Lagom glesa dubbelstjärnor

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Det finns en typ av objekt på himlavalvet som jag tycker är mycket trevliga att titta på, men som sällan får någon uppmärksamhet: lagom glesa, ljusa, jämlika dubbelstjärnor. Med andra ord dubbelstjärnor som i teleskopet eller kikaren är lätta att separera och har komponenter som är ungefär lika ljusstarka. Jag tycker helt enkelt att sådana stjärnor är vackra att titta på, även om jag inte gör några observationer av dem.

En sådan dubbelstjärna är STF 1839 i Bootes. Jag har sett den vid 197 olika tillfällen, jag har koll på det eftersom den ligger alldeles intill S Boo och inte går att missa när man obsar denna mira. En intressant utmaning kan vara att se om man kan bedöma vilken av komponenterna som är ljusast. Det är inte alldeles enkelt, men huvudkomponenten är den västra med visuell magnitud 8.84. Sekundären har magnitud 8.92 och är alltså en anings aning svagare. Komponenterna är separerade med 14.5 bågsekunder.

En annan gles dubbelstjärna, som jag såg häromkvällen, är STF 62 i Andromeda. Där är den sydöstra komponenten tydligt ljusast, magnitud 9.41 jämfört med sekundären som har magnitud 9.84 och ligger på 11.8 bågsekunders avstånd. Men det första intrycket i teleskopet är ett nästan jämlikt par. Strax intill ligger miran V And, vilket var orsaken till att jag kollade STF 62.

Säkerligen har ni många andra goda exempel på sådana fina dubbelstjärnor, man råkar ju ibland på dem mer eller mindre slumpmässigt i okularet. Vore roligt att höra vilka favoriter ni har i denna kategori objekt.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by wilt »

Det finns ett par som jag alltid ser i närheten av R Cam, den ena komponenten har magnitud 9.1. Och för fältkikaren: jag lägger alltid märke till ett par där ena komponenten är av magnitud 8.0 nära R Tri, österut.

/Gustav
Hans Bengtsson wrote: Säkerligen har ni många andra goda exempel på sådana fina dubbelstjärnor, man råkar ju ibland på dem mer eller mindre slumpmässigt i okularet. Vore roligt att höra vilka favoriter ni har i denna kategori objekt.

Mvh
Hans Bengtsson
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by staffastro »

Apropå STF 1839 och andra 'tvillingpar' tyckte jag mig i några artiklar finna ett överskott just för dm=0 (massförhållande q=1) i Hipparcosdata, men mig veterligt har ingen följt upp saken. När Gaia tar itu med dubbelstjärnorna kommer det att finnas ett stort material att testa saken, och jag väntar med spänning. Det kan ju tyvärr tänkas vara någon systematik för Hipparcos som spökade, men jag vill ju gärna tro att det är en verklig effekt. I så fall mycket konstig eftersom den gäller även mycket glesa dubblar...
Staffan Söderhjelm
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

Re: Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by Patrik »

Jag tycker att Gamma Leo Algieba är mycket trevlig att separera och fin gyllene färg på dem. Mycket vackra är också Epsilon Lyrae som är fyrdubbel. Jag har inte bedömt någon ljusstyrka på dem men de ser ganska lika ut ljusmässigt och storlek. Favoriten är Albireo i Cygnus med sin orangegula stjärna med en safirblå följeslagare.
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by mikaelanderlund »

Dubbelstjärnor generellt är fina objekt som jag av någon anledning snabbt tagit mig förbi men på senare tid åter blivit intresserad av (liksom variabla stjärnor av olika typer). Jag ska lägga en natt på dessa vackra objekt!

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Ett stjärnpar som är spektakulärt i sökaren eller fältkikaren är 16 Draconis + 17 Draconis, vilka ligger 90 bågsekunder från varandra. Den visuella magnituden för 16 Dra är 5.5, medan 17 Dra är några tiondelar ljusare.

En intressant sak inträffar när man lämnar sökaren och tittar i teleskopet istället! Då ser man att 17 Dra i sin tur är dubbel. Den består av två komponenter med magnitud 5.4 och 6.4, separation ca 3 bågsekunder. Det kan komma som en överraskning om man inte vet om det i förväg, åtminstone var det så för mig en gång i tiden.

mvh
Hans Bengtsson
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by staffastro »

Dessutom är detta ett fysiskt trippelsystem: 16+17 Dra har samma parallax och egenrörelse medan det verkliga avståndet mellan dem är mer än 10000 ae, dvs perioden typ en miljon år..
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by Katarina H »

Albireo i Svanen!! Lätt att hitta (i fören på svanen/längst ned i korset), fältkikare räcker, snygga färger.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by ThomasK »

En fin samling stjärnor tycker jag är 30, 31 och 32 Cygni. Med blotta ögat ser man paret 30/31 och 32 som ligger på ca. en grads avstånd från varann. Med en liten kikare ser man att den södra stjärnan är 2, 30 och 31 med avståndet 5.6'. Tittar man lite noggrannare ser man att också 31 Cygni har en kompanjon 1.75' bort.

Ett annat fint par är Kappa Herculis. Två stjärnor med mag 5.1 och 6.2 på 28" avstånd. Ungefär samma avstånd som Albireo, men inte samma färgkontrast.
Thomas Karlsson
staffastro
Posts: 137
Joined: 2013-06-02 17:19:53
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by staffastro »

En lustig sak med det glesa paret 31/32 Cyg är ju att båda är långperiodiska förmörkelevariabler med en blå huvudseriestjärna plus en röd jätte. 32 Cyg har period 3,14 år, förra minimat i oktober 2015, nästa i december 2018. 31 Cyg har period 10.36 år, förra minimat hösten 2013, nästa våren 2024.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Lagom glesa dubbelstjärnor

Post by Hans Bengtsson »

En annan kuriös sak med dessa stjärnor är den osäkerhet som råder när det gäller vilka stjärnor som Bayer avsåg när han placerade Omikron-1 och Omikron-2 Cygni här. Om jag inte minns fel så avhandlades saken i en särskild artikel i Populär Astronomisk Tidskrift (?) en gång i tiden, eller om det var kanske någon annanstans.

Nåväl. Variabla stjärnor behåller normalt sin Bayer-beteckning även i variabelsammanhang (Omikron Ceti, Chi Cygni, osv), men om det bara finns ett Flamsteed-nummer så får stjärnan ett specifikt variabelnamn:

31 Cyg = V695 Cyg
32 Cyg = V1488 Cyg

Man kan säga att Bayer-beteckningarna i dessa fall varit så tvetydiga att man skippat dem helt. Frågan är om inte även Flamsteed-numren är en smula osäkra? Får kolla upp det. Under alla omständigheter är variabelnamnen entydiga, tack och lov.

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply