av Galaxen och dess halo ligger ju i den riktningen. Av de ca 150 kända klotformiga stjärnhoparna (en lista från 1995) ligger 106 av dem mellan RA 15h - 21h. Bara en fjärdedels sektor av himlen men 71% av klothoparna. Om man också tar hänsyn till att Vintergatans centrum ligger i den södra himmelssfären så får man ett ännu större bias. 121 av de 150 hoparna (81%) ligger i den södra stjärnhimlen! M13 ligger bara åttonde plats i magnitud.

/Timo K
Intressant att få förklarat detta, tack Timo !

Lazze wrote:Snyggt jobbat och ett intressant objekt i sig. Jag har läst någonstans att stjärnhopar kan vara infångade dvärggalaxer, men Wikipedia hänvisar till senare forskning att det troligtvis inte är fallet med den här hopen.
/Lasse
Tack Lasse !
Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply