NGC 2264 Konnebulosan - Rolf Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

NGC 2264 Konnebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 2264 Konnebulosan
Exponering: 59min RGB + 17min L
Fotograf: Rolf Johansson
Teleskop: TS Optics 107mm APO
Kamera: ATIK 460EX monokrom
Kommentar: Äntligen har jag blivit vän med montering, teleskop, autoguidning och kamera, åtminstone tillräckligt mycket för att våga visa en bild!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: NGC 2264 Konnebulosan - Rolf Johansson

Post by ragge »

Ja, det finns inte mycket som slår det - att ta sig förbi alla astrofotografiska fallgropar som lurar på en. Det syns på bilden att grejorna levererar !
Och med längre exponeringstid kommer kvalitén att öka i takt med att bruset minskar.

Jag minns att du hade problem med guidningen, eller var det balanseringen, det vore intressant att få veta vad det var och hur du löste det.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: NGC 2264 Konnebulosan - Rolf Johansson

Post by Torbjörn »

Snyggt! En fin bild av Konnebulosan :good:

/Torbjörn
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC 2264 Konnebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Tack för vänliga kommentarer!

Som du skriver Ragge så är det definitivt inget fel på utrustningen, men det gäller ju att lära sig använda den på rätt sätt också. Jag har nu vandrat en ganska lång väg från att vara en okunnig visuell observatör till att börja förstå lite mer om astrofoto. Det stora lyftet var när jag övergav mitt i o f mycket bra SCT-teleskop på en montering med wedge och skaffade en riktig ekvatoriell montering och en APO refraktor istället. Sedan vågade jag mig på en CCD-kamera med filterhjul också, och då upptäckte jag förstås att med den mindre sensorn jämfört med min DSLR, så blev bildutsnittet mycket mindre och kraven på bra polinställning, guidning och stabilitet ännu större än förut.

Det mesta som kan strula, har nog strulat för mig och vid ett tillfälle var jag förtvivlad över den grundläggande GoTo-funktionen för monteringen som verkade helt nipprig. Det visade sig bero på att teleskopet hade flyttat sig några cm i tubringarna efter gjord GoTo-kalibrering. Tuben krympte helt enkelt i kylan, och kamera mm drog den någon cm bakåt efter ett par timmar - och då blev det förstås fel. Lösningen är helt enkelt att dra åt tubringarnas skruvar ordentligt när teleskopet stått ute en stund.

Tidigare har även guidningen med separat guideteleskop varit problematisk, men nu begriper jag tillräckligt mycket av inställningarna i PHD för att få det att fungera. En väsentlig lärdom är att guida på så liten stjärna som möjligt och se till att ha bra skärpa även på guideteleskopet.

En annan lärdom har varit att montera hubbar både för data och för strömförsörjning på teleskopet, och minimera kabelaget som hänger och slänger, fångar upp vind, och därmed orsakar vibrationer. Och så gäller det att bli vän med programmet för CCD-kameran så att man kan använda den för att periodiskt trimma skärpan med hjälp av FWHM-mätning.

Det finns massor mer att lära, men blir det bara molnfritt igen så ska jag minsann på det igen!

Vänliga hälsningar

Rolf J
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC 2264 Konnebulosan - Rolf Johansson

Post by Martin F »

Bra jobbat! Både med all felsökning och med slutresultatet :good:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC 2264 Konnebulosan - Rolf Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Rolf,
Kul att se du får bra resultat nu. Har du tagit den ute vid Tyresta? Vi kanske kan synas därute någon mån och molnfri kväll om nu sådana existerar? Jag har inte tagit en enda bild denna säsong så börjar bli bråttom om det skall bli något. Nyss hemkommen från Andalusien resan.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: NGC 2264 Konnebulosan - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Hej Lars!
Ja, bilden är tagen ute i Tyresta i lördags kväll - den blev bra trots fullt månsken.

Jag hör av mig per mail om nästa utflykt dit.

Vänliga hälsningar

Rolf J
Post Reply