M42

Bilder från galleriet
Post Reply
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

M42

Post by Trollsvans »

Objekt: M42 och svaga spår av Running Man
Exponering: 8x180 s ISO800 oguidat
Fotograf: Niclas Gyllensvaan
Teleskop: SWr 150P med Baader MPCC
Kamera: Canon EOS 600D au naturelle, med Astronomik CLS clip-in
Kommentar: Äntligen lite klar himmel, dock rätt kraftiga vindar, så det blev inga runda stjärnor den här gången.

Mest för att testa CLS-filtret, blev åtta dugliga subs, dock stackning för hand i PS. Nivåer, brusreducering och korrigerad vitbalans, i övrigt inget justerande.
IMG_1227.jpg
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: M42

Post by ragge »

Det ser ut som att grejorna har rört sig lite grand, väldigt kortvarigt (det som ser ut som en svans på stjärnorna). Är det bara en av subbarna som är drabbad så skulle jag kastat den. Är det så på flera ? Vilken montering har du ?

Jag antar att du fotar i raw - om inte så gör det ! Det går säkert att stretcha bilden lite till om man bara har raw-filerna.

M42 har en enormt kraftig dynamik som är omöjlig att bemästra med bara en variant på exponering (typ 180 sek iso 800). Då får man köra flera olika serier, lägg till tex iso 200 och 60 sek (jag bara gissar här) för de ljusaste områdena. Stacka detta separat och blanda samman delbilderna i PS efteråt.
Gör motsvarande med de mörkare partierna, dvs relativt högt iso och så lång tid du kan samt så många subbar du hinner med.

Men du har här en bra början, 1000 ggr bättre än min första M42 !

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: M42

Post by Trollsvans »

Nja, grejerna har rört sig ganska mycket; det blåste kuling den kvällen. Även om jag står i trädgården med en HEQ5 kom det ner en och annan vindby. Det är tre subbar som ser bra ut, resterande 27 är rätt så skakiga, använde åtta till den här, och en la jag på med blend mode "darken", så såg stjärnorna lite bättre ut.

Det här var mest för att testa CLS-filtret, så det ligger inte jättemycket pill bakom själva behandlingen, också därför jag inte lagt in andra exponeringar (det stycket verkar ha försvunnit, kan tänkas ha klantat mig med förhandsvisningen av inlägget).
Försökte även testa guidern, men den tappade stjärnan ganska fort, så det gav jag upp.

Oavsett; det tar sig, känner att jag börjar komma överens med det mesta av hårdvaran.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: M42

Post by Trollsvans »

Orion_cut.jpg
Har blandat in lite mer data i leken, oklart exakt hur mycket dock, villade bort mig bland alla olika lager.
Ingående i röran är (troligen): 3x30 + 3x60 s (fotat med 1100D), 8x180 s (600D ej modifierad) och 6 x 180 s + 2x40 s (600D med baader mod). Samtliga subbar med ISO800 och Astronomik CLS.

Börjat förstå mig på stretching lite grann, men jag tror jag låter det vara så här för den här säsongen och kör om med lite mer ordning och reda till vintern.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
Post Reply